JURNAL 6

PEMBINAAN UJIAN DAN PENILAIAN TAHUN LIMA SEKOLAH RENDAH

Disediakan oleh:

Haji Akhmad Bin Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan Besar, Tawau

PENGENALAN


1.0    Pendahuluan

Bidang pendidikan kini menuju satu lagi aspirasi baru dalam mencapai misi nasinal. Terkandung dalam teras misi nasinal menekankan aspirasi melahirkan modal insan yang cemerlang. Situasi ini memerlukan warga pendidik kini lebih maju dalam melengkapkan kandungan pengajaran dan pembelajaran dalam merealisasikan aspirasi tersebut. Malahan aspek pengujian harus diperhalusi dan diperkemaskan agar mutu item tersebut mencabar dan sesuai dengan keperluan dan tuntutan pelajar kini.
Menyelami situasi tersebut sistem pendidikan pada masa kini menekankan bagaimana seorang guru itu berkebolehan untuk mentabdir item ujian dengan baik. Hal ini kerana, pencapaian pelajar bergantung kepada kebolehan seorang guru mengenal pasti item-item yang baik atau sebaliknya mengikut kemampuan pelajar. Maka, satu kajian dalam membina item ujian yang baik telah dilaksanakan.
    Kajian ini bertujuan memberi pengertian tentang penggunaan dan pentafsiran data-data kuantitatif perangkaan dalam pentaksiran serta penilaian pendidikan. Kajian ini bertujuan memberi pengetahuan dan membina kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis soalan-soalan ujian dan mentafsirkan markah ujian. Merangkumi pembinaan spesifikasi ujian, pembinaan item ujian, pentadbiran ujian dan analisis item.

1.2 Latar Belakang

    Mata pelajaran Kajian Tempatan merupakan subjek wajib yang diajar di semua sekolah rendah di Malaysia. Malangnya mata pelajaran Kajian Tempatan masih kurang ditekankan diperingkat sekolah rendah berbanding mata pelajaran yang lain seperti Sains dan Matemetik. Hal ini terbukti kerana mata pelajaran Kajian Tempatan di disenaraikan dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Pengaplikasian kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis soalan-soalan ujian dan mentafsirkan markah ujian, mampu meningkatkan prestasi pelajar dalam subjek Kajian Tempatan.

1.3 Pernyataan Masalah

    Masalah yang sering dihadapi oleh para guru ialah bagaimana membina item yang mampu dijawap dengan baik oleh pelajar. Item ujian yang dibina hendaklah memenuhi taksonomi objektif kognitif (Bloom), iaitu terdiri daripada 6 peringkat, aras pengetahuan, aras kefahaman, aras aplikasi, aras analisis, aras sintesis dan aras penilaian. Masalah dalam pembinaan item ujian objektif dimana guru tidak dapat memasukkan kesemua aras, hanya aras pengetahuan, aras keafhaman, aras aplikasi dan aras analisis sahaja. Sebaliknya dalam item ujian subjektif keenam-enam aras boleh dimasukkan.
    Masalah berfokus kepada menganalisis item ujian iatu melalui indeks kesukaran, indeks diskriminasi, analisis pengganggu dan perbandingan indeks. Melalui analisis ini dapat menemtukan item mana yang di terima, item ujian yang perlu diubahsuai dan item yang perlu dibuang.

1.4  Tujuan Kajian

    Secara keseluruhannya, kajian ini dibuat adalah bertujuan memberi pengetahuan dan membina kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis item ujian dan mentafsirkan markah ujian bagi mata pelajaran Kajian Tempatan bagi pelajar Tahun 6.




1.5  Objektif Kajian

       Terdapat dua objektif yang ingin dicapai dalam kajian ini.
       1.5.1 Menentukan item ujian objektif dari segi indeks kesukaran dan indeks 
               diskriminasi diterima atau diubahsuai.
       1.5.2 Menentukan item ujian subjektif dari segi indeks kesukaran dan indeks
              diskriminasi diterima atau diubahsuai.

