PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SUBJEK MATEMATIK KELAS BANTUAN
TUISYEN DAPAT MEMPERBAIKI PRESTASI AKADEMIK PELAJAR TAHUN LIMA DI SK. BALUNG
TAWAU, 2008
Disediakan oleh:
Haji Akhmad Bin Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan Besar, Tawau
ABSTRAK
Sejajar dengan aspirasi Negara
melahirkan modal insan yang cemerlang dan minda kelas pertama, tanpa mengenal
aspek jurang ekonomi keluarga. Lantaran itu Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
diperkenalkan pada tahun 2003, di mana pelajar yang tergolong dalam keluarga kurang
berkemampuan layak mengikuti skim tuisyen tersebut. Sehubungan dengan itu, guru memainkan peranan yang penting untuk
merealisasikan visi tersebut. Tujuan kajian ini dilaksanakan adalah untuk memperbaiki
pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) pelajar tahun lima bagi mata pelajaran
Matematik di sekolah rendah luar bandar. Selain itu kajian ini juga akan
meninjau sejauhmana penerimaan guru dan pelajar tentang pelaksanaan Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) terhadap pelajar yang tidak berkemampuan. Persoalan kajian ‘Adakah Pengurusan Pengajaran dan
Pembelajaran (P&P) Skim Bantuan Tuisyen (SBT) yang dilaksanakan berjaya
meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran Matematik?’.Sasaran kajian ialah Ahli Jawatankuasa Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) dan pelajar 5 UMS. Data dikumpulkan dengan menggunakan borang soal
selidik, pemerhatian serta kaedah temu bual dan hasil dapatan dianalisis
menggunakan peratusan. Dapatan kajian ini menunjukkan prestasi akademik pelajar
bagi mata pelajaran Matematik telah meningkat, dimana pada minggu pertama
pencapaian hanya 50%, pada minggu kedua 65%, minggu ketiga 80% dan meningkat
kepada 100% pada minggu keempat. Dapatan daripada kaedah kajian soal selidik
berkaitan tentang penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) menunjukkan purata keseluruhan
daripada 20 pelajar memberikan skor atau skala 4 iaitu ‘setuju’ dengan sepuluh
item yang diberikan. Cadangan ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada para
pelajar, ibu bapa, guru, pihak bahagian pendidikan guru, Kementerian Pelajaran
Malaysia dan semua pihak yang terlibat meningkatkan kualiti pendidikan
terutamanya dalam konteks subjek Matematik.
ABSTRACT
MANAGEMENT OF
TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS IN TUITION AID CLASSES CAN IMPROVE THE
ACADEMIC PERFORMANCE OF YEAR FIVE STUDENTS OF SK. BALUNG TAWAU
In line with the nation’s
aspiration to raise excellent human capital and first class mentality, without
acknowledging the aspect of family economic divide, Skim Bantuan Tuisyen (Tuition
Aid Scheme) (SBT) was introduced in 2003, where students of underprivileged
families qualify to attend. Therefore, teachers play an important role to realise the
vision. The purpose of this research being carried out is to improve the implementation
of Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) for year five students in Mathematics in rural primary
schools. Besides that, this research will also survey how far the acceptance of
teachers and students of Skim Bantuan Tuisyen (SBT) implementation on underpriviliged
students is. The research question is ‘Is the management of teaching and learning (P&P) of the
implemented Skim Bantuan Tuisyen (SBT) successful in improving pupils’
achievement in Mathematics?’. The targets of the research are Skim Bantuan Tuisyen (SBT) committee
members and students of 5 UMS. The data is collected by using survey forms, observations
and interview method, and obtained results are analysed using percentages. Research
results showed that students’ academic performance for Mathematics has improved,
where in the first week achievement was only 50%, in the second week 65%, the
third week 80% and went up to 100% in the fourth week. Results from enquiry
research method on students’ reception of the implementation of teaching and
learning of Mathematics in 5 UMS class of Skim Bantuan Tuisyen (SBT) showed the
overall average of 20 students giving the score or scale of 4, that is, ‘agreed’
with the ten items given. This suggestion is hoped to be beneficial to students,
parents, teachers, the teacher education department, the Malaysian Education
Ministry and all parties involved in upgrading the quality of education
especially in the context of Mathematic subject.
BAB 1
PENGENALAN
1.1 Pendahuluan
Malaysia hanya mempunyai kira-kira 50,000 keluarga yang dikategorikan
sebagai miskin tegar atau hanya satu peratus daripada keseluruhan 25 juta orang
penduduk negara ini. Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk
Dr. Awang Adek Hussin berkata, daripada jumlah itu seramai 40,000 keluarga
berada di luar bandar manakala 10,000 lagi tinggal di kawasan bandar. Mengikut
definisi, kemiskinan tegar adalah mereka yang mempunyai pendapatan separuh
daripada golongan miskin dan di Malaysia
kadarnya ialah RM264.50 sebulan.
Sistem
pendidikan di Malaysia
telah mengalami banyak perubahan yang dramatik sejak negara mencapai
kemerdekaan. Perubahan seperti ini boleh dianggap selaras dengan perkembangan ekonomi
negara. Untuk
mencapai Wawasan 2020, Kementerian Pelajaran sentiasa memainkan peranan yang amat
penting. Wawasan
2020 berhasrat menjadikan negara kita sebagai sebuah negara perindustrian yang
setanding dengan negara-negara maju di dunia. Masyarakat Malaysia akan menjadi
sebuah masyarakat yang saintifik dan progresif, inovatif dan memandang ke hadapan,
yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga akan menjadi
penyumbang kepada tamadun, sains dan teknologi masa akan datang. Sebagai
langkah memenuhi hasrat tersebut, modal insan yang berilmu, berwibawa dan
berketrampilan hendaklah dilahirkan (Ee, 1997). Jadi, untuk merealisasikan
wawasan ini, institusi pendidikan khasnya seperti sekolah-sekolah
bertanggungjawab untuk melaksanakan dasar untuk mencapai matlamat tersebut.
Justeru, institusi pendidikan memainkan peranan yang amat penting dalam
mendidik anak bangsa ke arah mencapai matlamat Wawasan 2020.
Terdapat banyak pembaharuan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan terhadap
kurikulum sekolah sejak kebelakangan ini, demi mempertingkatkan lagi tahap
kecemerlangan sistem pendidikan di Malaysia. Contohnya pelaksanaan program
mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dan mata pelajaran teknikal
yang bakal diajar dalam Bahasa Inggeris mulai tahun 2006. Pada akhir tahun
2003, kerajaan telah mengeluarkan sebanyak RM200 juta bagi tujuan program Skim
Bantuan Tuisyen (SBT). Skim ini mula dilaksanakan di seluruh Malaysia untuk
pelajar-pelajar Tahun 4 hingga 6 dari keluarga berpendapatan rendah. Melalui
skim ini, setiap pelajar yang telah dikenalpasti akan menerima kupon bernilai
RM50.00 sebulan untuk menghadiri kelas tuisyen yang disediakan oleh pihak
sekolah pada waktu selepas persekolahan.
Kelas tuisyen ini dikendalikan oleh guru-guru yang layak dan terpilih di
sekolah terbabit (Noorwati Salleh dan Zaharah Manan, 2003). Sehubungan itu,
Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Abdul Rafie Mahat menjelaskan dalam
Berita Harian bertarikh 15 Julai 2004 mengatakan semua pelajar Tingkatan Tiga
dan Lima di 91 sekolah menengah Felda di seluruh negara akan menikmati bantuan
tuisyen percuma apabila skim itu dilaksanakan pada bulan Ogos tahun tersebut.
Beliau turut memperkatakan bahawa buat permulaan skim ini akan diberikan kepada
semua pelajar sekolah menengah Felda yang akan menduduki peperiksaan Penilaian
Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM).
Tan Sri Abdul Rafie berkata, skim tuisyen itu hanya untuk mata pelajaran
Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik. Sementara bagi pelajar-pelajar yang
berkemampuan, kebanyakan mereka akan menghadiri kelas tuisyen berbayar di
pusat-pusat tuisyen swasta. Ibu bapa terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang
besar untuk menghantar anak-anak ke pusat tuisyen untuk memastikan anak-anak
mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan (Jamil Adimin, 2006). Menurut
Jumaliah (1999) pada kajiannya ada menyatakan di pusat tuisyen berbayar,
pelajar akan dikenakan yuran bulanan untuk setiap kelas yang dihadirinya. Oleh
yang demikian, pelajar yang mengambil lebih banyak kelas akan dikenakan yuran
yang lebih tinggi. Bergantung kepada pusat tuisyen, mata pelajaran yang ditawarkan
biasanya meliputi mata pelajaran teras dan sebilangan mata pelajaran elektif
yang banyak diambil oleh pelajar. Namun bagitu, terdapat juga sekolah yang
mengadakan kelas tambahan untuk pelajarnya di luar waktu persekolahannya.
Bantuan juga diberikan di bawah Skim Bantuan Tuisyen (SBT) yang merupakan
satu intervensi pendidikan yang dilaksanakan melalui kerjasama antara Kerajaan
dan guru-guru untuk memberikan peluang kepada murid-murid tahun 4, 5 dan 6 dari
keluarga berpendapatan rendah yang kurang maju dalam pelajaran untuk mengikuti
tuisyen bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan
Sains. Guru-guru yang memberikan tuisyen ini mendapat bayaran sebagai intensif
atas usaha mereka.
1.2 Latarbelakang Kajian Tindakan
Kementerian telah
memperuntukkan bantuan sebanyak RM3 bilion untuk Skim Bantuan Tambahan kepada
pelajar dan sekolah-sekolah di seluruh Negara. Kira-kira
500,000 murid tahun empat, lima dan enam daripada keluarga miskin di seluruh
negara akan menikmati faedah daripada Skim Bantuan Tuisyen yang akan
dilaksanakan oleh Kerajaan mulai tahun depan. Sebanyak RM200 juta diperuntukkan
bagi menjayakan skim itu khusus untuk membantu pelajar miskin mendapat
pendidikan tambahan. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan
bahawa tuisyen itu adalah untuk empat mata pelajaran teras iaitu Matematik,
Sains, Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Skim ini disasarkan kepada
pelajar-pelajar bandar dan luar bandar yang tergolong dalam keluarga yang
miskin. Bantuan ini adalah untuk semua pelajar tanpa mengira kaum.
Beliau berharap, skim itu akan memberikan kebaikan secara langsung kepada
pelajar terbabit bagi membantu mereka mencapai keputusan cemerlang dalam
peperiksaan. Menurut Perdana Menteri, nilai bantuan tersebut adalah RM10 bagi
setiap mata pelajaran untuk setiap murid. Jumlah pelajar pula, akan dihadkan
kepada maksimum 25 orang sahaja setiap kelas bagi memastikan keberkesanan
pembelajaran.
Pelaksanaan program tuisyen itu, akan dilakukan di
sekolah terbabit yang membabitkan guru sedia ada. Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
ini akan dilaksanakan berterusan dan bukan pada waktu tertentu sahaja. Tuisyen
tambahan ini penting kerana didapati pada waktu ini ia membawa kesan yang baik
kepada pelajar yang telah mengikutinya. Justeri itulah kerana kerajaan tidak
mahu anak-anak yang lain yang datang dari keluarga yang miskin tidak mampu
untuk meluangkan sedikit perbelanjaan supaya anak mereka boleh mengikuti
tuisyen, jadi dengan itu kerajaan sedia membantu kepada golongan tersebut. Murid-murid
yang terbabit akan dikenal pasti daripada kalangan keluarga yang kurang mampu
dan mempunyai potensi untuk maju dalam pelajaran. Ibu bapa yang layak akan
diberikan baucar dan anak mereka boleh mengikuti kelas untuk diberikan tuisyen
dan menyerahkan kupon tersebut sebagai bayaran kepada guru apabila sampai
tempoh yang telah ditetapkan dalam skim itu. Bagaimanapun, katanya jumlah guru
yang akan terbabit dalam program itu belum ditentukan. Soal kekurangan guru
juga tidak timbul kerana ia membabitkan guru-guru sedia ada dan semua mereka
akan dibayar berdasarkan baucar tersebut. Bagaimanapun kaedah pelaksanaan
sedang dikenal pasti dan berapa mata pelajaran dan jumlah jam yang perlu
dilalui oleh murid terbabit akan dikenal pasti.
