BUDAYA DAN IKLIM DALAM SESEBUAH SEKOLAH DIBENTUK OLEH
KEPIMPINAN PENDIDIKAN.
Disediakan oleh:
Haji
Akhmad Bin Hj. Monggoh
Guru
Besar, SK. Kinabutan Besar, Tawau
PENGENALAN
Konsep
kepemimpinan sekolah boleh didefinisikan sebagai keupayaan mempengaruhi,
memotivasikan, mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku
subkordinat atau orang bawahan seperti guru, staf dan pelajar supaya bersetuju
melaksanakan program-program dan melakukan perubahan bagi mencapai matlamat
sekolah. Kepemimpinan juga melibatkan pengaruh iaitu kebolehan mengubah sikap
dan tindakan subordinat dengan menggunakan pelbagai sikap dan tindakan
subkordinat dengan menggunakan pelbagai teknik dalam mempengaruhi individu
lain. Ini bermaksud, kepemimpinan tidak dapat diasingkan daripada subkordinat
dan perlu dilihat daripada sudut pandangan subkordinat. Dengan itu,
kepemimpinan sekolah ataupun pengetua lebih menyeluruh dan berkesan.
Kepemimpinan pendidikan adalah semua
aktiviti, perlakuan, kemahiran, sikap
dan pengetahuan yang mencerminkan kebolehan dan kesediaan untuk
mempengaruhi, mengerakkan, membimbing dan melatih individu. Warga sekolah dan
komuniti luar sekolah ke arah mencapai objektif organisasi sekolah.
Kepemimpinan guru pula lebih kepada menerapkan visi dan misi sekolah, mengurus
bilik darjah, mengurus kurikulum dan ko-kurikulum, mengurus sukan dan
permainan, mengurus Hal Ehwal Murid, perkhidmatan kaunseling dan sebagainya.
KEKEPENTINGAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Dasar
Pendidikan Kebangsaan adalah garis panduan yang digubal dan perlu diikuti oleh
warganegara dalam merealisasikan usaha kerajaan bagi meningkatkan kualiti
pendidikan dan taraf hidup penduduk di Malaysia. Menurut Abdullah Sani
(1990), dasar Pendidikan Kebangsaan digubal sebagai garis panduan bagi mencapai
matlamat yang dihasratkan oleh negara terutamanya kesedaran ke arah kepentingan
perpaduan kaum. Penggubalan Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah berasaskan
Laporan razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. secara amnya, Dasar
pendidikan Kebangsaan adalah mengisytiharkan hasrat dan nilai kerajaan bagi
melahirkan rakyat yang dapat memenuhi aspirasi negara Malaysia dengan identity yang
tersendiri melalui satu sistem pendidikan. Dalam pendekatan yang menyeluruh,
matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan dapat dirumuskan seperti berikut,
“Untuk
mendidik rakyat Malaysia melalui Sistem Pendidikan Kebangsaan supaya
membolehkan mereka menjadi warganegara yang berpengetahuan, bertanggungjawab
dan berkebolehan bagi mencapai taraf yang lebih baik serta memenuhi kehendak-kehendak
negara yang sedang membangun sesuai dengan dasar Ekonomi Baru. Di samping
mewujudkan satu masyarakat yang taat setia, berdisiplin dan bersatu padu
selaras dengan prinsip-prinsip Rukun Negara.”
Berdasarkan petikan di atas, jelaslah menunjukkan bahawa matlamat dasar
Pendidikan Kebangsaan adalah pertama, untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan
bersatu padu. Kedua, melahirkan insane yang beriman, berakhlak mulia, berilmu,
berketrampilan dan sejahtera. Ketiga, menyediakan sumber tenaga manusia untuk
keperluan dan kemajuan negara. Dan yang teraakhir adalah untuk memberi
peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia.
Dasar Pendidikan Kebangsaan, seperti mana yang
termaktub dalam Ordinan Pendidikan 1957, bertujuan membentuk sebuah sistem
pendidikan kebangsaan yang meningkatkan perkembangan sosiobudaya, ekonomi dan
politik di dalam negara. Tegasnya, matlamat pendidikan adalah untuk mencapai
perpaduan kaum, mewujudkan sebuah masyarakat yang bertanggungjawab, progresif,
berdisiplin serta berorientasikan sains dan teknologi moden.
