PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
(P&P)
Disediakan oleh:
Haji Akhmad bin Haji
Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan
Besar, Tawau
PENGENALAN
ICT adalah singkatan kepada Information
Communication Techonology. ICT adalah merupakan gabungan kemajuan dalam
komunikasi teknologi elektronik mikro dan telekomunikasi untuk menyalurkan
maklumat supaya dapat membuat keputusan yang tepat. Dalam pendidikan, ICT boleh
digunakan untuk mengumpul, menyimpan, memproses dan menyalurkan serta
menyebarkan maklumat secara pantas seperti hantaran elektronik (e-mail) atau CD
Rom untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
ICT dikatakan boleh
menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran dengan menggabungkan kaedah
dan teori pengajaran dengan teknologi komunikasi seperti pengajaran berasaskan
komputer. Kebolehan menstrukturkan dan menyusun maklumat untuk tujuan
pengajaran dan pembelajaran merupakan kemahiran yang perlu ada pada setiap
orang guru dalam zaman maklumat ini. Sistem pendidikan kini mengalami perubahan
berikutan dengan perkembangan teknologi komputer dan telekomunikasi. Secara
tidak langsung ia akan mempengaruhi kurikulum serta proses pengajaran dan
pembelajaran dan sekolah akan dibanjiri oleh maklumat yang dibawa oleh
teknologi-teknologi maklumat baru. Oleh itu proses pengajaran dan pembelajaran
memerlukan pendekatan yang lebih inovatif untuk mengambil peluang daripada
perkembangan teknologi maklumat serta untuk menghadapi cabaran ini.
PENGGUNAAN ICT
Perkembangan pesat dalam bidang teknologi pengkomputeran telah banyak
memberi kesan kepada pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran dalam
bidang pendidikan lebih-lebih lagi dalam bidang Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (ICT). Menurut Reighlath (1987),
“…As we enter deeper into a highly technological, rapidly changing
information-oriented society, the present structure of our education system
will become more and more inadequate! With our entire nation still at risk, we
are forced to reevaluate and restructure the entire way schools operate, the
approaches we use in teaching and the way students learn.”
Senario ini telah mendorong kerajaan menerapkan penggunaan teknologi
komputer ke dalam bidang pendidikan bermula daripada peringkat sekolah rendah
lagi. Sebagai contoh Kementerian Pelajaran Malaysia telah membelanjakan
kira-kira RM30.1 bilion peruntukan pembangunan di bawah Rancangan Malaysia ke-8
untuk menyediakan pelbagai kemudahan prasarana pendidikan di negara ini
termasuk kemudahan ICT di sekolah-sekolah. Pengarah Pendidikan Malaysia dalam perutusan
Hari Guru tahun 2002 juga telah menegaskan tentang kepentingan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Pusat Perkembangan
Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan
bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran. Daripada sini jelaslah bahawa penggunaan ICT dalam proses
pengajaran dan pembelajaran murid-murid perlu diberi penekanan yang sewajarnya.
Semenjak tahun 1986 lagi
kerajaan telah mula memperkenalkan komputer di sekolah-sekolah melalui
projek-projek seperti berikut:
·
1986 Pengenalan kepada Komputer
·
1992 Mata pelajaran Literasi Komputer untuk
Tingkatan 1 dan Tingkatan
2
·
1994 Pengajaran dan pembelajaran berbantukan
komputer (PBK)
·
1995 Jaringan Pendidikan
·
1996 Perluasan Komputer dalam Pendidikan
·
1999 Mata pelajaran IT sebagai mata pelajaran
elektif di Tingkatan 4 dan
Tingkatan 5
·
2002 Pengajaran Sains dan Matematik dalam
bahasa Inggeris (EteMS)
Selain daripada Sekolah Bestari, sekolah-sekolah rendah harian biasa di
negara ini telah dibekali dengan pelbagai kemudahan ICT. Projek Makmal Komputer
Fasa 1 dan Projek Makmal Komputer Fasa 2 adalah usaha ke arah tersebut. Selain
daripada itu dalam pelaksanaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris (EteMS), setiap sekolah juga telah dibekali dengan peralatan serta
perisian ICT bagi memastikan unsur-unsur ICT dapat digabungjalinkan, diserap
dan diterapkan kepada murid-murid. Projek ini telah bermula pada tahun 2002 dan
ramai guru-guru telah dihantar untuk berkursus. Sekolah-sekolah juga telah
diberi lebih peruntukan bagi pelaksanaan EteMS. Ini termasuk guru-guru dan
sekolah dibekali dengan komputer bimbit serta projektor LCD bagi kegunaan
semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan.