Sejajar dengan aspirasi
Negara melahirkan modal insan yang cemerlang dan minda kelas pertama, tanpa
mengenal aspek jurang ekonomi keluarga. Lantaran itu Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
diperkenalkan pada tahun 2003, di mana pelajar yang tergolong dalam keluarga
kurang berkemampuan layak mengikut skim tuisyen tersebut. Pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) terhadap pelajar miskin
tahap dua yang terdiri daripada pelajar tahun 4, 5 dan 6 yang mempunyai masalah
dari segi akademik tetapi mempunyai potensi untuk mencapai peningkatan
akademik. Keberkesanan pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) ini terhadp
peningkatan akademik pelajar tidak dapat dinafikan.
1.3 Tujuan Kajian
Tujuan kajian ini dilaksanakan
adalah untuk memperbaiki pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) pelajar tahun
lima bagi mata pelajaran Matematik di sekolah rendah luar Bandar. Selain itu
kajian ini juga akan meninjau sejauhmana penerimaan guru dan ibu bapa pelajar
tentang pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) terhadap pelajar yang tidak
berkemampuan.
1.4 Pernyataan Masalah
Permasalahan yang ingin dikaji
oleh pengkaji ialah melihat pelaksanaan Kelas Bantuan Tuisyen dalam memperbaiki
prestasi pelajar tahun Lima UMS dalam mata pelajaran Matematik. Masalah
akademik pelajar sering dikaitkan dengan masalah kemiskinan keluarga pelajar.
Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau mempunyai ramai pelajar yang tergolong
daripada keluarga yang susah. Keseluruhan pelajar Sekolah Kebangsaan Balung
tidak mengikut kelas tuisyen secara persendirian, keadaan ini berlaku kerana
kebanyakan pelajar berasal dari keluarga yang tidak berkemampuan. Ibu bapa
pelajar terdiri daripada pekerja ladang, peniaga runcit, buruh kasar dan
sebagainya.
Secara khususnya persoalan berikut merupakan
aspek penting dalam kajian tindakan pelaksanaan Skim bantuan Tuisyen di sekolah
ini:
i). Adakah dengan mengubah kaedah pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran guru kelas Skim Bantuan Tuisyen dapat memperbaiki pencapaian
pelajar Tahun 5 UMS?.
ii). Apakah pendekatan pengajaran
dan pembelajaran guru dengan dengan cara latih
tubi, mampu membantu pelajar kelompok miskin tegar meningkat prestasi dalam
mata pelajaran Matematik?.
iii). Adakah setiap kali
penyampaian pengajaran dan pembelajaran, ujian
formatif dijalankan dapat membantu melonjakkan pencapaian subjek Matematik
pelajar tahun 5 UMS di Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau.
1.5 Persoalan Kajian
Terdapat dua persoalan berdasarkan kajian yang
dilakukan iaitu:
1.5.1
Adakah
Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
yang dilaksanakan berjaya meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran
Matematik?.
BAB
2
PERANCANGAN
2.1 Pengenalan
Bab ini membincangkan kaedah yang digunakan dalam
kajian ini. Aspek penting yang dibincangkan meliputi perkara seperti reka
bentuk kajian, populasi dan persampelan, instrumen kajian, kaedah mengutip
data, kajian tinjauan awal dan seterusnya kesimpulan.
2.2 Kajian
Tindakan
Kajian ini berbentuk penyelidikan deskriptif. Menurut Othman (1999),
matlamat penyelidikan deskriptif ialah untuk menerangkan sesuatu fenomena yang
sedang berlaku. Contohnya, masalah-masalah yang dihadapi dalam penguasaan
kemahiran 3M bagi pelajar miskin tegar sekolah rendah luar bandar. Oleh itu,
kaedah ini tidak bertujuan untuk menguji kebenaran sesuatu hipotesis. Kajian
ini meninjau sejauhmana pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) membantu
kemiskinan tegar di kalangan pelajar Tahun Lima UMS di Sekolah Kebangsaan
Balung, Tawau.
Kajian deskriptif membolehkan
penerangan dilakukan terhadap sesuatu fenomena dengan menganalisis data
deskriptif yang diperoleh dari soal selidik. Aspek-aspek yang dikaji melalui
soal selidik termasuklah beberapa persoalan tentang pelaksanaan skim ini dengan
hubungan pelaksanaan adakah mempengaruhi penguasaan kemahiran 3M pelajar tahap
satu dan dapat membantu pelajar miskin tegar. Menurut Mohd. Majid Konting
(2005), soal selidik juga dapat meningkatkan ketepatan dan kebenaran gerak
balas subjek terhadap rangsangan soalan yang diberi kerana penyelidik tidak
hadir sama semasa subjek memberikan gerak balasnya. Ini secara langsung mendorong
subjek memberi jawapan yang lebih tepat dan benar kerana subjek juga terasa
bahawa dirinya selamat untuk memberi jawapan yang tepat dan benar terhadap
rangsangan. Temuramah juga digunakan untuk mendapatkan maklumat dalam kajian
ini. Tujuannya ialah bagi mengukuhkan lagi maklumat yang diperolehi daripada
soal selidik. Temuramah dilakukan kepada guru-guru di Sekolah Kebangsaan Balung
dan juga ibu bapa pelajar yang terlibat bagi mendapatkan maklumat berkenaan
dengan kajian.
2.3 Rekabentuk Kajian
Kajian tindakan tentang pemantuan pengajaran kelas tuisyen bagi mata
pelajaran Matematik untuk memperbaiki prestasi pelajar Tahun 5 UMS di SK.
Balung, Tawau telah menggunakan dua rekabentuk kajian iaitu :
i.
Soal selidik
Borang soal selidik akan
diberikan kepada 20 orang pelajar kelas Matematik Tahun 5 UMS yang
mengikuti Skim Bantuan Tuisyrn (SBT).
ii.
Temuramah
Temuramah akan dijalankan bagi
menambahkan lagi maklumat yang diperolehi. Pengkaji akan menemuramah guru-guru
dan pelajar-pelajar yang terlibat.
iii.
Permerhatian
|
|
Kajian pemantuan kelas tuisyen bagi mata pelajaran Matematik untuk
memperbaiki presatsi pelajar tahun 5 UMS di SK. Balung Tawau telah menggunakan
teori kajian iaitu teori kognitif untuk mengetahui Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
ini dapat meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar dalam pelajaran
Matematik khususnya.
Menurut teori
Kognitif manusia yang bergelar pelajar menggunakan sebahagian besar deria
mereka bagi memperoleh pengalaman dan ilmu pengetahuan. Organ-organ deria
digunakan bagi memilih rangsangan-rangsangan yang diperlukan daripada
persekitaran. Teori kognitif memberi tumpuan kepada faktor-faktor yang terdapat
dalam diri pelajar. Seseorang pelajar berusaha mencari penyelesaian antara
unsur-unsur rangsangan dan tindak balas yang muncul dalam alam sekitar
pembelajaran. Kerana itu, mereka membina pelbagai struktur pengetahuan dan
mengemukakan pelbagai hipotesis (Shahbuddin Hashim et al, 2003). Lantaran itu, pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dapat
meningkatkan minat pelajar untuk belajar dan meningkatkan pencapaian pelajar
dalam subjek Sains adalah bertepatan dengan teori kognitif.
Piaget memberikan lima pandangan asas yang berkaitan dengan pembelajaran
kognitif seseorang individu iaitu terdiri daripada skema, adaptasi,
keseimbangan, asimilasi, dan akomodasi. Teori ini sesuai untuk digunakan dalam
menggambarkan kajian pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) kerana, teori
kognitif merupakan suatu teori yang melihat pengalaman sedia ada kepada
pengalaman yang baru. Dalam konteks kajian, pengetahuan pelajar sebelum
pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dan pengetahuan pelajar selepas
mengikuti Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
I.
Skema
Merujuk kepada kebolehan dan pengalaman individu
termasuklah aksi, bahasa, pemikiran, pandangan atau pun idea. Oleh yang
demikian, skema ialah tingkah laku individu yang sentiasa berubah mengikut
pembelajaran. Ini bermaksud, tingkah laku pelajar akan berubah mengikut apa
yang telah dipelajari. Piaget menyatakan perubahan yang berlaku terhadap
kanak-kanak adalah hasil daripada pembelajaran kanak-kanak tersebut.
II.
Adaptasi (adaptation)
dan keseimbangan (equilibration)
Menurut teori Piaget, adaptasi ialah satu proses perubahan skema selaras dengan keperluan situasi. Manakala
keseimbangan ialah sesuatu kuasa dalaman atau dalam konteks psikologi merujuk kepada motivasi penbelajaran. Dalam kajian ini,
pencapaian yang cemerlang dalam subjek Sains adalah menjadi matlamat pelajar.
Usaha dan motivasi pelajar akan bergerak secara seiring bagi membolehkan
pelajar mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
III.
Asimilasi (assimilation)
dan Akomodasi (accomodation)
Huraian Piaget yang seterusnya ialah berkenaan dengan asimilasi dan
akomodasi. Asimilasi ialah menggunakan pengetahuan atau pengalaman yang sedia
ada dalam pengalaman baru untuk mengadaptasikan keperluan baru dalam situasi
yang dihadapi atau dalam erti kata lain, menerapkan atau menggunakan pengalaman
baru ke dalam pengalaman lama. Akomodasi pula ialah mengubah pengalaman lama
akibat ketidaksesuaian pengalaman tersebut terhadap pengalaman baru.
Menurut
Jean Piaget (1952) dalam Shahbuddin Hashim
et al ( 2003), Pelajar dan persekitaran pembelajaran tidak dapat
dipisahkan. Piaget menyatakan individu berinteraksi dengan persekitarannya.
Dalam proses berinteraksi dengan persekitaran, pelajar tersebut akan melakukan
aktiviti tersebut secara tidak langsung iaitu :
a.
Penyesuaian iaitu menyesuaikan diri dengan
perubahan-perubahan dalam persekitaran fizikal.
b.
Organisasi menggabungkan dan
mengorganisasikan proses pengetahuan ke dalam satu sistem.
c.
Pengimbangan iaitu keupayaan memproses
rangsangan bagi mengekalkan keseimbangan diri. Juga merangsang kestabilan dan
kesepaduan kepada pemahaman dan konsep persekitaran.
d.
Membina skema melatih keupayaan pelajar
menyusun pengalaman-pengalaman yang diasimilasikan dan diakomidasikan kepada
bentuk dan corak tertentu. Skema menjadi panduan kepada pelajar bertindak balas
dan bertingkah laku yang bersesuaian dalam situasi tertentu.
2.4 Sasaran Kajian
Pengenalpastian
populasi dalam sesebuah penyelidikan merupakan perkara penting kerana populasi
bertindak sebagai penentu kepada bidang masalah yang perlu dikaji. Populasi
bukan sahaja mampu menentukan sejauh mana dan sebanyak mana data serta maklumat
yang perlu dikumpul atau dianalisis malah menjadi pengukur kepada masa dan
tenaga yang diperlukan untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Populasi merupakan
jumlah keseluruhan kumpulan yang hendak dikaji (Amir Hasan Dawi, 2002) manakala
persampelan pula ialah strategi penyelidikan untuk mendapatkan maklumat
mengenai sesuatu populasi daripada individu yang menganggotai populasi tersebut
(Mohd. Majid Konting, 1990).
