Sejauh manakah
peristiwa 13 Mei 1969 terbukti bahawa sentimen politik perkauman dan politik
perkauman merupakan halangan utama untuk mencapai Perpaduan Kebangsaan dan
pembentukan bangsa Malaysia?
Disediakan oleh:
Haji Akhmad Bin Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan Besar,
Tawau
Pengenalan
Tragedi 13 Mei 1969 merupakan kemuncak pertelingkahan kaum dalam sejarah
pahit Malaysia. Peristiwa tersebut telah banyak mengorbankan nyawa dan kerosakan
harta benda. Peristiwa yang menjadi
catatan pahit dalam sejarah Malaysia itu berlaku sebaik sahaja pengumuman
pilihanraya 1969 diumumkan. Parti Perikatan yang memerintah sebelum itu
mendapat majoriti yang kurang tetapi cukup untuk menubuhkan kerajaan. Keputusan pilihanraya 1969 tersebut bilangan
kerusi parti pembangkang semakin bertambah, terutama di peringkat Dewan
Undangan Negeri. Keadaan ini menjadi
asas timbulnya perasaan rasa kurang senang, selain daripada itu dikeruhkan lagi
dengan adanya perayaan menyambut kemenangan parti dengan perasaan emosi yang
tinggi. Situasi tersebut menjadikan
tercetusnya tragedi perkauman yang bermula di Kuala Lumpur.
Menurut pendapat Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haz, Perdana Menteri Malaysia
ketika itu, telah meletakkan kesalahan
kepada anasir-anasir komunis dan kongsi gelap sehingga mengakibatkan tercetusnya
peristiwa tersebut. Pendapat Tunku Abdul Rahman bertentangan dengan Tun Dr.
Ismail, Menteri Hal-Ehwal Dalam Negeri ketika itu. Menurut Tun, semua orang
menyangka bahawa komunis telah bertanggungjawab ke atas berlakunya huru-hara
dan kemudian semua orang terkejut dengan kekacauan tersebut.
Punca-punca Tercetus
13 Mei 1969
Menurut Laporan Pusat Pengajian Pembangunan Manusia, Jabatan Perdana Menteri, antara sebab utama
yang mendorong berlakunya peristiwa ini ialah:-
1.
Wujud kerenganggan
yang luas antara orang Melayu dan orang Cina yang membentuk segolongan besar
penduduk di negara ini. Kerenganggan ini
termasuklah dari sudut kebudayaan, generasi dan ekonomi.
2.
Sikap kerajaan
terlalu liberal dalam pelaksanaan dasarnya yang menyebabkan sebahagian besar
golongan rakyat tidak puas hati sama ada dari segi politik, sosial dan ekonomi.
3.
Tempoh kempen pilihan
raya yang berjalan terlalu panjang (enam minggu) di samping wujudnya penggunaan
isu-isu yang tanpa menghiraukan perasaan antara kaum di negara ini. Isu-isu
perkauman yang menyentuh emosi dan sentimen menjadi tema utama sepanjang kempen
pilihanraya yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon
pilihan raya serta ahli-ahli politik terutamanya daripada parti pembangkang,
telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan
(Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu (Bumiputra) dan hak kerakyatan
orang bukan Melayu. Hal ini telah
menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka di kalangan pengamal politik
yang sempit.
4.
Parti Perikatan
(UMNO-MCA -MIC) telah mengalami kekalahan yang teruk dalam
Pilihan Raya 1969. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam
Dewan Rakyat telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi
pada tahun 1969. Parti Perikatan telah hilang majoriti dua-pertiga dalam Dewan
Rakyat.
5.
Parti Gerakan, DAP
dan PPP menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat
manakala PAS
menang 12 kerusi. Sebab terjadinya
Peristiwa 13 Mei 1969 adalah perarakan kemenangan pihak pembangkang.
Penyokong-penyokong Parti Gerakan dan DAP telah mengutuk dan menghina
orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di
sekitar Kuala Lumpur.
6. Pertikaian antara kaum Melayu dengan kaum Cina dalam isu
bahasa dan pendidikan. Pemimpin kerajaan
yang alpa tentang kesan-kesan buruk selepas pilihanraya dan keinginan untuk
menang.
8.
Kedudukan ekonomi
Melayu yang diperuntukkan dalam perlembagaan tidak dihiraukan.
9.
