ADAT-ISTIADAT KEMATIAN BAJAU
PULAU OMADAL, SEMPORNA
Disediakan oleh:
Haji Akhmad Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan
Besar, Tawau
PENDAHULUAN
Orang Bajau boleh didapati di beberapa tempat di Asia Tenggara dan salah
satu tempat yang mengandungi bilangan orang Bajau yang agak ramai ialah Sabah.
Di Sabah orang Bajau paling ramai tinggal di daerah Semporna dan Kota Belud.
Secara tradisi orang Bajau dianggap sebagai pelaut dan nelayan dan amat
terkenal sebagai penghuni perahu pada masa dahulu tetapi sekarang kebanyakan
mereka telah menjadi penghuni rumah. Sebagai penghuni rumah kawasan penempatan
yang digemari ialah di pesisiran pantai dan pulau. Walau bagaimanapun, kini
ramai juga orang Bajau, terutama di kawasan pantai barat Sabah, menduduki
kawasan yang agak jauh dari laut. Orang Bajau Sabah masih terkenal sebagai
nelayan yang mahir dalam pembinaan dan pengendalian perahu serta pengumpulan
hasil laut. Walau bagaimanapun, di samping menjadi nelayan, terdapat di
kalangan orang Bajau yang bekerja dalam bidang lain seperti pertanian dan
penternakan binatang, perniagaan, perkhidmatan kerajaan dan sebagainya.
Seperti yang kita tahu
bahawa kajian tentang orang Bajau belum banyak dilakukan. Oleh kerana itulah
agak sukar untuk menyatakan tentang asal usul kaum ini. Maklumat yang ada
tentang asal usul orang Bajau kebanyakannya diperolehi melalui cerita-cerita
lagenda dan kebenarannya sukar dibuktikan[1]. Secara umumnya terdapat dua golongan kaum
Bajau iaitu orang Bajau pantai barat dan orang Bajau pantai timur. Walaupun
sama dikenali sebagai ’Bajau’ tetapi sebenarnya antara orang Bajau pantai barat
dengan orang Bajau pantai timur ini mempunyai banyak perbezaan dari segi
bahasa, cara hidup dan adat istiadat. Orang Bajau pantai barat dikenali sebagai
Bajau Darat dan mereka sememangnya tidak mempunyai kaitan dengan Bajau Laut.
Umumnya dapat dikatakan bahawa orang Bajau Darat Sabah mempunyai taraf hidup
yang lebih tinggi daripada orang Bajau pantai timur.[2]
|
|
||||
ADAT KEMATIAN KAUM
BAJAU PULAU OMADAL
Kematian boleh berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Kematian
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan oleh manusia kerana setiap yang hidup
akan mati jua apabila sampai ajalnya. Bagi sesetengah orang, kematian merupakan
sesuatu yang menakutkan kerana apa yang sebenarnya berlaku selepas kematian
masih menjadi tanda tanya. Kita juga
percaya akan kewujudan alam lain selepas mati dan percaya akan kewujudan
akhirat di mana segala perbuatan kita akan dihisap baik dan buruknya.
kepercayaan serta upacara kematian yang dilakukan menegaskan harapan dan
keyakinan manusia tentang adanya dunia lain yang mungkin serupa atau lebih baik
daripada dunia sementara ini.[3]
Seperti beberapa bangsa
lain, orang-orang Bajau juga percaya dengan pendirian bahawa seseorang yang
telah meninggal dunia akan meneruskan hidupnya di dalam alam baqa. Sama ada
kehidupan si mati di alam baqa baik atau tidak bergantung kepada dua faktor
utama iaitu kelakuannya di dunia dan cara pengebumian yang betul. Orang Bajau
percaya bahawa kelauan seseorang di dunia ini akan menentukan corak
kehidupannya di alam baqa. Dengan perkataan lain, orang yang baik dan selalu
beramal ibadat akan mendapat balasan yang baik juga di akhirat kelak dan begitu
juga sebaliknya.
|
|||
|
|||
Untuk mendapatkan kesenangan di akhirat, si mati juga harus dikebumikan
dengan baik, iaitu selaras dengan keperluan adat dan agama. Tanggungjawab untuk
menguruskan hal ehwal si mati terserah kepada keluarga atau kaum kerabat
terdekatnya. Kebaikan yang dilakukan oleh mereka untuk si mati akan diterima
oleh si mati di akhirat. Misalnya, amalan bersedekah kepada orang lain selepas
berlakunya satu-satu kematian adalah cara yang membolehkan si mati memperoleh
kebaikan di akhirat. Itulah sebabnya, di kalangan orang Bajau sebagaimana di
kalangan orang Islam yang lain, wang, pakaian dan beberapa benda lain.
Benda-benda yang disedekahkan kepada orang lain secara tidak langsung akan
diterima oleh si mati di akhirat. Amalan ini adalah berdasarkan konsep kebaikan
dibalas dengan kebaikan dan sebaliknya kejahatan akan dibalas dengan kejahatan.