Persampelan merupakan satu
strategi penyelidikan untuk mendapatkan maklumat mengenai sesuatu populasi
daripada individu-individu bagi menjadi anggota populasi itu. Penggunaan sampel
kajian dapat mengurangkan kos, masa dan tenaga penyelidikan dengan maklumat
yang diperolehi boleh digunakan bagi menganggarkan maklumat tentang populasi.
Persampelan perlu dilakukan dengan berkesan dan apa yang penting ialah sampel
yang diambil dapat mewakili populasi.
Terdapat dua kumpulan sasaran
kajian iaitu:
2.4.1 Ahli Jawatankuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
Guru sekolah Tahap II dijadikan
responden untuk kajian yang dijalankan iaitu ahli jawatankuasa pelaksanaan Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) membantu keluarga miskin tegar pelajar Tahun Lima UMS di
Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau. Borang soal selidik diedarkan kepada semua
guru Tahap II kerana guru-guru Tahap II terlibat secara langsung sebagai tenaga
pengajar dan ahli jawatankauasa pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Guru-guru Tahap II mengetahui keberkesanan Skim Bantuan Tuisyen (SBT), oleh itu
data yang bakal diperolehi mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi.
Data-data yang diperolehi boleh dianalisis berdasarkan pengiraan peratusan.
Seramai 23 orang guru terlibat dalam Skim Bantuan Tuisyen (SBT), iaitu seramai
6 orang guru bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia, 6 orang guru bagi mata
pelajaran Bahasa Inggeris, 5 orang guru bagi mata pelajaran Matematik dan 6
oarang guru bagi mata pelajaran Sains. Seramai 14 oarang guru wanita dan 9
orang guru lelaki yang terlibat sebagai tenaga pengajar Skim Bantuan Tuisyen
(SBT):
Mata Pelajaran
|
Guru Wanita
|
Guru Lelaki
|
Jumlah
|
Bahasa Malaysia
|
2
|
4
|
6
|
Bahasa Inggeris
|
5
|
1
|
6
|
Sains
|
2
|
4
|
6
|
Matematik
|
5
|
-
|
5
|
Jumlah
|
14
|
9
|
23
|
Rajah
1: Analisis Guru Mengajar Kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
2.5 Instrumen Kajian
Dalam kajian yang dilakukan penyelidik
telah menggunakan dua instrumen kajian iaitu instrumen kajian soal selidik dan
instrumen kajian temuramah.
2.5.1 Soal
selidik
Pendekatan yang
digunakan menerusi kajian ini ialah pendekatan tinjauan deskriptif secara
kuantitatif. Dengan itu, kajian ini akan menggunakan kajian soal selidik mendapatkan maklumat daripada responden dan pendapat
berkaitan pembaikan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) membantu kalangan pelajar Tahun
Lima UMS dalam mat pelajarn Matematik di Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau. Soal selidik digunakan di dalam kajian ini
kerana berupaya mengumpulkan data secara terperinci, tersusun dan piawai. Malah
mampu mensasarkan saiz populasi yang besar dan dapat menjimatkan tenaga, masa,
minda serta wang penyelidik ketika proses pengumpulan data berlangsung. Borang
soal selidik hanya perlu diedarkan kepada kumpulan populasi yang terlibat di
dalam sesebuah kajian
2.5.2 Temuramah
Temuramah juga digunakan untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian
ini. Temuramah ini melibatkan guru-guru yang terlibat dan pelajar 5 UMS untuk
mendapatkan maklumat yang berkenaan dengan Pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen
(SBT) dalam membantu pelajar tahun lima dalam mata pelajaran Matematik. Temuramah
ini perlu dijalankan bagi mendapatkan maklumat yang lebih kukuh terhadap pelaksanaan
Skim Bantuan Tuisyen (SBT) di kalangan guru, ibu bapa dan pelajar berkaitan
kajian ini. Hal ini dilakukan sebagai tindakan pemantauan kerana jika hanya
bergantung kepada borang soal selidik sahaja, data yang diperolehi mungkin
kurang tepat berbanding dengan sikap sebenar. Selain itu, ia juga boleh
dijadikan sebagai bukti bagi mengukuhkan data yang diperolehi daripada borang
soal selidik tadi.
2.6 Kajian Tinjauan
Awal
Tinjauan awal dijalankan adalah untuk mengenalpasti masalah dan tindakan ke
atas isu yang dikesan. Daripada kajian tinjauan ini, penyelidik dapat menjangka
masa yang digunakan oleh responden untuk menjawab semua item dalam soal
selidik. Selain itu, jika terdapat sebarang permasalahan berkaitan seperti
ketepatan, kesesuaian istilah dan struktur ayat yang boleh menimbulkan
kekeliruan, penyelidik akan dapat memperbaikinya sebelum kajian sebenar
dijalankan.
Kajian
tinjauan telah dijalankan di sekolah tersebut. Dalam kajian ini, penyelidik
telah menggunakan kaedah temuramah. Penyelidik telah menemuramah seorang guru
Tahun 4, 5 dan 6 serta lima orang pelajar Tahun 5 UMS bagi mendapatkan maklumat
sebagai tinjauan awal bagi menguji kesahan dan kebolehpercayaan kajian sebelum dilaksanakan
sepenuhnya. Hasil daripada temuramah
yang dijalankan sedikit-sebanyak boleh memberi gambaran awal terhadap
pelaksanaan kajian seterusnya.
Pengkaji telah membuat
tinjauan awal tentang penilaian pencapaian murid Skim Bantuan Tuisyen bagi
tahun 2007 kelas 5 UMS. Pengkaji juga membuat analisis peningkatan markah
pelajar bagi empat subjek yang ditawarkan dalam Skim Bantuan Tuisyen iaitu
Sains, Matematik, Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.
|
|
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Rajah 2 :Kitaran Tinjauan Awal
2.6.2 Mereflek
Dalam proses mereflek pengkaji
cuba mengenal pasti masalah yang terdapat di sekolah tersebut dan
menyesuaikannya dengan situasi semasa pendidikan. Pengkaji telah membuat
keputusan untuk melakukan kajian tentang pelaksanaan Skim Baucer Tuisyen (SBT)
yang telah dilaksanakan oleh pihak kementerian pendidikan Malaysia. Namun
pengkaji telah mengecilkan skop kajian terhadap Skim Baucer Tuisyen (SBT) iaitu
melihat pengajaran kelas bantuan Tuisyen bagi mata pelajaran Matematik dapat
memperbaiki prestasi murid tahun 5 UMS di sekolah SK. Balung.
2.6.3 Memerhati
Pengkaji telah membuat
pemerhatian dimana telah mengutip data dan melakukan analisis terhadap data
yang diperolehi. Pengkaji telah meminta data terkini pencapaian prestasi empat
mata pelajaran iaitu Sains, Matematik, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang
diperolehi pelajar tahun 5 UMS yang mengikuti Skim Buacer Tuisyen (SBT).
Pengkaji telah menganalisis markah pelajar berdasarkan 3 ujian yang dilakukan
iaitu bilangan pelajar yang lulus dan bilangan pelajar yang gagal untuk membuat
perbandingan antara ketiga-tiga ujian yang telah dilakukan.
2.6.4 Merancang
Selepas kaedah mereflek dan
memerhati pengkaji seterusnya membuat perancangan kajian. Proses merancang
kajian dilakukan berdasarkan kelemahan yang dikenalpasti semasa pemerhatian
yang diperolehi daripada data prestasi pelajar tahun 5 UMS. Pengkaji mendapati
terdapat tiga mata pelajaran yang masih mempunyai tahap pencapaian yang rendah
iaitu bahasa Inggeris, Sains dan terutama bagi mata pelajaran Matematik.
2.6.5 Bertindak
Pengkaji telah melaksanakan
tindakan kajian berkaitan pengajaran Skim Baucer Tuisyen (SBT) bagi mata pelajaran
Matematik dapat memperbaiki prestasi murid tahun 5 UMS di SK. Balung. Pengkaji
telah membuat satu rekabentuk kajian dalam mencapai objektif kajian tindakan
yang dirancang.
Analisis penilaian pencapaian
murid Skim Bantuan Tuisyen (SBT) adalah seperti di bawah:
Pencapaian Mata pelajaran Matematik Tahun 5 UMS
Status Pelajar
|
Ujian 1
|
Ujian 2
|
Ujian 3
|
Pelajar Lulus
|
7
|
6
|
12
|
Pelajar Gagal
|
18
|
19
|
13
|
Rajah 2 : Analisis Ujian
Bulanan Tahun 5 UMS
Berdasarkan Rajah 2 di atas
didapati pencapaian Matematik dalam tiga kali ujian bulanan keputusannya adalah
lemah. Daripada 25 orang murid kelas Skim Bantuan
Tuisyen dalam ujian pertama pencapaian
ialah 28%, ujian kedua menurun kepada 24% dan ujian ketiga meningkat kepada
48%. Pencapaian yang sangat lemah itu
memberi gambaran bahawa tahap pengajaran guru lemah dan tidak berkesan. Melihat kepada penomena tersebut pendekatan
pedagogi guru perlu diubah kepada satu kaedah P&P yang menarik dan menyeronokkan
pelajar dan berterusan dengan mempraktikan model proses kitaran seperti
ditunjukkan dalam Rajah 5 di bawah:
2.7
Proses Kitaran Kajian Tindakan
|
|
|
|
‘
2.8
Pelan Perancangan Kajian
Tindakan
Jawatakuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
dan guru-guru yang terlibat merancang teliti dan menghalusi Pelan Tindakan
dengan memberi penekanan kepada stail kepimpinan guru dalam kaedah pengajaran
dan pembelajaran melalui tiga peringkat (kitaran/gulung) seperti di bawah:
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
Gulung Pertama
Perancangan
Merancang tindakan untuk mengatasi
masalah pencapaian Matematik di tahap lemah.
|
Guru-guru yang terlibat
membuat perancangan dan bertindak mengubah
kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi menyelesaikan masalah yang telah
dikenal pasti sebagai fokus kajian. Perbincangan Jawatankuasa Skim Bantuan
Tuisyen (SBT) berfokus kepada merancang langkah-langkah dan kaedah pengajaran
guru.
|
Objektif
- Meningkatkan kualiti pengurusan AJK Skim Bantuan Tuisyen
(SBT) yang lebih berkesan.
- Membantu guru-guru SBT meningkatkan dan
memastikan mutu pengajaran yang sangat memuaskan selaras dengan kehendak
Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)
|
Bertindak
Bertindak meningkatkan pencapaian
pelajar miskin dalam subjek Matematik, dengan mengubah kaedah P&P yang
berkesan.
|
Setelah AJK SBT mencapai keputusan
hasil perbincangan berhubung dengan langkah mengubah kaedah P&P guru
supaya penguasaan Matematik pelajar mantap, maka guru-guru yang terlibat
merancang satu pendekatan
|
- Mengubah kaedah P&P guru dapat memperbaiki
pencapaian pelajar 5 UMS dalam mata pelajaran Matematik. - Kaedah P&P
guru dipebagaikan boleh meningkatkan meningkan hasil pembelajaran murid
berkesan.
|
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
|
yang
sesuai supaya perubahan tingkah laku kognatif pelajar menjadi efektif.
|
- Pemantauan berfokus kelas SBT dapat memberi
kesan positif pelaksanaan P&P guru berkesan.
|
Memerhati/
Menilai
Mengutip
data ujian bulanan
-Mengutip
data prestasi pelajar Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
|
Data
ujian bulanan yang dikumpul, dianalisis dan dinilai untuk melihat sejauhmana
perkembangan pencapaian P&P guru dengan pendekatan kaedah baru yang
berkesan.
|
Objektif
-
Di akhir pengajaran guru prestasi pencapaian murid kelas SBT meningkat secara
konsisten.
|
Merefleksi
Muhasabah/merefleksi
diri bagi melihat kekuatan dan kelemahan
|
Muhasabah/Refleksi
disifatkan sebagai inkuiri yang sistematik terhadap amalan pengajaran kendiri
bagi memperbaiki amalan pengajaran dan meningkatkan keberkesanannya serta
memperdalamkan kefahaman.