Parti pembangkang
yang mempersoalkan keistimewaan dan kedudukan orang Melayu. Konsep “tawar
menawar” yang dicanangkan oleh pemimpin tidak mendapat reaksi positif di
kalangan kaum-kaum lain
10.
Kebimbangan orang Melayu
terhadap kaum lain yang boleh mengatasi mereka dari segi pendidikan dan ekonomi.
Kelemahan sistem perlembagaan yang tidak utuh terhadap hak-hak keistimewaan
kaum-kaum di Malaysia
11.
Pembangkang meraikan kemenangan menyebabkan peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada
10 Mei 1969. Dr. Tan Chee
Koon dari parti Gerakan telah menang
besar di kawasan Batu, Selangor Beliau minta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti
tersebut di Selangor yang menyaksikan 50 : 50 di Selangor.
Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.
12.
Perarakan hingga ke Jalan
Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke
Kampung Baharu. Sedangkan di Kampung Baru,
diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam
dengan kemenangan pihak pembangkang. Di
sini letaknya rumah Menteri
Besar Selangor ketika itu, Dato’ Harun
Idris dikatakan kaum Cina
yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan
mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu
('menyingkir') orang-orang Melayu ke laut Dalam masyarakat Melayu penyapu
mempunyai konotasi yang negatif sial. Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang
Melayu di tepi-tepi jalan.
13.
Perarakan
kematian Cina di Jinjang, Kepong, kematian seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang
jalan dengan kebenaran polis. Namun perarakan
kematian bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihanraya
dengan menghina Melayu. Pada hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech
Chye selaku Presiden Gerakan memohon maaf
di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan . Yeoh
Tech Chye menang besar di kawasan Bukit
Bintang, Kuala Lumpur. Tapi permohonan maaf sudah terlambat.
14.
Regimen Renjer Pasukan FRU
di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Regimen
Renjer ambil alih. Malangnya pasukan ini
terdiri dari Melayu, Iban, Cina, India
dan lain-lain turut menembak orang-orang
Melayu dan menyebabkan orang Melayu semakin meradang . Ketua Regimen
Renjer dikatakan seorang Cina . Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan
Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara
orang Cina dengan askar Regimen Renjer. Beberapa das turut ditujukan ke arah
rumah Menteri Besar Selangor.
15.
Perubahan daripada Rejimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar
Melayu, beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru,
Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar.
Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu.
16.
Malangnya beberapa
askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di
sana. Ada yang berkata askar tersebut berpakaian preman. Ramai orang Cina dibunuh dan
dicampakkan ke dalam lombong bijih timah. Konon ada rakaman televisyen,
beberapa pemuda Cina ditangkap , dibariskan di tepi lombong dan dibunuh.
Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang diedarkan mengenai rakaman
ini.
17.
Peristiwa di Panggung Odeon, pemuda-pemuda Cina
dari Kongsi Gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan di skrin
pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Iklan
tersebut dalam bahasa Cina. Penonton Melayu di panggung tersebut ramai yang
mati. Ini termasuklah dua askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang. Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di
Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup
hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai
bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di
atas pagar . Abdul Rafai Alias bersama rakan-rakannya dari Semenyih
yang datang ke Kuala Lumpur turut terperangkap dan terkejut dengan rusuhan kaum
yang tidak disangka-sangka pada 13 Mei itu. Beliau turut melangkah-langkah
mayat mereka yang telah terbunuh di atas jalan.
18.
Khabar angin mengatakan
tentera Sabil dari Sungai Manik hendak datang ke Kampung Baru tetapi tersekat. Begitu
juga dengan tentera selempang Merah dari
Muar dan Batu Pahat tersekat dan disekat oleh polis di Balai
Polis Kajang dan Cheras. Ada 4 kali di sekitar Kampung Baharu
mengedarkan air jampi dan tangkal penebat iaitu ilmu kebal dengan harga yang
agak mahal. Sebenarnya mereka mengambil
kesempatan daripada keadaan cemas tersebut. Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan
boleh terbang-terbang. Apa yang pasti Askar Melayu sahaja yang telah menyelamatkan
orang Melayu di Kampung Baru
ketika itu. Namun rusuhan kaum tidak terjadi
Kelantan, Trengganu dan
Pahang. Di Kedah, Perak, Pulau Pinang serta Perlis tidak ada sebarang pergaduhan. Negeri
Johor dan negeri
Sembilan juga tidak terjadi apa-apa. Cuma ada sedikit di Melaka. Di
Betong ada tembakan oleh PKM.