Selain daripada itu,
pelaksanaan ICT sekolah adalah dengan harapan agar berlaku pembelajaran
tutorial dan pembelajaran penerokaan. Walau bagaimanapun kemudahan ICT juga
adalah diharap dapat digunakan sebagai peralatan aplikasi serta peralatan
komunikasi untuk kemudahan semua pihak selaras dengan perkembangan pesat
teknologi terkini. Murid-murid yang ada di sekolah rendah sekarang adalah bakal
generasi yang akan hidup dalam zaman teknologi pengkomputeran yang begitu
canggih di masa akan datang.
ICT DAN PENGAJARAN
Kepercayaan kini ialah ICT adalah cara dalam mana pendidikan yang lebih
baik akan diperoleh. Ini membayangkan sumbangan utama teknologi untuk
meningkatkan pendidikan. Contoh demi contoh merujuk kepada teknologi perkakasan
seakan-akan teknologi-teknologi itulah yang membawa ke hasil yang diharapkan.
Pada sebahagiannya ini mungkin benar, tetapi yang merumitkan di sini ialah
untuk memastikan proses yang selari dengan teknologi itu berfungsi. Kerap kali
bahagian lembut teknologi disembunyikan dan tidak lagi diberi perhatian
langsung. Pengajar boleh dilatih, pelajar didorong menyertai dalam percubaan
Pembelajaran Bestari, perkakasan mungkin berada, tetapi adakah pendekatan
kepada pengajaran novel atau inovatif? Apa yang kita saksikan adalah kemahiran
terlatih yang ditunjuk-tunjuk dalam masa sebenar dan yang mungkin memerlukan
penyesuaian. Beberapa pengajar mungkin tertarik dengan idea konstruktivisme, tetapi akan menghadapi
masalah melaksanakannya dalam bilik darjah. ICT boleh menjadi pemudah cara yang
kuat bagi pengajaran dan pembelajaran dengan sebab-sebab dan kebijaksanaan
untuk berjaya. Juga pengukuran pencapaian mungkin boleh dipersoalkan. Kita
boleh menyepadukan ICT dengan lebih berakal kalau kita memahami teknologi-teknologi
lembut.
BEBERAPA PERMASALAHAN
YANG TIMBUL DI SEBALIK PENGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Kita menyedari dan mengakui bahawa penggunaan ICT kini menjadi suatu
perkara yang penting dalam kehidupan kita. Penggunaannya kini tidak terhad
kepada bidang-bidang tertentu sahaja malah hamper semua kehidupan kini
dipengaruhi oleh penggunaan ICT. Begitu jugalah halnya dengan bidang
pendidikan. Bidang pendidikan juga tidak boleh lari dari dipengaruhi oleh
pengaruh ICT. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini bahawa pihak
Kementerian juga turut sedar akan kepentingan teknologi ini lantas mewujudkan
beberapa projek seperti projek mewujudkan makmal IT di setiap sekolah di
seluruh negara. Walau bagaimana maju pun sesuatu teknologi itu, kita masih
tidak boleh mengelakkan daripada wujudnya kelemahan.
Projek Makmal Komputer yang
diadakan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia ini patut dipuji. Demi
melahirkan generasi yang celik IT, kerajaan sanggup memperuntukkan berbilion
ringgit untuk tujuan ini. Kita sebagai rakyat seharusnya bersyukur kerana
generasi muda kita kini telah dibekalkan dengan kemudahan ICT yang canggih.
Namun masalahnya di sini adalah ada sesetengah pihak yang tidak mengaplikasikan
kemudahan yang disediakan ini dengan sebaiknya. Misalnya penggunaan ICT dan
projektor untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah tidak
digunakan sepenuhnya. Jika kita lihat di beberapa sekolah, kita boleh lihat
beberapa alat projektor yang telah tersimpan rapi dalam stor atau mungkin hanya
diletakkan dalam bilik darjah dalam keadaan yang berhabuk tanpa penjagaan yang
sepatutnya. Sama ada kita sedar atau tidak, hal ini sememangnya berlaku di
sekolah-sekolah. Dalam hal ini siapakah yang harus dipersalahkan lagi? Sebagai
orang yang bertanggungjawab kita hendaklah memberi kerjasama yang sepenuhnya
dengan pihak-pihak yang sepatutnya dengan menghargai dan menggunakan sebaiknya
kemudahan-kemudahan yang dibekalkan ini. Begitu juga halnya dengan komputer
bimbit yang dibekalkan untuk digunakan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran. Ada sesetengah pihak yang mungkin kekurangan pendedahan sivik
yang memanipulasikan kemudahan yang diberikan kepada mereka untuk kegunaan diri
sendiri. Sepatutnya hal sebegini tidak berlaku.