KEPIMPINAN DAN
SUMBANGANNYA DALAM WAWASAN PENDIDIKAN NEGARA
Wawasan pendidikan Negara adalah langkah konkrit bagi mencapai matlamat
wawasan 2020. ia berperanan melahirkan insane yang dapat memberi sumbangan bagi
mencapai matlamat Wawasan 2020 bagi menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan
cemerlang pendidikan dalam erti kata sebenar selaras dengan matlamat yang ingin
dicapai dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan. Wawasan pendidikan Negara dicetuskan
dalam kertas kerja yang bertema Pengisian wawasan pendidikan di Persidangan
Pendidikan Nasional pada 8 hingga 11 April 1993 oleh Datuk Dr. Wan Mohd. Zahid
Mohd. Noordin, iaitu Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia pada masa itu.
Proses perkembangan bangsa
dan proses kemajuan negara berkaitan secara langsung dengan sistem pendidikan.
Pendidikan bermutu melahirkan generasi yang sedar dan insaf dengan erti hidup
dan tanggungjawab. Mereka berusaha memperkembangkan potensi masing-masing bagi
mencapai kesejahteraan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Justeru itu,
pendidikan berfungsi ebagai alat memenuhi keperluan-keperluan negara dalam
pelbagai aspek sama ada politik, ekonomi ataupun sosial.
Rukun Negera
menjelaskan hasrat mewujudkan masyarakat
yang bersatu padu. Falsafah Pendidikan Negara memberi gambaran bentuk manusia
yang mahu dilahirkan oleh sistem pendidikan iaitu insan seimbang daripada segi
jasmani dan rohani. Wawasan 2020 pula menggariskan bentuk masyarakat yang mahu
dibangunkan dalam abad ke-21 iaitu sebuah masyarakat serba maju, berkebolehan,
berkemampuan, mempunyai daya tahan, daya saing dan daya juang yang tinggi.
Lantaran itu, cabaran-cabaran yang menyusul semua hasrat itu, bertambah besar
dan semakin rumit. Dengan itu, wawasan pendidikan Negara diperkenalkan semasa
Persidangan Pendidikan Nasional. Isu utama yang dibawa adalah berkenaan
keperluan perubahan dalam pendidikan. Menurut beliau, anjakan paradigma perlu
dibuat untuk berubah.
Seperti yang kita semua
sedia maklum, abad ke-21 menjanjikan zaman yang serba canggih hasil daripada
perkembangan sains dan teknologi yang hebat. Oleh itu, anjakan paragdima yang
strategic perlu dibuat supaya Malaysia mampu menghadapi suasana global yang
lebih mencabar. Bagi merealisasikan hasrat dan wawasan ini, tidak dapat
dinafikan lagi bahawa bidang pendidikan adalah bidang yang terpenting dalam
pembangunan negara. Tonggak kepada semua usaha mengeluarkan tenaga mahir yang
diperlukan adalah pendidikan. Oleh sebab itu, perlu dilakukan anjakan paradigma
dalam pendidikan. Anjakan paradigma
bukan bermaksud menidakkan keperluan perkara yang lama, tetapi cuba mengalih
pandangan atau batasan pemikiran daripada terus terkongkong dengan perkara lama
kepada perkara baru yang lebih baik berdasarkan reality yang ada.
Justeru itu, wawasan pendidikan
perlu menepati dan mencakupi elemen-elemen dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan Misi Pendidikan untuk membolehkannya berdepan dengan cabaran-cabaran
mendatang terutamanya seperti yang digariskan dalam Wawasan 2020 melalui
praktis dan amalan pada setiap peringkat dan bidang pendidikan. Wawasan
pendidikan juga perlu diselaraskan Dasar Pendidikan Kebangsaan bagi memastikan
wawasan pendidikan yang ingin dicapai tidak menyimpang daripada Dasar
Pendidikan Kebangsaan yang kita terapkan sejak dulu lagi.
HALA TUJU WAWASAN
PENDIDIKAN NEGARA
Bagi memastikan wawasan pendidikan dapat diisi selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, beberapa hala tuju digariskan untuk dicapai. Ia menjadi
panduan kepada warga pendidik dalam melaksanakan peranan dan tanggungjawab
membina serta mencorakkan rupa bentuk individu dan masyarakat masa depan. Terdapat
beberapa hala tuju yang ditetapkan dalam penetapan wawasan pendidikan negara,
antaranya adalah seperti perpaduan, stail pengurusan dan kepimpinan, pemberian
kuasa atau empowerment, budaya ilmu,
budaya cemerlang, sekolah penyayang, perkhidmatan penyayang dan sisitem
pengesanan.