Knowles,
(1992). Selepas berlaku P&P dalam satu-satu kemahiran kekuatan dan
kelemahan dikaji untuk melakukan penambahbaikan.
|
-
Hasil pengajaran dan pembelajaran guru dijadikan flatform bagi tujuan perancangan
pengajaran dan pembelajaran seterusnya.
-
Guru sepatutnya masa ini dapat mengesan berapa ramai atau peratus murid
menguasai kemahiran yang diajar.
|
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
Gulung Kedua
Perancangan
- Merancang
tindakan bagi mengatasi masalah pencapaian Matematik setelah mendapati
kitaran pertama tidak berjaya/berkesan.
-
Mencadangkan kaedah ’Latih Tubi’ sebagai satu pendekatan yang berkesan.
|
Guru-guru yang terlibat membuat perancangan tindakan dengan mengubah kaedah pengajaran
dan pembelajaran bagi menyelesaikan masalah yang timbul dikitaran pertama.
Perbincangan Jawatankuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT) kali kedua berlaku untuk merancang
langkah-langkah dan pendekatan yang relevan.
|
- Pendekatan pengajaran dan pembelajaran guru
berkonsepkan Latih Tubi secara berterusan dapat membantu memberbaiki pencapaian
murid dalam subjek Matematik.
|
Bertindak
-Tindakan
pada peringkat ini pengajaran dan pembelajaran guru fokus kepada pendekatan
Latih Tubi berterusan.
|
Perbincangan
Jawatankuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
tertumpu kepada kepimpinan guru dalam melaksanakan kaedah Latih
Tubi. Setiap kali guru mengajar
satu-satu kemahiran ’Latih Tubi’ berterusan dilaksanakan dalam tempoh
sebulan. Jika tidak berkesan, maka tindakan berlaku dalam proses kitaran
ketiga.
|
- Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran guru
menggunapakai pendekatan ’Latih Tubi’ dapat memberi kesan positif terhadap
prestasi Matematik kelas SBT.
|
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
Memerhati/
Menialai
Mengutip
data ujian bulanan
-Mengutip
data prestasi pelajar Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
|
Data
ujian bulanan yang dikumpul, dianalisis dan dinilai untuk melihat sejauhmana
perkembangan pencapaian P&P guru dengan mengamalkan kaedah ’Latih Tubi’.
|
Kaedah
’Latih Tubi’ dapat membantu meningkatkan kualiti P&P guru dan pencapaian
murid dalam mata pelajaran Matematik€ meningkat.
|
Merefleksi Muhasabah/
merefleksi
diri bagi melihat kekuatan dan kelemahan pelaksanaan P&P guru.
|
-
Guru menganalisis hasil pencapaian P&P dari segi kekuatan dan kelemahan
-
Melakasanakan aktiviti penambahbaikan di kitaran ketiga, sekiranya dikesan
ada kelemahan di kitaran kedua.
|
Refleksi
sebagai satu aktiviti penting bagi seorang individu mengingat kembali
pengalaman yang telah dilalui, memikir dan mempertimbangkan serta membuat
sesuatu penilaian. Refleksi juga sebagai inkuiri yang sistematik terhadap
amalan pengajaran sendiri bagi memperbaiki amalan pengajaran dan memperdalamkan
lagi kefahaman dalam berkaitan dengan ’Latih Tubi’
|
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
Gulung Ketiga
Perancangan
-
Merancang tindakan bagi mengatasi masalah pencapaian Matematik setelah
mendapati kitaran kedua tidak berjaya.
-
Mengenalpasti punca kelemahan di peringkat Gulung Kedua dan mencadangkan
Kitaran
Ketiga
ini mengamalkan
Pendekatan
P&P Ujian Formatif.
|
-
Perbincangan Jawatankuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT) kali ketiga fokus kepada punca kelemahan
pelaksanaan P&P guru menggunapakai kaedah ’Latih Tubi’.
- Perbincangan di peringkat ini memberi tumpuan terhadap langkah-langkah
seterusnya.
|
- Pendekatan pengajaran dan pembelajaran guru berkonsepkan
Ujian Formatif secara berterusan dapat membantu memberbaiki pencapaian murid
dalam subjek Matematik.
|
Bertindak
-Tindakan
pada peringkat ini pengajaran dan pembelajaran guru fokus kepada pendekatan
baru berkonsepkan Ujian Formatif.
|
Perbincangan
Jawatankuasa Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
tertumpu kepada Program Pedagogi berkonsepkan Ujian Formatif. Setiap kali guru mengajar satu-satu
kemahiran ’Ujian Formatif’ berterusan dilaksanakan dalam tempoh yang
ditetapkan.
|
- Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran guru
menggunapakai pendekatan ’Latih Tubi’ dapat memberi kesan positif terhadap
prestasi Matematik kelas SBT.
|
PROSES
|
PENJELASAN
|
CATATAN
|
Memerhati/
Menilai
Mengutip
data ujian bulanan
-Mengutip
data prestasi pelajar Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
|
Data
ujian bulanan yang dikumpul, dianalisis dan dinilai untuk melihat sejauhmana
perkembangan pencapaian P&P guru dengan mengamalkan kaedah baru dengan
pelaksanaan pendekatan Ujian Formatif.
|
Program
Ujian Formatif dapat membantu meningkatkan kualiti P&P guru dan pencapaian
murid dalam mata pelajaran Matematik.
|
Merefleksi
Muhasabah/merefleksi
diri bagi melihat kekuatan dan kelemahan pelaksanaan P&P guru.
|
-
Guru menganalisis hasil pencapaian P&P dari segi kekuatan dan kelemahan
-
Melakasanakan aktiviti penambahbaikan di kitaran ketiga, sekiranya dikesan
ada kelemahan di kitaran kedua.
|
Jawatankuasa
SBT mengadakan mesyuarat ’Post-mortem’ bagi menghayati pelaksanaan Kajian
Tindakan yang dilaksanakan di kitaran ketiga. Jika perlu maka Kitaran Keempat
akan dicadangkan.
|
2.9 Pelaksanaan Kajian Tindakan (4 Minggu)
Di peringkat pelaksanaan, akan
membincangkan dan menghuraikan tentang bagaimana kajian dijalankan. Tindakan
yang dirancang dijalankan selama satu bulan.
2.9.1 Penggunaan Kad Imbasan Untuk Mengenal Pasti Bentuk-Bentuk
Pecahan. (Minggu Pertama).
2.9.1.1 Langkah 1
Guru memperkenalkan ‘pengangka’
(numerator) dan ‘penyebut’ (denominator) dalam pecahan menggunakan
kad imbasan. Kemudian, guru menerangkan bentuk-bentuk pecahan (wajar dan
pecahan tidak wajar).
2.9.1.2 Langkah 2
Pelajar diminta mengenal pasti
pecahan wajar dan tidak wajar berdasarkan kad imbasan yang ditunjukkan oleh
guru.
2.9.1.3 Pelaksanaan
Bagi mengajar menggunakan
kaedah ini, ianya mengambil masa selama satu jam iaitu sepanjang sesi P&P
Matematik berlangsung dalam program SBT. Hal ini kerana, bagi menguasai topik
pecahan, amat penting kepada pelajar untuk mengenal pasti sub topik iaitu
bentuk pecahan (wajar atau tak wajar) terlebih dahulu sebelum ke sub topik yang
seterusnya. Semasa proses P&P Matematik berlangsung, guru akan menggunakan
kad-kad imbasan dan menerangkan apa yang dimaksudkan dengan “pengangka” dan
“penyebut” serta bagaimana untuk mengenal pasti pecahan wajar dan tak wajar.
Seterusnya, pelajar akan diminta untuk menyatakan bentuk pecahan yang tertera
pada kad imbasan. Pada peringkat ini, lembaran kerja turut digunakan sebagai
latihan pengukuhan.
2.9.1.4 Refleksi
Melalui kaedah ini, pelajar
dapat mengenal pasti bentuk-bentuk pecahan dengan lebih mudah dan praktikal
berbanding kaedah tradisional (chalk and
talk) kerana ia berpusatkan pelajar.
2.9.2 Kaedah Diagram Bertindan (overlap)
Untuk Menyelesaikan Operasi
Tambah Dalam Pecahan Yang Mempunyai Penyebut Yang Tidak
Sama. (Minggu ke 2 dan 3)
Contoh kaedah diagram
bertindan:
Add equals
2/3 + 1/4 = 11/12
Rajah 6.1: Kaedah Diagram Bertindan
2.9.2.1 Langkah
1 (fractions)
Lukis pecahan 2/3
dalam bentuk kolum horizontal dan pecahan 1/4 lagi dalam bentuk kolum vertikal.
Contoh:
2/3 1/4
2.9.2.2. Langkah 2
(overlap)
Gabungkan kedua-dua pecahan (2/3 dan 1/4). Sekarang,
terdapat 12 bahagian yang telah digabungkan bersama dan dua bahagian lagi bertindan.
Contoh:
+
= }
(lorek 2 bahagian lagi)
Selepas dua bahagian ditindan,
diagram tersebut perlu dilorek dua bahagian lagi sebagai menggantikan bahagian
yang bertindan tadi.
2.9.2.3 Pelaksanaan
Setelah pelajar dapat mengenal
pasti bentuk pecahan, pelajar akan didedahkan kepada bagaimana untuk
menyelesaikan masalah penambahan pecahan yang tidak mempunyai penyebut yang
sama. Guru akan menggunakan kaedah diagram bertindan bagi membantu pelajar
memahami operasi penambahan pecahan dengan lebih mudah berbanding kaedah
mendarab pengangka untuk menghasilkan pengangka yang sama. Cara langkah
pelaksanaan kaedah diagram bertindan telah diterangkan dalam langkah 1 hingga 3
di atas.
2.9.2.4 Refleksi
Melalui kaedah ini, pengkaji
mendapati memang banyak kemajuan yang telah dicapai oleh pelajar berbanding
penggunaan kaedah pendaraban pengangka yang sering digunakan di dalam proses
P&P kelas harian. Khususnya, kepada pelajar yang tidak menghafal sifir.
Kaedah ini lebih praktikal dan mudah difahami oleh pelajar. Walau bagaimanapun,
kaedah ini tidak 100% berjaya walaupun setelah 2 minggu dijalankan. Hal ini
kerana, masih ada pelajar yang tidak dapat memahami bagaimana kaedah penindanan
diagram dibuat.
2.9.4 Kaedah Latih Tubi + Perbincangan + Imbasan
kaedah-Kaedah Lepas. (Minggu ke 4)
2.9.4.1. Langkah 1
Kertas lembaran kerja diedarkan
kepada setiap pelajar. Ia ini mengandungi 10 soalan subjektif yang merangkumi
soalan tentang bentuk-bentuk pecahan dan penambahan pecahan.
2.9.4.2 Langkah 2
Pelajar diminta menyelesaikan
masalah pecahan yang terdapat pada lembaran kerja tersebut secara individu.
2.9.4.3. Langkah 3
Pelajar diminta untuk menunjukkan
hasil yang mereka peroleh di papan putih. Guru mengadakan perbincangan untuk
memeriksa jawapan pelajar dengan teknik mengimbas kembali dua kaedah yang
digunakan sebelum ini kepada pelajar (kad pecahan dan diagram bertindan).
2.9.4.4 Langkah 4
Pelajar diminta membuat pembetulan
berdasarkan perbincangan yang telah dibuat.