Jadi, jika keluarga si mati bersikap kedekut dan tidak bersedekah, si mati akan
mengalami kesusahan dan kekurangan di akhirat. Daripada kepercayaan begini,
jelaslah bahawa orang Bajau umumnya mengambil berat tentang upacara kematian
yang dianggap dapat menentukan keadaan hidup si mati di akhirat.
Orang Bajau percaya bahawa
jika orang yang meninggal dunia itu tidak dikebumikan dengan betul, maka
keluarga dan kaum kerabatnya telah berdosa kerana melupakan tanggungjawab
mereka dan mereka akan menerima balasan yang buruk daripada roh si mati.
Misalnya, mereka akan dikenakan penyakit, kemalangan atau kecelakaan yang lain.
Mereka juga percaya bahawa orang yang telah meninggal dunia itu masih memerhatikan
kelakuan dan perbuatan manusia, khususnya perbuatan mereka sendiri dan sesiapa
yang menunjukkan sikap biadab terhadap mereka atau telah melupakan mereka akan
menerima balasan yang jahat. Oleh kerana kuatnya kepercayaan ini di kalangan
orang Bajau, didapati bahawa upacara kematian biasanya dikendalikan dengan
penuh adat.
Bagi masyarakat Bajau di
Pulau Omadal ini, apabila sesorang itu telah menghembuskan nafas yang terakhir,
dia akan didoakan dan ditutup dengan kain. Pada masa itu tawak-tawak patai atau pukulan gong akan dibunyikan sebagai tanda
orang itu telah meninggal dunia. Terdapat juga beberapa pantang larang yang
patut dipatuhi bagi sesuatu kematian bagi mengelakkan penduduk kampung tersebut
ditimpa kecelakaan lagi. Biasanya mereka akan berpantang dari hari pertama
sehingga hari ketujuh selepas kematian.
Antaranya adalah seperti mereka tidak boleh memecahkan barang-barang seperti
gelas, mangkuk, piring dan barang lain. Jika di sesebuah rumah ada barang yang
pecah, kejadian itu dianggap sebagai alamat buruk yang menandakan di rumah
berkenaan akan berlaku kematian tidak lama lagi. Di samping itu, mereka juga
tidak boleh membakar benda yang menjadi makanan, tetapi boleh membakar
sampah-sarap. Mereka juga tidak boleh melakukan sesetengah kerja seperti
menjahit baju, bertukang atau menganyam, tidak boleh membuang kutu dari rambut
kerana perbuatan itu dikatankan akan mendatangkan sial. Mereka juga dilarang
untuk bersin di rumah si mati kerana jika seseorang bersin di rumah itu, ada
kemungkinan yang kematian juga akan berlaku di rumah orang yang bersin. Dari
hari pertama sehingga hari ketujuh, rumah si mati tidak boleh dicuci tetapi
rumah-rumah lain di kampung itu boleh dicuci jika perlu. Mereka amat
menitikberatkan soal pantang karang ini untuk mengelakkan mereka mendapat
kecelakaan kelak.
|
||||
|
|||
UPACARA MEMANDIKAN
DAN MENGAPANKAN JENAZAH
Upacara memandikan jenazah secara umumnya sama seperti yang diamalkan oleh
bangsa-bangsa lain yang beragama Islam.
Jenayah perlu dimandikan dan dibersihkan terlebih dahulu oleh beberapa
orang ahli agama dan tahu tentang
hal-hal seperti ini. Bagi orang-orang Bajau Omadal ini, dalam upacara
memandikan jenazah ini mereka akan menggunakan air yang digunakan itu mestilah
air yang telah ditapis dengan kain putih, diasap dengan kemenyan dan dibacakan
ayat-ayat suci oleh iman supaya terlepas daripada segala kekotoran.
Setelah jenazah dimandikan,
rambutnya akan dibersihkan. Bagi menghilangkan daki rambutnya, mereka
menggunakan air lubi (santan) yang
boleh berwarna putih, kunig (jika dicampurkan kunyit), hijau atau kelabu (jika
dicampurkan daun-daun wangi). Setelah daki dihilangkan, barulah rambut si mati
dicucikan dengan air bersih. Penggunaan air lubi
disusuli oleh penggunaan airsembilan.
Air ini juga merupakan air suci yang telah ditapis baik-baik dengan menuangkan
air biasa ke dalam cerek yang mulutnya ditutupkan dengan kain putih. Sebelum
air dituangkan ke dalam cerek, cerek terlebih dahulu diasapkan dengan kemenyan.
Sebenarnya air sembilan ini digunakan
sebagai air wuduk, tetapi bagi sesetengah keluarga mereka menggunakan
sebahagian air ini untuk disiramkan ke badan jenazah sebagai air bekalan
untuknya[4].