19.
Pada 12 Mei 1969 satu
perarakan oleh Parti GERAKAN di ketuai oleh Dr. Tan Chee Khoon bersama ahli
Parlimen lain yang menang pilihanraya di Kuala Lumpur dan parti DAP ikut serta
tetapi tanpa permit polis. Mereka
berarak dengan memekek, angkuh dan berkata-kata penghinaan kepada orang Melayu.
Di antara pekekan angkuh mereka ialah mati Melayu, Sakai Melayu balik
kampunglah, Melayu sudah kalah, buang semua polis Melayu, apa polis Melayu boleh buat?, kita raja, ini
negeri Cina punya. Melayu balik kampunglah.
Laungan itu menimbulkan kemarahan kepada orang Melayu. Pada petang
13 Mei orang Melayu dipimpin oleh Datuk
Harun Idris Menteri Besar Selangor ketika itu bangkit membalas keangkuhan kaum
Cina itu bermula di Kampung Baru Kuala Lumpur.
Dalam perarakan itu berlaku pergaduhan dan berita ini tersebar di
seluruh Kuala Lumpur.
Dato Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba
mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya
mereka yang berkumpul telah membawa senjata pedang dan parang panjang dan hanya
menunggu isyarat lampu hijau dari
Dato' Harun Idris untuk mengamuk. Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang
kebiadapan ahli parti Gerakan dan DAP
tersebar dan meluap-luap.
Jam 3.00 petang datang berita kejadian
pembunuhan orang Melayu di Setapak,
hanya 2 km dari rumah Menteri Besar
Selangor. Pukul 4.00 petang dua pemandu motosikal Cina yang melalui jalan
Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya
dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang
dikatakan dari PKM dan kongsi-gelap
telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu di sekitar Kuala
Lumpur. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap dengan pelbagai
senjata besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti dalam filem lama
Cina.
Ekoran daripada keganasan tersebut rusuhan besar terjadi, perintah darurat
dikeluarkan, semua orang tidak boleh keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala
Lumpur. Tentera dari Rejimen
Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur. Bertitik tolak kepada perarakan
tersebut, berlakulah huru-hara di
seluruh bandar Kuala Lumpur, dalam
peristiwa itu banyak bangunan dibakar dan kemusnahan harta benda awam. Rusuhan
tersebut tidak bertahan lama kerana dapat disekat daripada merebak ke luar bandar
Kuala Lumpur melalui tindakan pasukan keselamatan dan pengisytiharan
Darurat.
Faktor-Faktor Luaran
Menyebabkan tercetusnya tragedi 13 Mei 1969
Kekuatan Parti Komunis Malaya (PKM) di Semenanjung Tanah Melayu ada kaitan
dengan pengaruh luar yang memberi peransang dan keyakinan untuk bertapak di
Tanah Melayu:-
1.
Dorongan parti
komunis dari negara Cina menyebabkan PKM di Tanah Melayu semakin angkuh dan
bertambah kuat.
2.
Semangat PKM
bertambah akibat ada tanda-tanda Amerika di Vietnam tewas.
3.
Pengaruh komunis mula
bertapak di Indonesia.
4.
Parti Komunis Malaya
(PKM) merasa bahawa orang-orang Melayu adalah di bawah kuasa mereka semasa
pendudukan Jepun di Tanah Melayu.
5.
Kaum Cina memiliki
banyak senjata dan bilangan orang Melayu di Kuala Lumpur kurang berbanding kaum
Cina.
6.
Orang Melayu tidak
bersatu, berdasarkan perkiraan ini orang Cina lebih yakin bahawa kuasa di Tanah
Melayu di dalam genggaman mereka.
Kesan Peristiwa 13 Mei 1969
Kesan daripada peristiwa hitam itu, kerajaan telah melancarkan beberapa
program untuk memperbaiki masalah hubungan kaum yang wujud. Antaranya
termasuklah memperkenalkan Rukun Negara sebagai ideologi nasional, Dasar
Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pelajaran Kebangsaan dan membentuk Jabatan Perpaduan
Negara.
Di zaman era pemerintahan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haz berjaya
menyatupadukan persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan Sabah sebagai
Persekutuan Malaysia, dan Tunku digelar sebagai
“Bapa Malaysia”. Di saat kejayaannya itu, menjelang tahun 1969 berlaku
ketegangan antara kaum di Malaysia sehingga ke kemuncaknya dan akhirnya sejarah
pahit 13 Mei 1969 tercetus. Akibatnya
Parlimen telah digantung dan Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN tertubuh yang
diketuai oleh Tun Abdul Razak.