2.9.4.5 Pelaksanaan
Sama seperti yang dinyatakan dalam
langkah 1 hingga 4 di atas.
2.9.4.6 Refleksi
Setelah menjalankan ketiga-tiga
kaedah, iaitu yang pertama Kaedah Kad Pecahan, kedua Kaedah Diagram Bertindan
dan ketiga Kaedah Latih Tubi + Perbincangan + Imbasan Kaedah-kaedah Lepas,
pelajar-pelajar ini telah berjaya menguasai topik pecahan (sub topik
bentuk-bentuk pecahan dan penambahan pecahan) dengan baik. Pelajar-pelajar
telah boleh mengenal pasti bentuk-bentuk pecahan wajar dan tak wajar serta
menyelesaikan masalah penambahan pecahan.
Kaedah Kad Imbasan
dan Diagram Bertindan berjaya menarik minat pelajar-pelajar ini untuk mengikuti
proses P&P Matematik bagi sub topik Penambahan Pecahan. Pelajar-pelajar ini
lebih berkeyakinan untuk menyelesaikan masalah pecahan apabila mereka
didedahkan dengan kaedah yang lebih praktikal dan mudah difahami. Tidak
dinafikan, pada peringkat awal P&P, mereka masih kabur untuk memahami topik
Pecahan. Tetapi setelah empat minggu SBT berjalan, mereka menjadi semakin
mahir. Dorongan, bimbingan dan pujian hendaklah diberikan dari semasa ke semasa
agar mereka lebih bersemangat untuk mengikuti pelajaran yang seterusnya.
2.10 Analisis Ujian Bulanan
Analisis Ujian
1 Skim Bantuan Tuisyen (SBT) Bagi Tahun 2007
Kelas : 5 UMS
Mata
Pelajaran
|
Bil
Pelajar
|
Bilangan Pelajar Lulus
|
Bilangan Pelajar Gagal
|
||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||
Sains
|
25
|
16
|
64
|
9
|
36
|
Matematik
|
25
|
7
|
28
|
18
|
72
|
Bahasa
Inggeris
|
25
|
18
|
72
|
7
|
28
|
Jumlah
|
75
|
41
|
164
|
34
|
136
|
Rajah 3 : Analisis Ujian Bulanan 1
Analisis Ujian 2 Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) Bagi Tahun 2007
Kelas : 5 UMS
Mata Pelajaran
|
Bil
Pelajar
|
Bilangan Pelajar Lulus
|
Bilangan Pelajar Gagal
|
||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||
Matematik
|
25
|
6
|
24
|
19
|
76
|
Bahasa
Inggeris
|
25
|
11
|
44
|
14
|
56
|
Jumlah
|
50
|
17
|
68
|
33
|
132
|
Rajah
4 : Analisis Ujian Bulanan 2
Analisis Ujian 3 Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) Bagi Tahun 2007
Kelas : 5 UMS
Mata Pelajaran
|
Bil
Pelajar
|
Bilangan Pelajar Lulus
|
Bilangan Pelajar Gagal
|
||
Bil
|
%
|
Bil
|
%
|
||
Sains
|
25
|
9
|
36
|
6
|
64
|
Matematik
|
25
|
12
|
48
|
13
|
52
|
Bahasa
Inggeris
|
25
|
12
|
48
|
13
|
52
|
Jumlah
|
75
|
33
|
132
|
32
|
168
|
Rajah
5 : Analisis Ujian Bulanan 3
Analisis penilaian pencapaian murid Skim
Bantuan Tuisyen bagi tahun 2007 kelas 5 UMS dianalisis untuk memudahkan kajian
pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) membantu pelajar Tahun Lima UMS dalam meningkatkan
presatasi mata pelajaran Matematik di Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau. Berdasarkan ujian-ujian yang telah dilaksanakan
seperti dalam Rajah 3, 4 dan 5 pada peringkat tinjauan awal didapati pencapaian
pelajar dalam mata pelajaran Matematik dalam Ujian 1 hingga 3 adalah sangat
lemah iaitu Ujian pertama gagal 72%, Ujian kedua gagal 76% dan Ujian ketiga
gagal 52%. Pencapaian ini memberi gambaran bahawa mata pelajaran Matematik
kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT) sangat lemah.
Keadaan ini menjadi penomena di sekolah ini jika tidak ada tindakan
untuk memperbaikinya. Melihat kepada
pencapaian yang sangat lemah ini pengkaji mencadangkan supaya guru-guru yang
terlibat mengajar mata pelajaran ini di Tahun 5 UMS mengubah pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif dan efisyen.
2.11 Jadual Pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
Bil.
|
Program/Aktiviti
|
Bulan
|
|||||||||||
Jan
|
Februsri
|
Mac
|
April
|
Mei
|
Jun
|
Julai
|
Ogos
|
September
|
Oktember
|
November
|
Disember
|
||
1.
|
Mesyuarat
AJK
|
|
|
|
|
P
|
|
|
P
|
|
|
|
|
2.
|
Pemantauan
Pengurusan SBT
|
|
|
|
|
|
P
|
|
|
P
|
|
|
|
3.
|
Pemantauan
P&P Kelas SBT Tahun 5 UMS
|
|
|
|
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
|
|
4.
|
Ujian
Formatif
|
|
|
|
|
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
|
5.
|
Ujian
Sumatif
|
|
|
|
|
P
|
|
|
|
|
P
|
|
|
6.
|
Mesyuarat
Akhir Tahun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P
|
|
BAB 3
PELAKSANAAN
3.1 Persediaan Tindakan
Dalam kajian yang dilakukan penyelidik telah menyediakan persediaan
tindakan dari segi instrumen kajian dan persediaan borang soal selidik.
3.1.2
Instrumen kajian
Alat yang digunakan untuk menjalankan kajian
ini adalah seperti borang soal selidik.
Menurut Shaharom (1990), kebaikan utama menggunakan kaedah soal selidik ialah
jika ia disediakan dengan baik, ia dapat menghasilkan item-item yang konsisten
dan boleh dipercayai. Selain itu, kaedah temuramah juga dijalankan bagi
mengukuhkan lagi maklumat yang diperolehi melalui borang soal selidik.
Alat pengumpulan data yang digunakan dalam
kajian ini ialah set soal selidik yang terdiri daripada soalan-soalan berskala likert. Soalan-soalan yang terdapat
dalam set soal selidik yang digunakan dalam kajian merupakan soalan-soalan yang
dibentuk oleh pengkaji sendiri.
3.1.2.1
Persediaan Borang Soal Selidik
Borang soal selidik yang disediakan untuk murid 5 UMS. Borang soal selidik dibahagikan kepada dua bahagian bagi bahagian
A dan bahagian B. Soal selidik yang dikemukakan adalah dalam bentuk soalan
terbuka dan soalan tertutup.
a) Bahagian A
Bahagian ini mengandungi item meliputi jantina, umur, tahun, ras dan agama.
Tujuan bahagian ini adalah untuk mendapatkan maklumat peribadi responden.
b) Bahagian B
Bahagian ini mengandungi item-item yang bertujuan untuk mendapatkan
maklumat penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Skala Likert empat mata
digunakan untuk mendapatkan maklum balas daripada responden. Pada skala Likert,
Nombor 1 mewakili ‘amat tidak setuju’, nombor 2 mewakili ‘tidak setuju’, nombor
3 mewakili ‘ kurang setuju’ , dan nombor 4 mewakili ‘setuju’.
3.1.2.2 Temuramah
Temuramah juga digunakan untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan kajian
ini. Temuramah ini melibatkan guru-guru Matematik dan pelajar 5 UMS untuk
mendapatkan maklumat yang berkenaan dengan Pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen
(SBT). Temuramah ini perlu dijalankan bagi mendapatkan maklumat yang lebih
kukuh terhadap pelaksanaan Skim Baucer Tuisyen di kalangan guru dan pelajar
berkaitan kajian ini. Hal ini dilakukan sebagai tindakan pemantauan kerana jika
hanya bergantung kepada borang soal selidik sahaja, data yang diperolehi
mungkin kurang tepat berbanding dengan sikap sebenar. Selain itu, ia juga boleh
dijadikan sebagai bukti bagi mengukuhkan data yang diperolehi daripada borang
soal selidik tadi.
3.1.2.3 Pemerhatian
Pemerhatian pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran guru Matematik kelas 5
UMS Skim Baucer Tuisyen (SBT). Pemerhatian dilakukan dalam tempoh 4 minggu.
Melihat potensi dan pencapaian pelajar bagi matapelajaran Matematik, topik
Bentuk Pecahan Wajar dan Tidak Wajar. Sebanyak 4 kali pemerhatian dilakukan
iaitu:
i.
Minggu pertama 19 Mei - 23 Mei 2008
ii.
Minggu kedua 9 Jun- 13 Jun 2008
iii.
Minggu ketiga 16 Jun – 20 Jun 2008
iv.
Minggu keempat 22 Jun – 27 Jun 2008
3.2
Proses Gelung/Kitaran
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|
|
||||||||||
3.3
Pelaksanaan Tindakan
Penyelidik telah menjalankan kajian
dengan mengedarkan borang soal selidik kepada semua pelajar 5 UMS yang
mengikuti Skim Baucer Tuisyen (SBT). Borang soal selidik yang diterima akan
dianalisis.
3.3.1 Pengumpulan
data
Pemilihan kaedah
pengumpulan data yang sesuai adalah amat diperlukan untuk mengumpul data
daripada responden sama ada secara langsung atau tidak langsung. Hasil kajian
ini secara keseluruhannya akan bergantung kepada jawapan responden. Oleh yang
demikian, data haruslah dikumpulkan secara sistematik agar responden dapat
memberikan kerjasama yang baik. Dengan itu, pengumpulan data adalah diproses
berdasarkan kepada borang soal selidik yang diedarkan kepada semua responden.
3.3.2 Skala
Pengukuran.
Item tertutup dalam
soal selidik kajian ini dirangkakan berpandukan kaedah pentolan yang
diperkenalkan oleh Rensis Likert. Likert telah mengemukakan empat skala jawapan iaitu
“amat tidak setuju”, “tidak setuju”, “kurang setuju”,dan “setuju”. Bagi semua skala pernyataan tersebut,
kumpulan penyelidik akan menggunakan empat skala pernyataan dalam borang soal
selidik yang akan diedarkan. Skala ini akan disusun sepeti berikut:
1. Amat Tidak Setuju
2. Tidak Setuju
3. Kurang Setuju
4. Setuju
3.3.3
Kaedah Analisis Data
Persoalan Kajian
|
Analisis
|
1.
Adakah
Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
yang dilaksanakan berjaya meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran
Matematik?.
|
Descriptive Statistics
(Peratusan)
|
2.
Penerimaan
pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Matematik kelas 5 UMS
Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
|
Descriptive Statistics
(Peratusan)
|
Walaupun banyak data
dan maklumat diperoleh dari kajian ini namun kertas kerja ini hanya memberi
tumpuan kepada data-data yang berkaitan dengan tujuan kajian yang telah
dinyatakan.
3.4
Penilaian dan Refleksi
Hasil tindakan kajian yang dilaksanakan, didapati para pelajar kelas 5 UMS
menuNjukkan peningkatan dalam subjek Matematik dalam tempoh 4 minggu
pemerhatian yang dilakukan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat mengikuti
kelas Skim Bantuan Tuisye (SBT) Matematik berdasarkan soal selidik dan
temuramah yang dijalankan kepada pelajar kelas 5 UMS.
Hasil kajian pemerhatian yang dilakukan, guru telah merangka pelaksanaan
pengajaran dan pembelajaran Matematik kelas 5 UMS Skim Baucer Tuisyen (SBT).