Perpaduan merupakan
penggabungan, penyesuaian, kekeserasian dan penyatuan. Ia juga merupakan
prasyarat yang membolehkan organisasi ataupun masyarakat memaksimumkan tenaga,
usaha, fikiran dan pengeluaran bagi mencapai suatu matlamat. Dari segi stail
pengurusan dan kepimpinan pula, ia menjurus pada usaha meningkatkan
produktiviti, kecemerlangan dan kemesraan sehingga mencapai tahap tiada
kecacatan. Dalam usaha mencapai matlamat ini, ia perlu mengimbangkan gaya
kepimpinan yang bercirikan tindakan, idea, proses dan kemanusiaan dengan
berteraskan wawasan pendidikan, kualiti kepimpinan dan ketrampilan pengurusan.
Keberkesanan pengurusan dan kepimpinan ini sebenarnya berkait rapat dengan
sifat berani, bersedia memikul risiko, kreatif, inovatif dan imaginatid.
Kepimpinan yang matang bukan sahaja dapat melakukan kritikan secara membina,
tetapi dapat mengkritik diri sendiri dan sentiasa melakukan refleksi diri.
Selain itu, penetapan
wawasan pendidikan juga perlu diselaraskan dengan pemberian kuasa atau dikenali
juga sebagai empowerment. Empowerment bermaksud menurunkan dan berkongsi kuasa dari
pusat ke pinggiran, daripada ketaatan kepada iltizam, daripada kawalan kepada
perkongsian kuasa, daripada rasional teknikal technical rationality) kepada rasional reflektif (reflective rationality). Ia dilakukan
dengan tujuan mengubah cara berfikir, bekerja, mengurus, menyelia, berhubung
dan bertindak. Kesemua factor ini adalah berkaitan dengan gaya kepimpinan.
Bentuk kepimpinan ini sangat penting dalam membantuk seseorang pemimpian
sekolah menyumbang ke arah merealisasikan wawasan pendidikan negara yang ingin
dicapai.
Seterusnya adalah dari segi
budaya ilmu. Adalah menjadikan kebiasaan bagi menjadikan ilmu sebagai satu cara
hidup yang berkesinambungan dalam semua aspek kehidupan yang merangkumi agama,
kemanusiaan dan sains bagi melahirkan insane kamil selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara. Dengan amalan budaya ilmu ini, ia dapat melahirkan
masyarakat yang berbudaya ilmu dan berwawasan. Oleh itu adalah menjadi
tanggungjawab seseorang pemimpin sekolah sama ada Guru besar atau Pengetua
untuk memainkan peranannya sebagai antara insan yang bertanggungjawab untuk
memastikan pelajar-pelajar di sekolah diterapkan dan didedahkan dengan budaya
ilmu.
Seseorang pemimpin sekolah
juga seharusnya mempunyai budaya kerja yang cemerlang. Amanah dan akauntibiliti
adalah landasan utama bagi membangunkan budaya cemerlang. Kita perlu mempunyai
sikap berusaha ke arah kecemerlangan dan memiliki kesabaran untuk cemerlang
bagi menghasilkan kecemerlangan. Dalam menyumbang ke arah merealisasikan
wawasan pendidikan negara, seseorang pemimpin sekolah perlu menekankan gabungan
konsep kognitif dan perasaan yang berteraskan keadilan. Ia adalah menurut
kefahaman ilmu pndidikan yang mendalam berkaitan dengan kecerdasan,
kecemerlangan dan usaha-usaha membimbing yang berterusan. Pemupukan usaha
membina minda dan diri adalah teras dalam usaha membina sekolah penyayang. Ia
memerlukan komitmen menyeluruh dariapada warga pendidik bagi menangani
gejala-gelaja seperti ketidakadilan, keaiban, kecuaian dan ketidakpekaan
terhadap pembentukan sekoah penyayang.
Dalam mewujudkan sekolah penyayang ini adalah menjadi tanggungjawab
pemimpin sekolah sebagai pentadbir sesebuah bagi memastikan sekolah yang
dibentuk menerapkan cirri-ciri sekolah penyayang.