Peristiwa 13 Mei 1969 memberi kesan luka yang sukar diubati di kalangan
kaum Melayu dan Cina kerana kekejaman dan kezaliman PKM dan Kongsi-Gelap yang
pada ketika itu banyak banugnan dibakar dan nyawa terkorban (orang Melayu
dibunuh). Walaupun kerajaan menggubal
dasar-dasar untuk perpaduan kaum di Malaysia, namun sejarah hitam itu tetap
menjadi ingatan kepada bangsa Malaysia hari ini. Kegagalan pihak Kerajaan menyatupadukan kaum
Melayu, Cina dan India memaksa pihak penggubal dasar meletakkan soal perpaduan
kaum menjadi agenda utama kerajaan.
Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Kebudayaan kebangsaan, dasar Pendidikan
Kebangsaan dan
penggubalan Rukun Negara sebagai falsafah ideologi bangsa masa kini dan
sebagai penggerak perpaduan bangsa Malaysia.
Penyata Razak 1956 dengan tegas mengekalkan bahasa Melayu sebagai bahasa
dalam pepriksaan SRP dan SPM, nyata
mampu membawa perubahan ke arah Perpaduan Kaum di Malaysia. Perpaduan kaum merpuakan elemen penting dalam
pembentukan bangsa Malaysia. Pengalaman
Malaysia 30 tahun yang lepas melalui pengenalan dasar-dasarnya seperti Dasar
Pembangunan Negara dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan sebagainya memaksa pihak
kerajaan melibatkan sukan dan perumahan sebagai agenda utama ke arah penyatuan
bangsa Malaysia.
Gerakan dan DAP mengadakan perarkan “kemenangan” memberi kesan yang buruk
terhadap perasaan kaum lain (Melayu), menyebabkan parti UMNO bertindak untuk
mengadakan perarakan kemenangannya, jika UMNO tidak berbuat demikian moral
anggota UMNO akan jatuh.
Sentimen
Politik Perkauman Menghalang Pembentukan Nasion Malaysia
Politik perkauman selepas pengumuman keputusan pilihanraya 1969 merupakan
titik permulaan ketidakstabilan politik di Malaysia. Keadaan ini berlaku kerana wujudnya
parti-parti politik seperti UMNO, MCA, MIC (Perikatan), PAS, GERAKAN dan DAP
masing-masing menimbulkan tidak puas hati
terhadap dasar-dasar kerajaan.
Selain daripada
itu dapat dilihat kesan-kesan jangka panjang Dasar Pecah dan Perintah
British, mewujudkan sistem ekonomi Dualisme dan Kemajmukan etnik. Sistem ini
hanya menguntungkan golongan tertentu sahaja. Masyarakat Melayu yang mendiami
kampung nelayan dan sebagai petani di kampung kurang mendapat perhatian,
manakala kaum Cina menguasai sektor perniagaan dan perkilangan di bandar-bandar
dan kaum India pula tinggal di ladang-ladang getah sebagai buruh. Jurang perbezaan ini jauh sekali untuk
mewujudkan satu bangsa Malaysia bersatu kerana dasar-dasar kerajaan yang tidak
relevan itu.
Kemiskinan di luar bandar sangat ketara dalam tahun 1960-an, pembangunan
ekonomi selepas merdeka tidak banyak membawa perubahan dan kesan yang ketara
ialah hanya memberi manfaat kepada golongan
kontrator dan orang tengah yang kebanyakan terdiri daripada kaum bukan Melayu. Keadaan menjadi lebih sukar kerana kegagalan
pembangunan ekonomi di Malaysia yang tidak seimbang. Golongan bukan Melayu menganggap bahawa parti
Perikatan berat sebelah berhubung dengan pemberian lesen, kontrak dan
biasiswa.
Orang Cina dan India melihat keputusan itu menyebelahi kaum Melayu
sahaja. Manakala pada anggapan orang
Melayu kerajaan lebih memihak kepada orang Cina kerana segala kontrak untuk
pembangunan luar bandar lebih menguntungkan kaum Cina kerana mereka mempunyai
modal dan gedung-gedung perniagaan serta ladang getah yang besar. Pola petempatan penduduk di kalangan rakyat
Malaysia adalah tidak seimbang, masih terdapat di Kuala Lumpur dan Petaling
Jaya orang Melayu tinggal di
kawasan setinggan. Dalam sistem
pendidikan, orang Melayu pada ketika itu sangat ketara dan jurang perbezaan di
antara kaum Cina adalah tinggi.