Hasil daripada pemerhatian kajian mendapati pelajar menunjukkan peningkatan
pencapaian dalam tempoh 4 minggu dalam subjek Matematik. Namun begitu didapati
pelajar masih lemah dalam penguasaan topik Name and write the proper fraction,
dimana tahap kelulusan pelajar hanya 50% sahaja dalam pemerhatian minggu
pertama. Penumpuan yang lebih harus ditekankan oleh para guru bagi membolehkan
pelajar menguasai topik ini dengan lebih baik. Sebaliknya dalam pemerhatian
minggu kedua bagi topik Write the correct answer bilangan prelajar yang lulus
sebanyak 13 orang dan mencapai peartus kelulusan sebanyak 65 %. Pengajaran dan
pembelajaran menunujukkan peningkatan yang ketara dan berkesan. Dalam
pemerhatian minggu ketiga mencatat 16 orang pelajar yang lulus bagi topik Do
Exercise. Pengjaaran dan pembelajaran mencapai objektif, murid aktif, menguasai
dan menjawab dengan betul (lulus) dalam latihan 80%.dalam minggun keempat semua
pelajar dapat menjawab dengan betul soalan latihan yang diberikan dengan 100%
kelulusan.
Ini memunjukkan Pengurusan
Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Skim Bantuan Tuisyen (SBT) yang
dilaksanakan berjaya meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran
Matematik bagi kelas 5 UMS. Namun
kajian perlu ditambahbaik dengan mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar
bagi tajuk Bentiuk Pecahan Wajar dan Tidak Wajar.
3.5 kesimpulan
Secara
keseluruhannya, bab pelaksanaan ini membincangkan tentang persediaan tindakan
dan cara pelaksanaan kaedah. Melalui bab ini penyelidik mempunyai satu gambaran
yang jelas tentang kajian yang dijalankan. Selain itu, kaedah untuk
menganalisis data yang bakal diperolehi juga dinyatakan dalam bab ini.
Diharapkan dengan adanya perancangan pelaksanaan ini, segala hasil yang diharap
akan tercapai. Pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) ini mendapat sambutan
yang baik daripada pihak sekolah, guru, ibubapa mahupun pelajar itu sendiri,
ini berdasarkan implikasi positif yang diperolehi daripada tinjuan pelaksanaan
dan penilaian refleksi yang dilalukan oleh penyelidik. Diharapkan kajian ini akan
berjaya mencapai tujuan dan objektifnya untuk melihat sejauhmana pelaksanaan
Skim Bantuan Tuisyen (SBT) berjaya meningkatkan pencapaian murid dalam mata
pelajaran Matematik.
BAB 4
PENUTUP
4.1 Penilaian dan Refleksi Berdasarkan Maklumbalas
Maklumat tentang pengurusan pengajaran dan pembelajaran Skim Baucer Tuisyen
(SBT) bagi pelajar tahun 5 UMS subjek Matematik diperoleh daripada soal selidik
dan temu bual yang telah dijalankan.Analisis data adalah terbahagi kepada
bahagian tertentu. Analisis data bagi soal selidik di kalangan pelajar
terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama membincangkan tentang latar
belakang peribadi responden. Bahagian kedua melaporkan jenis maklumat
penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Matematik
kelas 5 UMS Skim Baucer Tuisyen (SBT) yang menjadi tumpuan responden.
4.1.1
Penilaian Dapatan Kajian
Hasil daripada persoalan kajian ini dapat
dilihat melalui jadual-jadual yang akan ditunjukkan
mengikut bahagian-bahagian tertentu.
Borang Soal Selidik
4.1.1.1 Bahagian A: Latar Belakang Responden
Jadual 4.10 hingga jadual 4.12
melaporkan maklumat tentang latar belakang responden dari segi jantina, umur,
ras dan agama.
Jadual
4.10: Jantina Responden
Jantina
|
Bilangan ( n )
|
Peratus ( % )
|
Lelaki
|
9
|
45
|
Perempuan
|
11
|
65
|
Jumlah
|
20
|
100
|
Jadual 4.10 menunjukkan taburan
jantina bagi pelajar kelas 5 UMS. Dapatan menjelaskan bahawa terdapat 20 orang
pelajar terlibat dalam kajian ini. Daripada jumlah responden, didapati bahawa responden
terdiri daripada pelajar perempun dengan catatan sebanyak 11 orang iaitu dengan
peratusan tertinggi sebanyak 65%. Manakala responden daripada pelajar lelaki
dengan catatan sebanyak 9 orang iaitu dengan peratus 45%. Ini menunjukkan
bahawa responden perempuan merupakan jumlah tertinggi responden.
Jadual 4.11: Ras Responden
Ras
|
Bilangan
( n )
|
Peratus
( % )
|
Melayu
|
20
|
100
|
Bumiputera
Sabah
|
-
|
-
|
Cina
|
-
|
-
|
India
|
-
|
-
|
Lain-lain
|
-
|
-
|
Jumlah
|
20
|
100
|
Jadual 4.11 menunjukkan
bilangan Responden mengikut ras. Dapatan menunjukkan bahawa responden yang
mempunyai ras Melayu mencatat majoriti responden pelajar 5 UMS sebanyak 20 orang
pelajar dengan peratus 100%.
Jadual 4.12: Agama Responden
Agama
|
Bilangan
( n )
|
Peratus
( % )
|
Islam
|
20
|
100
|
Kristian
|
-
|
-
|
Hindu
|
-
|
-
|
Buddha
|
-
|
-
|
Lain-lain
|
-
|
-
|
Jumlah
|
20
|
100
|
Jadual 4.12 menunjukkan taburan
Responden mengikut agama. Dapatan menunjukkan bahawa responden terdiri daripada
yang beragama Islam mencatatkan jumlah sebanyak 20 orang Islam. Ini menunjukkan
bahawa responden kesemuanya beragama Islam dengan catatan 100%.
Bahagian
B: Maklumat Responden tentang Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
Bahagian B menunjukkan
penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Matematik
kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Jadual 4.13: Maklumat Responden tentang Skim Bantuan
Tuisyen (SBT)
Skala
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||||
Penyataan
|
Bil.(n)
|
Peratus
(%)
|
Bil.
(n)
|
Peratus
(%)
|
Bil.
(n)
|
Peratus
(%)
|
Bil.
(n)
|
Peratus
(%)
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
25
|
15
|
75
|
3
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6
|
30
|
14
|
70
|
4
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
5
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
6
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
7
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
25
|
15
|
75
|
8
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
9
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
10
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4
|
20
|
16
|
80
|
Jadual 4.13 menunjukkan taburan
penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Matematik
kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) oleh Responden. Terdapat 10 penyataan
mengenai pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dalam pengajaran dan
pembelajaran Matematik telah dijawab oleh responden mengikut item. Skala 1 mewakili
‘Amat tidak setuju”, skala 2 mewakili ‘Tidak setuju’, skala 3 mewakili ‘Kurang
setuju’ dan skala 4 mewakili ‘Setuju’. Terdapat 20 orang responden yang terdiri
daripada keseluruhan pelajar 5 UMS telah
menjawab soal selidik yang diedarkan. Dapatan kajian melalui soalan-soalan
dalam soal selidik dapat dilihat melalui penerangan berikut:
Bagi
penyataan pertama “Adakah guru menggunakan bahan pengajaran dan
pembelajaran (P&P) semasa mengajar
di kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT)”, dapatan menunjukkan bahawa terdapat
tidak ada seorang pelajar menyatakan ‘Amat tidak bersetuju’ dan ‘Tidak Setuju’,
sebanyak 4 orang pelajar dengan peratus sebanyak 20% menyatakan ‘Kurang
setuju’, dan sebanyak 16 orang pelajar dengan peratus sebanyak 80% menyatakan
‘setuju’. Ini menunjukkan bahawa majoriti responden menyatakan ‘setuju’ dengan
peratusan yang tertinggi iaitu sebanyak 80%. Manakala, peratus yang paling
rendah yang menyatakan ‘Kurang setuju’ dengan mempunyai peratusan sebanyak 20%.
Bagi penyataan kedua “Adakah pelajar faham guru
mengajar menggunakan Bahan Bantu Mengajar dan Bahan Bantu Belajar semasa
mengajar”, dapatan menunjukkan bahawa tidak terdapat seorangpun responden yang
menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Tidak setuju’. Seramai 5 orang pelajar dengan
peratus sebanyak 25 % menyatakan ‘kurang bersetuju’ dan seramai 15 orang
pelajar yang menyatakan ‘setuju’ dengan catatan peratus 75 %.
Bagi
penyataan ketiga “Adakah pelajar 5 UMS sangat berminat cara atau kaedah guru mengajar
Matematik di kelas SBT”, dapatan menunjukkan bahawa tidak terdapat seorangpun
responden yang menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Kurang Setuju’. Seramai 6 orang
pelajar dengan peratus sebanyak 30 % menyatakan ‘kurang bersetuju’ dan seramai
14 orang pelajar yang menyatakan ‘setuju’ dengan catatan peratus 70 %.
Bagi penyataan keempat, “Adakah pelajar 5 UMS rasa
seronok mengikuti kelas Matematik Skim Bantuan Tuisyen (SBT) ini” dapatan
menunjukkan bahawa tidak terdapat seorangpun responden yang menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan
‘Tidak setuju’. Manakala,seramai 4 orang pelajar dengan peratusan sebanyak 20%
menyatakan ‘ kurang setuju’. Ini menunjukkan bahawa majoriti daripada responden
‘setuju” bahawa pelajar seronok mengikuti kelas
Matematik sebanyak 80%.
Bagi
penyataan kelima “Adakah kaedah pengajaran guru mengajar Matematik di kelas 5 UMS Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) dapat membantu meningkatkan pencapaian pelajar”, dapatan menunjukkan
bahawa terdapat sebanyak 4 orang pelajar dengan peratus sebanyak 20% menyatakan
‘Kurang bersetuju’, dan sebanyak 16 orang pelajar dengan peratus sebanyak 80%
menyatakan ‘Setuju’. Ini menunjukkan bahawa majoriti responden menyatakan ‘setuju’
dengan peratusan yang tertinggi iaitu sebanyak 80%. Manakala, peratus yang
paling rendah yang menyatakan ‘Kurang setuju’ dengan catatan peratusan terendah
iaitu sebanyak 20%.
Bagi
penyataan keenam “Adakah guru memberi latihan kepada pelajar 5 UMS kelas Skim Bantuan Tuisyen
(SBT)”, dapatan
menunjukkan bahawa tidak terdapat seorangpun pelajar yang menyatakan ‘Amat
tidak bersetuju’ dan ‘Tidak Setuju’, sebanyak 4 orang pelajar dengan peratus
sebanyak 20% menyatakan ‘Kurang Setuju’ dan sebanyak 16 orang pelajar dengan
peratus sebanyak 80% menyatakan ‘setuju’. Ini menunjukkan bahawa majoriti
responden menyatakan ‘ setuju’ dengan peratusan yang tertinggi iaitu sebanyak
80%. Manakala, peratus yang paling rendah yang menyatakan ‘kurang Setuju’
dengan peratusan sebanyak 20%. Sementara, tiada seorangpun responden yang
menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Tidak Setuju’.
Bagi
penyataan ketujuh “Adakah guru memeriksa latihan kepada pelajar 5 UMS Kelas Skim Bantuan
Tuisyen (SBT)”, dapatan menunjukkan bahawa tidak ada seorang guru pun menyatakan ‘Amat
tidak bersetuju’ dan ‘Tidak Setuju’, sebanyak 5 orang pelajar dengan peratus
sebanyak 25% menyatakan ‘Kurang Setuju’ dan sebanyak 15 orang pelajar dengan
peratus sebanyak 75% menyatakan ‘Setuju’. Ini menunjukkan bahawa majoriti
responden menyatakan ‘setuju’ dengan peratusan yang tertinggi iaitu sebanyak 75%.
Manakala, peratus yang paling rendah yang menyatakan ‘Kurang Setuju’ dengan
mempunyai peratusan sebanyak 25%.