Selain membentuk sekolah
penyayang, seseorang pemimpin juga perlu menerapkan perkhiamatan penyayang di
sekolahnya. Dalam hal ini seseorang pemimpin sekolah perlu menekankan soal
kebajikan dan keselesaan di kalangan warga pendidikan. memandangkan bilangan
anggota pendidikan terlalu ramai, maka sudah tentu terdapat kerenggangan di
kalangan mereka walaupun berada di bawah bumbung yang sama. Kerenggangan juga
mungkin terjadi akibat daripada kesibukan warga pendidik itu sendiri. Oleh itu,
diharapkan perkhidmatan penyayang ini dapat merapatkan hubungan dan keakraban
serta melahirkan warga pendidikan yang prihatin pada tugas dan tanggungjawab.
Gelaja-gejala mengaibkan sesama sendiri, keterasingan dan ketidakmampuan
seharus perlu dielakkan untuk membolehkan warga pendidikan ini berkerja dalam
suasana yang harmoni dan seterusnya mampu menyumbang kea rah merealisasikan
wawasan pendidikan negara selaras dengan Wawasan 2020.
Yang terakhir sekali pula
adalah sistem pengesanan. Sistem pengesanan ini merupakan sistem petunjuk,
pengukur dan penilai yang bersifat kuantitatif dan kualitatir bagi mendapatkan
maklum balas bagi suatu perancangan. Ia menjadi fungsi pengurusan dan komponen
penting dalam pengurusan kurikulum bagi menggambarkan kedudukan yang sedang
berlaku. Hasilnya segala aktiviti, projek dan program yang menjadi hasrat dapat
diikuti, dikawal dan dirangsang bagi merealisasikan apa yang diingini. Ia
membawa kepada proses penghayatan dan pemantapan institusi dan organisasi.
Pelbagai instrument digunakan bagi mengesan keberkesanan rangsangan ini.
Seseorang pemimpin sekolah harus peka dalam aspek-aspek seperti ini kerana
adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk memastikan segalanya berjalan lancar.
PELAKSANAAN WAWASAN
PENDIDIKAN
Matlamat menjadi negara maju beracuan sendiri seperti yang digariskan dalam
sembilan cabaran Perdana Menteri bukan perkara yang mudah dicapai. Mustahil
untuk diserahkan hanya kepada pemimpin negara semata-mata bagi memikir dan
bertindak kea rah merealisasikan sita-sita itu. Sebenarnya, semua pihak perlu
dilibatkan. Pelaksanaan suatu dasar dan wawasan pendidikan sewajarnya
melibatkan lima pihak iaitu pelajar, guru, pentadbir, ibu bapa dan masyarakat.
Tanpa komitmen kelima-lima golongan ini, sudah tentu segala matlamat yang telah
ditetapkan takkan kesampaian.
Walau bagaimanapun, dalam
melihat sumbangan pemimpin sekolah kea arah merealisasikan wawasan pendidikan
sekolah, kita akan melihat peranan seseorang Guru besar atau Pengetua sebagai
pentadbir dan pemimpin sekolah. Pandangan baru berkenaan kepimpinan mewujudkan
peranan baru yang perlu dimainkan oleh seorang pentadbir ataupun pemimpin. Ia
bermula sebagai individu yang merancang, berfikir dan mengambil tanggungjawab
serta memberi arahan kepada sub-kordinat. Dala erti kata lain, pentadbir atau
pemimpin sekolah ini adalah pelatih dan coordinator kepada subordinat.
Ini sejajar dengan hala tuju
wawasan pendidikan untuk mencapai stail pengurusan dan kepimpinan yang menjurus
kepada usaha meningkatkan produktiviti kecemerrlangan dan kemesraan
sehingga akhirnya mencapai tahap tiada
kecacatan. Dalam usaha mencapai matlamat, seseorang pemimpin perlu bijak
mengimbangkan gaya kepimpinan bercirikan teladan, idea, proses dan kemanusiaan
yang berteraskan wawasan pendidikan, kualiti kepimpinan dan ketrampilan
pengurusan.