Contohnya pada pertengahan 1960-an bilangan penuntut Melayu di Universiti
Malaya terlalu kecil. Orang Melayu hanya
dapat mengisi Fakulti Sastera dan kurang daripada enam orang dalam Fakulti
Kejuruteraan.
Pelajar bumiputera di Universiti Malaya hanya 30% dan belajar di luar
negara hanya 10%. Lepasan lulusan dari
sekolah menengah juga terlalu kurang dan kualiti masih rendah, menjadi punca
mereka kurang berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Soal pemberian biasiswa kerajaan tidak
seimbang, contohnya antara tahun 1956 – 1966 di Semenanjung Malaysia orang
Melayu hanya 49% dan bukan Melayu 51%. Berikut
merupakan data golongan ikhtisas yang berlaku pada tahun 1970, yang memberi
gambaran yang sangat ketara dari segi ketidakseimbangan di antara kaum
bumiputera dan bukan bumiputera:-
Bidang Ikhtisas Bumiputera Bukan Bumiputera
Akauntan 6.8% 93.2%
Arkitek 4.3% 95.7%
Jurutera 7.6% 92.4%
Doktor 3.7% 96.3%
Berikut ini adalah maklumat berhubung dengan hak milik saham modal syarikat
berhad di Semenanjung Malaysia yang berlaku pada tahun 1969. Keadaan ini juga dilihat dari
sudut grafiknya memberi gambaran yang tidak adil terhadap golongan Melayu
sebaliknya hanya memihak kepada bukan Melayu dan golongan asing:-
Melayu : 1.5%
Bukan Melayu : 25.7%
Asing : 62.1%
Aspek kebudayaan pula kaum Cina tidak berpuas hati, mereka menganggap soal
kebudayaan Cina, bahasa Cina dan pendidikan Cina tidak diberi perhatian. Tindakan
dan langkah kerajaan menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan,
Kebudayaan Kebangsaan dianggap menghalang dan menggugat kebudayaan, bahasa dan
sekolah Cina. Golongan India pula
merasakan dasar yang wujud pada ketika itu tidak relevan dengan keperluan kaum
India, kerana berlaku keciciran
pekerjaan estet dan pendidikan sekolah Tamil.
Kaum-kaum terbesar seperti Melayu, Cina dan India tidak berpuas hati
terhadap dasar-dasar kerajaan pada masa itu, menyebabkan sentimen dan politik
perkauman di Malaysia semakin serius dan sukar diatasi.
Rusuhan kaum berlaku selepas pengumuman keputusan pilihanraya pada tahun
1969, kerana semasa berkempen di kalangan parti-parti politik yang bertanding
isu-isu sensitif perkauman dilaungkan sebagai modal berkempen. Pemerhati politik pada masa itu berpendapat
peristiwa 13 Mei berlaku kerana akibat kesombongan parti-parti politik yang
berjaya mengalahkan Parti Perikatan memperlihatkan keangkuhan yang ditunjukkan
sangat melampaui batas.
Suasana politik selepas 13 Mei masih tidak stabil, beberapa peristiwa
berlaku kerana pengaruh peristiwa akan datang.
Peristiwa ini berlaku sebelum menimbulkan rancangan jangka panjang
MAGERAN. Sesetengah orang Melayu yang
radikal telah digerakkan untuk bertindak bagi menyuarakan pro-Melayu. Kegiatan ini tidak bertahan lama kerana pihak
kerajaan berjaya menghalang mereka.