Di samping itu, permasalahan
juga kita lihat timbul apabila kurangnya pengisian yang padu dalam pengajaran
dan pembelajaran IT ini. Kita telah dibekalkan dengan kemudahan makmal komputer
sekolah yang cantik dan dilengkapi dengan komputer yang serba baru. Namun
kumpulan sasaran bagi projek ini iaitu golongan murid-murid, boleh dikatakan
bahawa pengetahuan tentang dunia teknologi masih di takuk yang lama. Siapakah
yang harus dipertanggungjawabkan dalam hal sebegini? Sepatutnya apa yang perlu
dilakukan adalah menyediakan pengisian khas ataupun mewujudkan mata pelajaran
Teknologi Maklumat ini di peringkat sekolah rendah lagi. Sudah tiba masanya
sebenarnya untuk kita menjadikan mata pelajaran ini sebagai mata pelajaran
teras dan bukan mata pelajaran elektif lagi.
Pengajaran dan pembelajaran
menggunakan ICT ini sebenarnya masih belum boleh dijalankan sepenuhnya di
negara kita kerana masih ada sekolah-sekolah di pendalaman yang tidak mempunyai
bekalan elektrik langsung. Jika keadaan ini berlaku, kita tidak mampu untuk
berkata apa lagi kerana tanggungjawab kerajaan untuk menyediakan segala
kemudahan telah ditunaikan. Disebabkan keadaan sekolah yang terlalu jauh
daripada kawasan pekan atau Bandar menyebabkan ia akan ketinggalan dari segi
ilmu IT ini. Oleh itu, ilmu yang serba canggih ini sebenarnya belum tentu dapat
diaplikasikan sepenuhnya kerana faktor-faktor seperti ini.
Walaupun penggunaan Internet
dikatakan dapat menjimatkan masa untuk kita berhubung dengan dunia luar dan
membolehkan kita mendapatkan maklumat dengan mudah namun salah satu masalah
yang sering timbul adalah kos penyelenggaraan bagi set komputer adalah tinggi.
Oleh kerana itulah sekolah-sekolah di negara kita sering mengalami masalah
kekurangan komputer dalam pembelajaran dan pelajar-pelajar terpaksa berkongsi
sebuah komputer untuk dua atau tiga orang. Kos penyelenggaraan ini sentiasa
tinggi kerana komputer adalah satu peralatan teknologi yang agak sensitif.
KESIMPULAN
Penggunaan komputer dalam pendidikan adalah merupakan langkah awal ke arah
mewujudkan masyarakat berteknologi selaras dengan hasrat wawasan 2020.
institusi pendidikan sebagai wadah terpenting bagi mencapai matlamat tersebut.
Potensi dan kecanggihan teknologi perlu dimanfaatkan sepenuhnya. Penggunaan ICT
dalam sistem pendidikan kita sudah diwujudkan sejak dahulu lagi. Walaupun kita
tahu bahawa penggunaan ICT ini dapat menjimatkan masa dan tenaga namun kita
perlu mengakuinya bahawa masih terdapat kelemahan dan masalah daripadanya.
Walau apa pun kita tidak seharusnya menjadikan masalah dan kelemahan ini
sebagai penghalang untuk kita mempelajarinya. Sebagai guru, kita haruslah bijak
dan amanah dalam menggunakan segala kemudahan yang diamanahkan kepada kita.
Untuk mencapai matlamat
pendidikan di Malaysia, satu anjakan paradigma diperlukan dalam cara pemikiran
dan penggunaan teknologi. Usaha perlu dibuat dan penglibatan secara menyeluruh
perlu dilakukan sehingga kita mampu mereka dan menghasilkan sesuatu mengikut
acuan pemikiran kita sendiri.
BIBLIOGRAFI
Ismail Zain (2002), Aplikasi Multimedia dalam Pengajaran, Kuala Lumpur :
Utusan
Publications Sdn. Bhd.
Jacquetta Megarry et.al (1983), Computer and Education, USA : Nichols
Publishing
Company
Rozinah Jamaludin (2000), Asas Multimedia Dalam Pendidikan, Kuala Lumpur :
Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd
Zoraini Wati Abas (1993), Komputer Dalam Pendidikan, Kuala Lumpur :
Penerbit Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
Retrieved August 9, 2006 from http://pendidikan.tv/guruinternet.html (2000)
Retrieved August 9, 2006 from
0 comments:
Post a Comment