Pentadbir juga dilihat
sebagai individu yang berfungsi membantu subordinat membuat keputusan dan
bekerja dengan lebih efisien. Di samping peimpin sekolah ini juga bertindak
sebagai pemantau kepada subordinatnya bagi mambantu dalam mencapai matlamat
pendidikan yang ingin dicapai. Ini selaras dengan hala tuju wawasan pendidikan
yang mahu mencapai empowerment dengan mengubah cara berfikir, bekerja,
mengurus, menyelia, berhubung dan bertindak. Ia juga turut menjelaskan bahawa
walaupun pentadbir bebas mengajukan pertanyaan dan memberikan saranan, beliau
tidak perlu membiasakan diri membuat keputusan bagi pihak orang lain. Pemimpin
perlu sedar bahawa subordinat menjadi lebih bertanggungjawab dan matang dengan
belajar memikul tanggungjawab bagi setiap keputusan dan tindakan yang
dilakukan.
Selain itu, seseorang
pemimpin sekolah juga perlu memberi kesempatan kepada subordinatnya untuk
belajar daripada pengalaman. Apa yang perlu diperhatikan bukan sahaja apa yang
dilakukan, tetapi perhatikan juga cara kerja itu dilaksanakan oleh
subordinatnya. Pemimpin perlu mempunyai tanggungjawab melatih subordinate untuk
lebih peka dan jelas dengan proses dan isi kerja yang dilakukan dan ebrani
menilai hasil kerja yang diingini secara jujur dan objektif. Ini kerana, amanah
dan akauntabiliti adalah landasan utama dalam membangunkan budaya cemerlang di
sekolah dan seterusnya digunakan dalam pengisian wawasan pendidikan negara
seperti sekolah cemerlang.
Di samping itu, sebagai
penyumbang kepada merealisasikan wawasan pendidikan negara, seseorang pemimpin
sekolah juga perlu mewujudkan iklim sosial yang baik di sekolahnya. Iklim
sosial yang baik diperlukan bagi mewujudkan sekolah penyayang dan perkhidmatan
penyayang. Pentadbir juga perlu memainkan peranan kea rah mencipta iklim sosial
yang baik dalam organisasi sekolah di mana pentadbir perlu memandang dirinya
sebagai koordinat, bukan supervisor.
Ini kerana, apabila dia memandang atau meletakkan dirinya sebagai supervisor dan mula menjadi pemerintah
kepada subordinate, ia secara tidak langsung akan mencipta suasana persaingan
yang tidak sihat, permusuhan, suasana yang terlalu formal, mejauhkan diri,
saling mengkritik dan saling salah menyalahkan. Perkara-perkara ini akan
mewujudkan suasana kerja yang tidak harmoni dan akan menimbulkan rasa tidak
selesa di kalangan subordinate di sesebuah sekolah. Sebaliknya apabila pentadbir
yang menganggap dirinya sebagai coordinator yang mengharapkan kerjasama
subordinat dapat mewujudkan suasana persaudaraan, kerjasama dan penuh rasa
kebebasan. Keadaan ini akan menghasilkan iklim sosial yang baik di mana
subordinat akan mencapai kematanga melalui pengagihan tanggungjawab yang
seimbang.
PERANAN PEMIMPIN
SEKOLAH KE ARAH MEREALISASIKAN WAWASAN PENDIDIKAN NEGARA
Pentadbir di sesebuah sekolah terdiri daripada Guru besar, Penolong Kanan
Pentadbiran, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dan Penolong Kanan Ko-kurikulum,
guru dan kakitangan sokongan. Keberkesanan sekolah adalah bergantung pada usaha
dan kerja keras individu-individu ini. Namun apa yang paling penting adalah
kepimpinan seseorang Guru besar yang merupakan pemimpin bagi sesebuah
sekolah. Menurut Hodgets (1975),
kepimpinan adalah proses mengarah daya usaha kakitangan supaya dapat mencapai
matlamat organisasi. Kepimpinan sekolah pula adalah proses pengetua ataupun Guru
besar mendapatkan kerjasama individu yang bertugas di bawah arahannya dalam
menuju kea rah penyempurnaan matlamat.