Setelah selesai pemandian air bekalan itu, lengkaplah upacara memandikan
jenazah ini dan jenazah bolehlah
dikafankan.
|
|||
UPACARA PENGEBUMIAN (PANKUBULAN)
Setelah dikafankan, jenazah akan disembahyangkan dan setelah itu barulah
jenazah akan dikebumikan. Apabila jenazah telah siap sedia untuk dibawa ke
tanah perkuburan, sekali lagi dibunyikan gong sebagai isyarat. Mengikut adat
Bajau di Pulau Omadal ini ketika hendak diusung ke tanah perkuburan,
keluarganya termasuk ibu bapa, anak menantu, adik beradik, cucu dan sepupu yang
kesemuanya bertudung putih akan berjalan berulang-alik tiga kali di bawah
keranda (naja-naja) [5].
Semasa mengiring keranda ke
tanah perkuburan ia mesti dilindungi oleh payung putih. Bilangan payung yang
digunakan mestilah ganjil iaitu, satu, tiga, lima, tujuh atau sembilan. Payung
yang digunakan berupa kain putih yang dililitkan pada batang buluh sehingga
menyerupai bentuk payung. Kain yang dililitkan itu tidak boleh dipotong-potong.
Ada kalanya bersama-sama
jenazah di dalam kuburan, disertakan beberapa biji buah pinang untuk mewakili
anak cucu si mati yang masih kecil. Adat ini dikatakan untuk membawa semangat
semangat saudara maranya yang masih kecil terutamanya yang akan menrinduinya
kelak untuk dibawa semangatnya bersama. Setelah selamat dikebumikan, mengikut
adat Bajau setelah kuburan ditimbus, batu nisan akan dipacakkan pada hari
tersebut juga.
|
SELEPAS PENGEBUMIAN :
KENDURI ARWAH DAN ’MAGJAGA-JAGA’
Selepas pengebumian, satu tempat tidur yang terdiri daripada tikar tilam
dan bantal-bantal dibina untuk si mati. Bantal-bantal itu diletakkan di
bahagian kepala dan kiri kanan tempat tidur itu. Segala pakaian si mati akan
diletakkan berdekatan bahagian kepala tempat tidutnya. Selama tujuh hari
berturut-turut seorang imam akan menjaga tempat tidur itu dan selama tujuh hari
juga keluarga si mati akan mengadakan kenduri arwah dan bacaan doa secara
kecil-kecilan kecuali pada hari ketujuh
Di samping itu, mengikut
kepercayaan orang Bajau, jika pakaian dan benda lain kepunyaan si mati tidak
disedekahkan kepada orang lain, di akhirat nanti si mati akan mengalami
kekurangan. Oleh itu kaum keluarga si mati dikehendaki memberikan pakaian dan
beberapa barangan si mati untuk disedekahkan kepada orang lain.
|
|
|||
PENUTUP
Kematian adalah fenomena yang bukan sahaja menimbulkan suasana sedih,
tetapi sering mengganggu kehidupan manusia. Hal ini jelas apabila berlaku
sesuatu kematian, kaum keluargasi mati, khususnya mereka yang mempunyai ikatan
kekeluargaan yang akrab dengannya. Mereka akan merasa seperti satu kehilangan
terutama sekali jika orang yang terlibat itu adalah antara orang-orang yang
rapat dengannya. Walau apapun kita seharusnya menerima segalanya sabagai satu
suratan dari yang maha Esa.
Bagi masyarakat Bajau di
Pulau Omadal ini mereka masih mengamalkan segala pantang larang dan kepercayaan
yang telah diamalkan dari nenek moyang mereka lagi. Mereka juga amat
menitikberatkan segala pantang larang yang telah ditetapkan kerana mereka
khuatir akan mendapat kecelakaan jika melanggarnya. Jelaslah bahawa konsep
’tulah’ amat dititikberatkan dalam kepercayaan masyarakat ini.
Walau apapun pantang larang
dan kepercayaan yang mereka amal, selagi ia tidak bercanggah dengan ajaran
agama yang kita anuti dan tidak mendatangkan kemudaratan maka tidak salah jika
ia terus diamalkan. Melalui kepercayaan
ini akan membentuk kepelbagaian budaya dalam masyarakat kita terutama
sekali masyarakat Malaysia. Budaya inilah yang membezakan kita bangsa-bangsa
lain di dunia.
BIBLIOGRAFI
Clifford Sather (1997), The Bajau Laut: Adaptation, History, and
Fate in a Maritime Fishing Society of
South – Eastern Sabah, New York: Oxford University.
Hasan Mat Nor, (1982), Peribumi
Sabah. Kuala Lumpur : Dewan Budaya.
Yang Beng Liang, (1978), Sistem
Kepercayaan Orang Bajau Omadal, Sabah. Kuala Lumpur: Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
Yap Beng Liang, (1993), Orang Bajau
Pulau Omadal : Aspek-Aspek Budaya, Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tuan Haji Imam Aladin @ Hj. Saniruddin Hj. Salahuddin, (2006), Imam Kampung
Omadal Utara. Semporna
Encik Jimlan bin KK. Sabtuhari, (2006), JKKK.
Kampung Omadal Selatan, Semporna
0 comments:
Post a Comment