Bagi
penyataan kelapan “Adakah guru memberi arahan buat pembetulan semula, bagi jawapan yang salah
kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT)”, dapatan menunjukkan bahawa tidak terdapat seorangpun
responden yang menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Tidak setuju’. Manakala,
terdapat sebanyak 4 orang pelajar dengan peratus sebanyak 20% menyatakan ‘Kurang
setuju’ dan sebanyak 16 orang pelajar dengan peratusan sebanyak 80% menyatakan ‘setuju’.
Ini menunjukkan bahawa majoriti daripada responden ‘setuju” guru memberi arahan
buat pembetulan semula dengan mencatat peratusan tertinggi sebanyak 80%.
Bagi
penyataan kesembilan “Adakah cara atau kaedah pengajaran guru mengajar
Matematik di kelas Skim Bnatuan Tuisyen (SBT) ini dapat membantu mengatasi
masalah kelemahan akademik di kalangan pelajar 5 UMS”, dapatan menunjukkan bahawa
tidak terdapat seorangpun responden yang menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Tidak
setuju’. Manakala seramai 4 orang pelajar yang menyatakan ‘kurang bersetuju’
dengan peratus 20% dan seramai 16 orang pelajar yang menyatakan ‘setuju ’
dengan peratus 80% .
Bagi
penyataaan kesepuluh “Banyak manfaat yang diperolehi oleh pelajar hasil
pengajran guru yang mengikuti Skim Bantuan Tuisyen (SBT)”, dapatan menunjukkan bahawa
tidak terdapat seorangpun responden yang menyatakan ‘Amat tidak setuju’ dan ‘Tidak
setuju’. Manakala, semua responden dengan peratusan sebanyak 20% menyatakan ‘kurang
setuju’ dan seramai 16 orang pelajar yang menyatakan ‘setuju’ bahawa banayak
manfaat mengikuti Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
dengan peratus 80%.
4.1.2 Temu bual (pelajar)
Soalan temu ramah untuk
pelajar-pelajar 5 UMS telah disediakan yang mengandungi lima soalan. Temu ramah
dilakukan secara formal terhadap semua pelajar yang terlibat di kelas 5 UMS
Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Berikut adalah hasil dan dapatan yang diperolehi
daripada temu ramah yang dijalankan:
Persoalan
pertama ‘Adakah anda minat cara guru mengajar Matematik kelas 5 UMS Skim
Bantuan Tuisyen (SBT)’. Dapatan menunjukkan bahawa pelajar-pelajar yang ditemu
ramah menyatakan mereka berminat semasa guru Matematik mengajar kerana guru
lebih memahami dan menggunakan teknik belajar secara kumpulan.
Persoalan kedua pula berkaitan ‘Adakah anda faham apa yang
diajar guru semasa mengajar Matematik Skim Bantuan Tuisyen (SBT)’. Dapatan yang
diperoleh daripada pelajar-pelajar menunjukkan bahawa para pelajar faham apa
yang diterangkan oleh guru. Mengikut guru Matematik, biasanya para pelajar memberi respons yang positif terhadap
pengajaran guru. Namun secara keseluruhannya aalah baik.
Persoalan ketiga adalah berkaitan ‘Adakah Bahan Bantu
Mengajar dan Bahan Bantu Belajar guru gunakan semasa mengajar Matematik kelas 5
UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT)’. Dapatan menunjukkan bahawa banyak
pelajar-pelajar menjawap ya guru menggunakan pelbagai bahan semasa proses
pengajaran dan pembelajaran Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Persoalan
keempat adalah berkaitan ‘Adakah keadah guru mengajar Matematik kelas Skim
Baucer Tuisyen (SBT) ini menarik minat dan menyeronokan pelajar’. Para pelajar
menunjukkan minat dan berasa seronok sepanjang sesi Skim Baucer Tuisyen dijalankan. Wujudnya
komunikasi dua hala antara pelajar dan guru, kelemahan dan kekuatan pelajar
dapat dikenalipasti dan boleh dipertingkatkan.
Persoalan kelima adalah ‘Adakah cara guru mengajar dapat
membantu meningkatkan prestasi Matematik pelajar’. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa pelajar menyatakan bahawa pencapaian mereka dalam subjek Matematik
semakin baik selepas mengikuti sesi Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Ini terbukti
berdasarkan markah latihan yang semakin meningkat dalam tempoh 4 minggu
pemerhatian oleh guru.
4.1.3 Temu bual (guru)
Temu bual guru juga dilakukan
untuk memperolehi maklumat penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Terdapat
lima soalan temu bual akan diajukan kepada lima orang guru Matematik.
Persoalan pertama ‘Bagaimana sambutan pelajar terhadap
kaedah P&P guru subjek Matematik Skim Bantuan Tuisyen (SBT)’. Guru-guru mendapati
pelajar mendapat sambutan yang baik, kehadiran murid memuaskan dan
memberangsangkan terutamanya murid-murid yang tinggi tidak jauh dari sekolah.
Pelajar sangat berminat menghadiri kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Persoalan kedua ‘Adakah pendekatan ‘Mastery Learning’
(Pembelajaran Masteri) ini murid sangat berminat’. Kelima-lima orang guru
menyatakan ‘ya’ pelajar sangat berminat mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran menggunakan teknik pembelajaran Masteri.
Persoalan ketiga ‘Adakah kaedah ini dapat membantu
meningkatkan prestasi pelajar 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) di sekolah ini’.
Guru-guru Matematik menyatakan kaedah Pembelajaran Masteri amat sesuai dengan
gunakan dalam pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dalam subjek Matematik
tahun 5.
Persoalan keempat ‘Adakah Latih Tubi yang dilakasanakan
dalam P&P subjek Matematik ini memberi impak yang baik dalam Skim Bantuan
Tuisyen (SBT) di sekolah ini’. Guru-guru menyatakan ya, ia memberi impak yang
baik dan sesuai diberikan selepas guru memberi penerangan.
Persoalan Kelima ‘Apakah masalah-masalah yang dihadapi
dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran Matematik kelas 5 UMS Skim
Bantuan Tuisyen (SBT). Antara masalah yang dihadapi ialah murid-murid masih
kurang menguasai fakta asas matematik seperti operasi tambah, tolak, darab dan
bahagi dengan baik. Selain itu murid masih lemah dalam penguasaan bahasa
Inggeris yang digunakan dalam pengajaran Matematik.
4.2 Penilaian dan Refleksi Kendiri
Penilaian kajian telah dirangka
berdasarkan daripada pemerhatian yang telah dilakukan dalam penyelidikan kajian
ini.Pemerhatian dijalankan bertujuan melihat kelancaran pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran guru Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Pemerhatian dijalankan dalam tempoh 4 minggu. Keberkesanan pelaksanaan Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) berdasarkan prestasi pencapaian murid-murid kelas SBT
tahun 5 UMS bagi mata pelajaran Matematik. Sebanyak 4 kali pemerhatian
dijalankan dalam tempoh 4 minggu, iaitu terbahagi kepada minggu pertama, minggu
kedua, minggu ketiga dan minggu keempat. Setiap item perlu ditandai mengikut
skala iaitu skala 1 ‘Amat tidak setuju’, skala 2 ‘Tidak setuju’, skala 3
‘Kurang setuju’ dan skala ‘Setuju’.
Jadual 4.14: Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran guru
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
Bil.
|
Item
|
Skor
|
|||
Minggu 1
|
Minggu 2
|
Minggu 3
|
Minggu 4
|
||
1
|
1.1
|
4
|
4
|
4
|
4
|
1.2
|
4
|
3
|
4
|
4
|
|
1.3
|
3
|
4
|
4
|
4
|
|
1.4
|
4
|
3
|
3
|
4
|
|
2
|
2.1
|
3
|
3
|
4
|
4
|
3
|
3.1
|
4
|
3
|
4
|
4
|
3.2
|
3
|
3
|
4
|
4
|
|
4
|
4.1
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4.2
|
3
|
3
|
4
|
4
|
|
4.3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
|
4.4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Jadual 4.14 menunjukkan skala
yang diberikan dalam pelaksanaan pengjaran dan pembelajaran dalam Skim Bantuan
Tuisyen (SBT). Guru mengajar tajuk Pecahan Wajar dan Tidak Wajar. Pada minggu
pertama, proses pengajaran dan pembelajaran menunjukkan peningkatan yang ketara
dan mencapai aktiviti yang berkesan. Minggu kedua guru memperkebalkan
bentuk-bentuk pecahan kepada pelajar mudah difahami. Bahan yang digunakan
sesuai dan jelas. Guru merancang aktiviti mengikuti potensi pelajar. Guru
membimbing pelajar yang sukar menyebut perkataan dalam Bahasa Inggeris.
Pengajaran dan pembelajaran menyeronokan dan pelajar tidak bosan. Pada minggu
ketiga, proses pengajaran dan pembelajaran mencapai objektif, murid aktif dan
murid mneguasai atau dapat menjawab dengan betul (lulus) dalam latihan sebanyak
80%. Sebaliknya pada minggu keempat semua pelajar dapat menjawab dengan betul
dan menumpukan perhatian dengan baik.
Jadual 4.15: Pencapaian murid dalam tempoh 4 minggu.
Minggu
|
Pelajar Lulus
|
Peratus Lulus
|
Pelajar Gagal
|
Peratus Gagal
|
Minggu 1
|
10
|
50%
|
10
|
50%
|
Minggu 2
|
13
|
65%
|
7
|
35%
|
Minggu 3
|
16
|
80%
|
4
|
20%
|
Minggu 4
|
20
|
100%
|
0
|
-
|
Jadual 4.15 menunjukkan
pencapaian murid-murid kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT) tahun 5 UMS mata
pelajaran Matematik dalam tempoh 4 minggu. Pada minggu pertama seramai 10 orang
pelajar lulus dengan mencatat peratus 50%, manakala pelajar yang juga mempunyai
bilangan dan peratus yang sama dengan pelajar lulus. Pada minggu kedua, bilngan
pelajar yang lulus telah meningkat daripada 10 orang pelajar kepada 13 orang
pelajar dengan mencatat peratus 65%, sebaliknya 7 orang pelajar yang gagal
iaitu sebanyak 35%. Peningkatan pelajar yang lulus semakin meningkat pada
minggu ketiga iaitu sebanyal 16 orang pelajar lulus dan 4 orang pelajar yang
gagal, iaitu peratus lulus sebanyak 80% dan peratus gagal 20%. Namun, pada
minggu keempat pencapaian pelajar amat memberansangkan iaitu peratus pelajar
lulus ialah 100%.
Berdasarkan
kajian pengajaran Skim Bantuan Tuisyen (SBT) bagi mata pelajaran Matematik
dapat memperbaiki prestasi murid tahun 5 UMS di Sekolah Kebangsaan Balung,
Tawau terdapat refleksi kendiri yang perlu diperbaiki. Hasil daripada kajian
menunjukkan pencapaian pelajara meningkat daripada pemerhatian minggu pertama
hinggalah minggu keempat. Peningkatan prestasi pelajar amat membanggakan. Namun
begitu, disebabkan kekangan masa yang terhad pemerhatian kajian bukan
berdasarkan prestasi pelajar dalam ujian pencapaian tetapi latihan yang
diberikan semasa mengikuti kelas Skim Bantruan Tuisyen (SBT).
Selain itu topik yang
diajar dalam kelas Skim Bantuan Tusiyen (SBT) dalam tempoh empat minggu hanya
Pecahan Wajar dan Tidak Wajar. Pemerhatian pencapaian pelajar dan pengurusan
pengajaran oleh guru terbatas hanya pada topik tersebut. Keupayaan dan
kemampuan pelajar menguasai topik Matematik tahun 5 yang lain tidak dapat
diketahui. Malahan kebolehan guru dalam merancang dan melaksanakan proses
pengajaran dan pembelajaran bagi topik yang lain juga tidak dapat diperhatikan
keberkesanannya.