Di sekolah, Guru besar perlu bijak berinteraksi dengan
kakitangan di bawahnya bagi mendapatkan kerjasam dan mewujudkan sikap
tanggungjawab dan amanah kepada tugas masing-masing. Menurut teori moden,
kaedah berkesan bagi mencapai matlamat bukan dengan cara menggunakan kuasa,
tetapi memeuhi hasrat dan keperluan individu. Oleh itu, pihak pentadbir
terutamanya Guru besar perlu sentiasa mengambil inisiatif bagi memotivasikan
guru-guru dan kakitangan sekolah untuk berusaha keras bagi mencapai matlamat
sekolah kerana untuk merealisasikan wawasan pendidikan negara yang telah
ditetapkan dalam sembilan cabaran 2020, kita perlu memulakannya daripada akar
umbi yang satu satu daripadanya adalah di sekolah kerana di sini golongan bijak
pandai, bakal pemimpin, bakal pegawai, bakal guru, bakal polis dan sebagainya
akan dilahirkan.
Dalam membantu kepada
merealisasikan wawasan pendidikan negara, seseorang pemimpin itu perlu
mempunyai gaya kepimpinan yang efesien yang membolehkannya memandu
subordinatnya dan mentadbir organisasinya dengan lebih berkesan. Menurut Moa Tze Tung, pemimpin berkesan
adalah ‘jinak seperti kucing dan garang seperti harimau’. Dalam konteks ini,
pengetua atau guru besar yang mempunyai keseimbangan emosi dan perasaan. Ada
kalanya, pengetua atau guru besar memerlukan ciri-ciri perwatakan yang lembut
dan mesra. Ada masanya dia memerlukan personality yang tegas dan garang.
Pengetua atau guru besar perlu merangka matlamat-matlamat sekolah dan
diperjelaskan secara terperinci kepada guru-guru, ibu bapa dan para pelajar.
Perbincangan dan mesyuarat bersama guru-guru perlu diadakan, begitu juga dengan
ibu bapa dan penjaga. Komunikasi secara formal kepada pelajar seperti berucap
di perhimpunan mingguan, surat edaran dan majalah sekolah perlu dapat memberi
kesan. Sumbangan serta penglibatan guru-guru dan ibu bapa penting kea rah
mencapai matlamat yang ditetapkan.
Di samping itu, seseorang
guru besar atau pengetua juga perlu menyelia dan menilai pengajaran guru-guru
bagi memastikan matlamat sekolah diterjemahkan kepada amalan pengajaran di
bilik darjah oleh guru. Perbincangan dengan guru-guru mata pelajaran juga perlu
dilakukan bagi memperbaharui dan mempertingkatkan mutu pengajaran. Memantau
kemajuan akademik pelajar menjadi tugas penting seseorang pengetua atau guru
besar. Beliau perlu mencari teknik dan kaedah yang berkesan bagi melaporkan
kemajuan pelajar dan memastikan keputusan peperiksaan dan ujian mencapai
piawaian yang ditetapkan.
Guru besar atau pengetua
yang bertanggungjawab dan mempunyai cirri-ciri pemimpin yang baikakan
menentukan kejayaan sekolah selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Guru
besar atau pengetua yang mempunyai karisma akan dihormati dan akan berjaya
memimpin orang di bawahnya bagi melicinkan perlaksanaan matlamat dan objektif
yang ditetapkan.
Di Malaysia dan juga
kebanyakan negara-negara lain di mana pentadbiran perkhidmatan pendidikan
diatur dalam hirarki yang berbentuk pyramid, guru besar atau pengetua sekolah
adalah kakitangan yang terpenting di peringkat sekolah kerana peranannya
sebagai pemimpin, pentadbir dan pengurus sekolah atau sebagai ketua eksekutif.
Banyak perubahan telahpun berlaku kepada pendidikan, misalnya dari segi tahap
profesionalisme profesion perguruan, kurikulum, konsep perngurusan dan
pentadbiran pendidikan, peningkatan kos pembiayaan dan penyelenggaraan sistem
pendidikan, permintaan masyarakat dan majikan terhadap sumbangan pendidikan,
persepsi orang ramai berkenaan peranan sekolah dan seumpamanya, peranan guru
besar atau pengetua turt berubah selaras dengan perubahan dalam sistem
pendidikan. Sekarang, guru besar perlu memberi penekanan yang lebih kepada
menjalankan tugas pentadbiran dan pengurusan, iaitu mengawal dan
menyelenggarakan sistem sekolah supaya kesemua komponen dalam sistem sekolah
berjalan mengikut peraturan dan secara teratur. Secara umunya, seperti yang
ditunjukkan oleh Hill (1980), <organ dan Hall (1982), dan Morgan, et al.