Dasar Pendidikan Kebangsaan pihak kuam Cina dan India mempersoalkan soal
bahasa. Dalam Penyata Razak 1956 bahasa
Melayu merupakan bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan negara. Penyata ini juga telah menggubal satu sukatan
pelajaran yang sama dan berteraskan hal ehwal Tanah Melayu bagi semua sekolah,
termasuklah sekolah-sekolah aliran Inggeris, Cina dan Tamil. Dasar Pelajaran Kebangsaan ini mendapat kecaman
dari berbagai pihak. Kaum bukan Melayu
menganggap dasar itu terlampau mengutamakan bahasa Melayu dan mendapat kecaman
meluas termasuk Kesatuan Guru-Guru Melayu Semenanjung tidak berpuas hati dari
segi pelaksanaan dasar pelajaran. Kesatuan
ini sudah lama menuntut penubuhan sekolah menengah dan universiti yang
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
Di atas bantahan rakyat, maka
kerajaan bersetuju mengkaji dasar pelajaran tersebut. Penyata Rahman Talib 1961 diperkenalkan,
tetapi masih mengekalkan tujuan pokok Penyata Razak 1956 iaitu mewajibkan bahasa Melayu sebagai bahasa
peperiksaan bagi Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan Sijil Pelajaran Malaysia
(SPM). Pengekalan bahasa Melayu dalam
sistem pendidikan dapat ditingkatkan dan dipelajari dengan lebih berkesan sebagai
bahasa perpaduan.
Penutup
Tarikh karamat 13 Mei 1969 adalah merupakan satu ingatan berkekalan kepada
semua rakyat Malaysia tentang bahaya yang akan timbul dari sikap mengenepikan
Perlembagaan dan mempermainkan soal-soal yang menyentuh perasaan, adat resam
dan adat istiadat berbagai kaum,
terutama sekali dalam masyarakat negara kita yang mempunyai berbagai
kaum dan ugama. Dasar-dasar kerajaan pada masa itu tidak mewujudkan dasar-dasar
yang seimbang dari segi politik, ekonomi, pelajaran, kebudayaan dan pemberian
biasiswa. Perisitiwa hitam itu telah membangkitkan kesedaran kepada ahli-ahli
Majlis Perunding Negara (MPN) terutama yang mewakili parti pembangkang. Mereka
dapat melihat ketidakseimbangan yang katara yang memerlukan penyelesaian.
Pendedahan keadaan yang sebenarnya ini telah mendorong ahli-ahli Majlis Perunding
Negara (MPN) menggubal satu dasar yang boleh mengurangkan ketidakseimbangan di
antara rakyat berbilang kaum di Malaysia. Di antara dasar yang digubal itu ialah Dasar
Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Pembentukan Jabatan
Perpaduan Negara sekurang-kurangnya mendasari keseimbangan politik, ekonomi, pendidikan, kebudayan dan sebagainya yang akhirnya akan
mewarnai pembentukan nasion Malaysia yang tulen.
Peristiwa berdarah itu menunjukkan betapa sukarnya ke arah pembentukan
nasion Malaysia yang hendak dibentuk.
Rakyat harus sedar kesan jangka panjang penjajahan British, Dasar Pecah
dan Perintah amat menukarkan usaha para pemimpin negara mengimpikan Nasion
Malaysia berhasil. Sejarah hitam itu sebenarnya menjadi satu
pengajaran bagi kerajaan Perikatan untuk berfikir mencari satu formula yang
relevan ke arah pembentukan nasion Malaysia. Kerajaan tidask boleh berbangga
dengan pertumbuhan ekonomi sahaja, tetapi yang lebih penting ialah agihan
kekayaan hendaklah menjadi agenda utama kerajaan yang memerintah yang boleh diterima
umum.
Rujukan
Zainal Abidin Abdul Wahid et al, Malaysia Warisan dan Perkembangan Edisi
Kedua.
Mohd. Reduan Asli, 1993, Pemberontakan Bersenjata Komunis di Malaysia,
DBP.
Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haz, 1969,
Sebelum dan Selepas 13 Mei,
Utusan Melayu
Berhad, Hulu Kelang, Selangor.
R.S. Milne dan Diane Mauzy, 1992, Politik dan Kerajaan di Malaysia.
Mohd. Foad
Sakdam, 1999, Pengetahuan Asas Politik Malaysia, DBP, KL.
Puan Hajah
Siti Aidah Hj. Lokin, 2006, Nota Kuliah
Sejarah Nasion Malaysia, UMS.
Zulhilmi HJ.
Paidi, Rohani HJ. Abdul Ghani, 2003, Pendidikan Negara Bangsa, UUM.
A. Aziz
Deraman, 2002, Tamadun Melayu dan Pembinaan Bangsa Malaysia, DBP, KL.
Malaysia Kita,
1991, INTAN (Institut Tadbiran Awam
Negara).
Internit,
http//www.Wikipedia, 18.2. 2006, 6.55 AM
0 comments:
Post a Comment