Masa yang terhad dalam kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
iaitu hanya dalam tempoh satu jam. Kebatasan waktu menyebabkan sesi pengajaran
dan pembelajaran pelajar perlu dirancang dengan baik terutamanya dari segi
pengurusan masa yang cekap agar tiada refleksi yang perlu dilakukan. Selain
itu, guru harus lebih peka pada persekitaran yang lebih kondusif serta bahan
bantu pengajaran yang lengkap dan mencukupi agar kelas Skim Bantuan Tuisyen
(SBT) ini walaupun terbatas dari segi waktu tetapi mampu mencapaian objektif
pelaksanaan.
4.3 Rumusan
Kajian pengurusan pengajaran
dan pembelajaran subjek Matematik kelas Bantuan Tuisyen dapat memperbaiki
presatsi akademik pelajar tahun 5 UMS di Sekolah Kebangsaan Balung, Tawau dapat
dirumuskan dengan jayanya. Berdasarkan kaedah kajian yang telah dipilih,
dirancang dan dilaksanakan iaitu kaedah soal selidik dan temu bual bagi pelajar
tahun 5 UMS seramai 20 orang yang mengikuti kelas Skim Bnatuan Tuisyen (SBT)
bagi mata pelajaran Matematik dan seramai 5 orang guru Matematik sekolah
tersebut.
Secara kolektifnya kajian ini menunjukkan prestasi akademik
pelajar bagi mata pelajaran Matematik telah meningkat, dimana pada minggu
pertama pencapaian hanya 50%, pada minggu kedua 65%, minggu ketiga 80% dan
meningkat kepada 100% pada minggu keempat. Setiap minggu pelajar menunjukkan peningkatan
yang baik dalam mata pelajaran Matematik tahun lima. Ini menunjukkan Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) ini dapat
meningkatkan prestasi pelajar dalam tempoh empat minggu sahaja. Dapatan kajian
juga menunjukkan guru dapat merancang dan melaksanakan pengurusan pengajaran
dan permbelajaran subjek Matematik kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dengan
baik. Berdasarkan pemerhatian yang dilakukan sepanjang tempoh empat minggu
purata skor atau skala yang diberikan kepada guru yang mengajar adalah skor 3
dan 4. Perancangan guru sebelum proses pengajaran amat baik dan sesuai dengan
keperluan dan kemampuan pelajar.
Dapatan daripada kaedah kajian soal selidik berkaitan
tentang penerimaan pelajar tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) menunjukkan purata keseluruhan
daripada 20 pelajar memberikan skor atau skala 4 iaitu ‘setuju’ dengan sepuluh
item yang diberikan. Berdasarkan item lima iaitu ‘Adakah kaedah pengjaran guru
mengajar Matematik di kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dapat membantu
meningkatkan pencapaian pelajar’ secara keseluruhannya semua pelajar 5 UMS
memberikan skala 4 iaitu ‘setuju’ dengan item tersebut. Bagi item kesembilan
pula ‘Adakah cara dan kaedah pengajaran guru mengajar Matematik di kelas Skim
Bantuan Tuisyen (SBT) ini dapat membantu mengatasi masalah kelemahan akademik
di kalangan pelajat 5 UMS’ bagi item ini juga seramai 16 orang pelajar
memberikan skala 4 iaitu ‘setuju’ dan seramai 4 orang pelajar sahaja yang
memberikan skala 3 iaitu ‘kurang setuju’. Berdasarkan kesemua item yang
diberikan pelajar menerima baik pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) yang dilaksanakan.
Kaedah temu bual pelajar juga dijalankan bagi
melihat respon pelajar tentang Skim Bnatuan Tusyen (SBT) ini. Keseluruhan
pelajar berminat cara guru mengajar Matematik kelas 5 ums Skim Bnatuan Tuisyen
(SBT) kerana guru mengunakan kaedah mengajar secara berkumpulan dan
memahami keperluan dan kemampuan
pengetahuan pelajar. Temubual pelajar
juga mendapati pelajar faham semasa guru mengajar kerana penumpuan guru yang
lebih berbanding diwaktu kelas biasa yang mempunyai jumlah pelajar yang lebih
ramai. Pelajar juga merasa seronok kerana guru menggunakan bahan bantu mengjaar
dan bahan bantu belajar yang memberangsangkan minat dan penumpuan pelajar.
Kaedah
temubual guru turut dijalankan dalam kajian ini. Guru memberi tahu sambutan
adalah baik daripada pelajar berdasarkan kehadiran pelajar yang memuaskan,
terutamanya murid-murid yang tinggal tidak jauh dari sekolah. Pelajar juga
dikatakan menunjukkan minat dalam kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Guru juga
menyatakan latihan yang diberikan dalam kelas SBT memberi impak yang sangat
baik dalam menguji minda, penguasaan dan kemahiran pelajar terhadap topik yang
telah diajar dalam kelas SBT.
Terdapat
masalah-masah yang dihadapi dalam melasanakan pengajaran dan pembelajaran
Matematik kelas 5 UMS Skim Bantuan Tuisyen (SBT) antaranya penguasaan Bahasa
Inggeris yang masih rendah, kurang menguasai fakta asas darab dan bahagi dan
lambat memahami konsep Matematik. Namun secara keseluruhannya kajian ini telah
mencapai objektifnya, prestasi akademik yang meningkat dapat ditunjukkan oleh
semua pelajar selepas mengikuti kelas Skim Bantuan Tuisyen (SBT) dalam tempoh
pemerhatian 4 minggu. Prestasi akademik Matematik yang meningkat, penerimaan
yang baik daripada pelajar dan guru-guru memberikan komitmen bersungguh
menjayakan pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) bagi mata pelajaran
Matematik.
4.4 Cadangan
Berdasarkan dapatan kajian dan
bagi meningkatkan lagi prestasi pelajar terhadap pendidikan Matematik program
Skim Bantuan Tuisyen (SBT), pengkaji ingin mengemukakan beberapa cadangan
berserta justifikasinya. Cadangan ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada para
pelajar, ibu bapa, guru, pihak bahagian pendidikan guru, Kementerian Pendidikan
Malaysia dan semua pihak yang terlibat meningkatkan kualiti pendidikan
terutamanya dalam konteks pendidikan Matematik. Cadangan-cadangan itu adalah
seperti berikut:
1.
Menggalakkan kajian tentang keberkesanan Skim Bantuan
Tuisyen (SBT) bagi mata pelajaran yang lain seperti Bahasa Inggeris, Bahasa
Malaysia dan Sains. Bertujuan melihat adakah pelajar menunjukkan presatsi yang
meningkat seperti kajian mata pelajaran Matematik Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
Tahun 5. Pengkajin jua menggalakkan kajian ditumpukan kepada pelajar tahun 4
dan 6 pula untuk melihat sama tahap pencapaian mereka lebih rendah, sederhana
atau lebih tinggi berbanding pelajar tahun lima.
2.
Mencadangkan agar wujudnya kemudahan yang lebih baik dari
segi bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar yang bersifat teknologi.
Langkah ini akan lebih mengerakkan pelajar bersifat terbuka dalam meneroka ilmu
Matematik atau mata peljaaran yang baik. Kemudahan perlu ditambahbaik dengan
melihat tuntutan dan keperluan pelajar mengikut perkembangan masa kini.
Penggunaan teknologi seperti komputer, LCD, Televisyen dan perisian-perisian
bersifat multi pendidikan perlu diterapkan dalam kelas Skim Bantuan Tuisyen
(SBT).
3.
Guru-guru Skim Bantuan Tuisyen (SBT) perlu diberi
pengetahuan yang lebih luas dalam mengendalikan kelas SBT dengan baik. Seminar,
bengkel dan kursus perlu diberikan oleh guru-guru SBT. Bertujuan memberikan
pendedahan, ilmu, kemahiran dan motivasi dalam melaksanakan tanggungjawab yang
diberikan. Guru-guru SBT juga perlu jelas objektif dan matlamat sebenar
pelaksanaan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) di laksanakan.
4.
Mencadangkan agar Skim Bnatuan Tuisyen (SBT) ini dibuka
kepada pelajar tahap 1 iaitu murid-murid tahun 1, 2 dan 3. Penumpuan harus
diberikan kepada kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Kebanyakkan
pelajar luar bandar mempunyai masalah penguasaan kemahiran 3M dengan baik.
Lantaran itu penekanan dari awal perlu dijana dan dimampankan agar
pelajar-pelajar ini tidak tercicir dalam arus ilmu pengrtahuan masa kini.
5.
Pihak sekolah perlu peka pada tanggungjawab mereka kepada
ibubapa pelajar, lantaran itu ibubapa pelajar perlu didedahkan maklumat tentang
kelebihan Skim Bantuan Tuisyen (SBT). Bukan hanya sekadar memilih anak mereka
mengikuti Skim Bantuan Tuisyen tanpa mereka sedar apakah manfaat dan kelebihan
Skim SBT kepada mereka dan anak mereka. Kebanyakan ibubapa masih tidak
mengetahui apakah sebenarnya Skim Bantuan Tuisyen (SBT).
RUJUKAN
Akhbar
Berita
Wilayah. 1 Februari 2008. Kerajaan
Peruntuk RM3 Bilion Untuk Skim
bantuanTambahan Pelajar dan Sekolah.
Mutatahir. 2 Februari 2008. Hishammuddin: RM3 bilion untuk pelajar dan sekolah
Artikel
Kemiskinan bukan halangan mendapat pendidikan
Aznan Bakar. 500,000 pelajar dibantu -- RM200j baucer tuisyen disediakan untuk mereka tahun depan
Buku
Abdul
Rahman Md. Aroff dan Zakaria Kasa. 1986. Falsafah
dan Konsep Pendidikan.
Serdang : Universiti Pertanian Malaysia.
Abdul
Rahim M. Ali.2001. Ilmu Pendidikan Untuk
KPLI. Kuala Lumpur : Utusan
Publications & Distributors Sdn Bhd.
Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Rahim Hamdan. 2007. Menguasai
Penyelidikan.2007. Kuala Lumnpur:
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Deobold P.Van Dalen
(Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd Majd Konting). 1999.
Memahami Penyelidikan Pendidikan. Selangor:
Arems (M) Sdn.Bhd.
Khalid Johari. 2003. Penyelidikan
Dalam Pendidikan Konsep dan Prosedur. Pearson Prentice Hall.
Mohd. Majid Konting. 2004. Kaedah Penyelididkan Pendidikan. Kuala
Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohamad Najid Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan
Pendidikan. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Ngui Kuan Sang. 1993. Pendidikan di Malaysia: Arah dan Cabaran. Kuala Lumpur : Fakulti
Pendidikan Universiti Malaya.
Rohana Yusof. 2003. Penyelidikan Sains Sosial. Bentong: PTS
Publications Distributor Sdn. Bhd.
Kamus
Kamus Dewan. (edisi Ketiga). 1996. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Laman Web/emel
Agenda Daily.Com.
Insight New. Keluarga miskin Tegar di
Malaysia.15 Fbrauari 2008.
Body htm. UCAPAN KETUA MENTERI
SABAH, Y.A.B. DATUK MUSA HAJI AMAN DI MAJLIS PENYERAHAN BANTUAN KERAJAAN (RMT, SBT DAN KWAPM) PEJABAT PELAJARAN
GABUNGAN SANDAKAN DI GRAND BALLROOM, SABAH HOTEL SANDAKAN, PADA 2 APRIL 2006
Jabatan Penerangan
Malaysia.htm. RM3b Bantu Murid Miskin
Bernama.Com. RM3 Bilion Diagihkan leawa bulan ini kepada pelajar miskin
0 comments:
Post a Comment