1.6  Persoalan kajian
         Persoalan kajian adalah seperti berikut :
         1.6.1 Adakah penganalisisan item ujian objektif mampu membantu guru dalam
                 membina item ujian yang baik.
         1.6.2 Adakah penganalisisan item ujian subjektif mampu membantu guru dala
                 memtadbir item ujian yang baik.

1.7 Signifikan Kajian

    Hasil daripada kajian ini, akan diketahui sama ada melalui penganalisisan item ujian berkesan untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam menjawap item ujian dengan baik mengikut tahap pengetahuan. Secara tidak langsung memudahkan guru mentadbir item ujian dengan mudah dan lebih sistematik dalam mengkaji kelemahan dan kelebihan item yang dibina.

1.8  Batasan Kajian

    Kajian ini hanya melibatkan sebuah Sekolah Rendah Balung di daerah Tawau yang dipilih sebagai populasi dalam sample. Responden kajian terdiri dariopada pelajar-pelajar sekolah rendah dan berada dalam Tahun 6 yang terlibat secara langsung dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Tempatan di sekolah berkenaan. Kajian yang dijalankan melibatkan guru dan pihak sekolah bagi membantu proses kajian yang dibuat tetapi bukan sebagai responden.


1.9 Instrumen Kajian

     Instrumen kajian digunakan dalam menentukan sama ada data dan maklumat yang dikehendaki dapat diperolehi atau sebaliknya. Dalam mencapai objektif sesuatu kajian, instrumen yang digunakan dalam sesuatu kajian mestilah bersesuaian dengan masalah yang dikaji. Terdapat banyak jenis instrumen yang boleh digunakan dalam proses pemungutan data. Instrumen yang dipilih mestilah sesuai dengan kajian yang dibuat. Instrumen utama yang digunakan oleh pengkaji ialah ujian iaitu melalui kertas item ujian Kajian Tempatan Tahun 6. Ujian yang dihasilkan mengandungi dua bahagian, iaitu Bahagian A untuk soalan objektif mengandungi 30 soalan dan Bahagian B untuk soalan subjektif.

1.10  Kaedah Kajian

    Kumpulan pengkaji memilih satu kelas Tahun 6 dan memberikan satu kertas ujian kepada para pelajar dalam menganalisis item ujian yang diberikan. Kaedah ujian telah diberikan kepada responden dimana 30 soalan objektif dan 2 soalan subjektif diberikan dan pelajar dikehendaki menyelesaikan jawapan dalam masa satu jam.
    Soalan yang dibina berdasarkan kandungan mata pelajaran Kajian Tempatan. Soalan berdasarkan Tema 3: Mengenal Negara Kita, mengrangkumi 5 unit sub tajuk iaitu :
•    Unit 1 : Lokasi Malaysia
•    Unit 2 : Bentuk Muka Bumi
•    Unit 3 : Cuaca dan Iklim
•    Unit 4 : Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar
•    Unit 5 : Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka
   
Kesimpulan
    Berdasarkan kajian yang dilaksanakan dapatlah disimpulkan bahawa melalui kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis item ujian dan mentafsir dapat memudahkan seoarng guru untuk membina item ujian yang baik. Melalui indeks kesukaran ,indeks diskriminasi dan analisis pengganggu dapat menentukan sama ada satu item ujian itu diterima, diubahsuai atau dibuang. Ianya juga membantu guru mengenal pasti kelemahan dan kelebihan item ujian mengikut aras pendidikan.