(1983), bahawa peranan pengetua atau guru besar sebagai pentadbir telah berubah
dan bertambah kompleks dan menurut Benn dan Simon (1970) pula peranan pengetua
atau guru besar berubah kerana bertambah saiz sekolah kerana mentadbir sekolah
yang besar adalah tidak sama dengan mentadbir sekolah kecil. Begitu juga
pendapat Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan dasar Pelajaran (1980),
bahawa pengurusan sekolah bertambah rumit dan kompleks kerana pertambahan saiz
sekolah.
Pada umumnya dipersetujui
bahawa pengetua dan guru besar adalah bertanggungjawab tergadap pelaksanaan
dasar dan program pendidikan di peringkat sekolah dan pencapaian objektif
pendidikan kerana keupayaannya membimbing dan pengaruhnya di atas yang lain
iaitu guru dan pelajar dalam sekolah. Basset, crane dan walker 91974) pula
mendapati bahawa pengetua dan atau guru besar mempunyai pengaruh yang kuat ke
atas pelajarnya sama ada secara langsung melalui pertaliannya dengan pelajar
dan pengaruhnya ke atas pelajar secara tidak langsung melalui hubungannya
dengan guru. Dalam konteks ini, peranan yang dimainkan oleh pengetua atau guru
besar adalah sangat penting. Ini bermakna bahawa segala usaha kea rah
peningkatan kualiti dan keberkesanan sekolah mestilah dibuat melalui
peningkatan kualiti dan keberkesanan pentadbir dan pengurus sekolah iaitu guru
besar atau pengetua. Bennis 91989) berkata bahawa kualiti hidup kita bergantung
kepada kualiti pemimpin kita. Dalam hubunganyang sama, boleh dikatakan bahawa
kualiti sekolah kita adalah bergantung kepada kualiti pemimpin sekolah iaitu
kualiti atau kepimpinan guru besar dan pengetua.
KESIMPULAN
Sistem pendidikan di Malaysia sentiasa mengalami perubahan selari dengan
peredaran zaman dan tuntutan keperluan negara. Oleh kerana sistem pendidikan
itu tidak static, maka perubahan itu sering menimbulkan isu yang menarik
perhatian umum. Dunia pendidikan juga adalah wadah istimewa, lebih-lebih lagi
profesion guru adalah satu-satunya yang dapat eningkatkan martabat rakyat
negara menjadi bangsa yang maju. Orang yang menguasai dan memanfaatkan ilmu
pula memimpin yang lain dalam mencapai impian dan wawasan.
Pengetua atau guru besar
adalah peneraju utama di sekolah. Kata-katanya adalah kata pemutus dan
bicaranya adalah suara rasmi organisasinya. Justeru itu, dalam arusperdana
globalisasi hari ini, peranan dan fungsi pengetua atau guru besar memang
menjadi focus dan perhatian umum. Dalam urusan rasmi sekolah, pengetua atau
guru besar akan membawa tiga watak iaitu sebagai pentadbir, pengurus dan
pemimpin. Watak kepimpinan adalah tahap tertinggi dalam pengurusan sesebuah
sekolah. Oleh itu untuk memastikan perjalanan pengurusan dan pentadbiran
sesebuah sekolah itu selari dengan matlamat wawasan pendidikan negara yang
termaktub dalam wawasan 20220, seseorag guru besar atau pengetua sebagai
pemimpin seharusnya peka dan memandu organisasinya selari dengan matlamat yang
ingin dicapai bagi menjamin wawasan pendidikan itu tercapai.
BIBLIOGRAFI
Abd Rahim Abd Rashid (2000), Wawasam
& Agenda Pendidikan, Kuala Lumpur : Utusan
Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Abdullah Sani Yahya (2003), Menurus
Sekolah, Pahang : PTS Publications & Distributors
Sdn. Bhd.
Ainon Mohd & Abdullah Hassan (2003), Bakat Dan Kemahiran Memimpin, Pahang : PTS
Publications & Distributors Sdn. Bhd
Ayob Jantan (2004), Pengetua Sekolah
Yang Efektif, Pahang : PTS Publications &
Distributors Sdn. Bhd
Omardin Ashaari (1996), Pengurusan Sekolah Suatu Panduan Lengkap, Kuala
Lumpur :
Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd
0 comments:
Post a Comment