2.0  JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)

(SOALAN OBJEKTIF)
Tajuk    Pengetahuan    kefahaman    Aplikasi    Analisis    Jumlah
Lokasi Malaysia    2
(Q1), (Q2)
    1
(Q3)    2
(Q4), (Q6)    1
(Q5)    6
Bentuk Muka Bumi    1
(Q7)    2
(Q8), (Q9),     2
(Q10), (Q11),     1
(Q12)    6
Cuaca dan Iklim    1
(Q13)
    1
(Q14)    2
(Q15),  (Q16)    2
(Q17), (Q18)
    6
Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar    2
(Q19), (Q20)
    3
(Q21), (Q22)
(Q23)
    1
(Q24)   
-    6
Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka    2
(Q25), (Q26)
   
-

    2
(Q27), (Q28)    2
(Q29), (Q30)    6
Jumlah    8    7    9    6    30



















JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
(SOALAN SUBJEKTIF)


3.0 Indeks Diskriminasi Soalan Objektif

Tajuk    Pengetahuan    Kefahaman    Aplikasi    Analisis    Sintesis    Penilaian
Lokasi Malaysia    Q1(a)                   
Bentuk Muka Bumi        Q1(b)       
       
Cuaca dan Iklim                        Q1(c)
Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar            Q2(c)        Q2(b)   
Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka                Q2( a)       
Bagi mengira indeks diskriminasi bagi setiap item soalan ini, rumus yang digunakan ialah:

ID= BT - BR  
          0.5J
          Pilihan
Item Ujian 1                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    5    2
12 Kump Pelajar R    2    2    3    5
Jawapan :C

ID= 5 – 3
         12
    =2/12
    =0.16
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula







          Pilihan
Item Ujian 2                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    1    4    8
12 Kump Pelajar R    0    6    3    3
Jawapan :D

ID= 8– 3
         12
    =5/12
    =0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima

          Pilihan
Item Ujian 3                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    5    3    0
12 Kump Pelajar R    2    4    6    0
Jawapan:B

ID= 5– 4
        12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula

          Pilihan
Item Ujian 4                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    5    2    1
Jawapan:A

ID= 6– 4
    12
    =2/12
    =0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula







          Pilihan
Item Ujian 5                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    0    3    6
12 Kump Pelajar R    6    0    4    2
Jawapan:C

ID= 3 – 4
         12
    =-1/12
    =-0.08
 
Pentafsiran: Diskriminasi negatif, prestasi kumpulan rendah lebih baik daripada
                  kumpulan  tinggi
Keputusan: Item atau soalan itu buruk dan harus dibuang

          Pilihan
Item Ujian 6                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    9    3    0
12 Kump Pelajar R    8    1    3    0
Jawapan: B

ID= 9– 1
        12
    =8/12
    =0.66
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima

          Pilihan
Item Ujian 7                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    2    4
12 Kump Pelajar R    1    5    4    2
Jawapan:B
ID= 5 – 5
    12
    =0/12
    =0
Pentafsiran: Tiada Diskriminasi
Keputusan: Item buruk






          Pilihan
Item Ujian 8                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    4    3    2
12 Kump Pelajar R    4    6    2    0
Jawapan:B

ID= 4 – 6
        12
    =-2/12
    =-0.16
Pentafsiran: Diskriminasi negatif,prestasi kumpulan rendah lebih baik dari kumpulan
                 tinggi
Keputusan:  Item atau soalan itu buruk dan harus dibuang

          Pilihan
Item Ujian 9                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    3    0
12 Kump Pelajar R    0    4    8    0
Jawapan:A

ID= 7 – 0
    12
    =7/12
    =0.58
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima

          Pilihan
Item Ujian 10                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    3    1    4
Jawapan:A

ID= 6 – 4
         12
    =2/12
    =0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula




          Pilihan
Item Ujian 11                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    6    4    3
12 Kump Pelajar R    0    3    7    2
Jawapan:B

ID= 6 – 3
         12
    =3/12
    =0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali

          Pilihan
Item Ujian 12                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    6    1    0
12 Kump Pelajar R    4    3    4    1
Jawapan:B

ID= 6– 3
    12
    =3/12
    =0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali

          Pilihan
Item Ujian 13                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    7    2    0
12 Kump Pelajar R    8    1    1    2

Jawapan: B

ID= 7– 1
    12
    =6/12
    =0.50

Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima




          Pilihan
Item Ujian 14                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    4    3    5
12 Kump Pelajar R    2    3    3    4

Jawapan: D

ID= 8 – 2
    12
    =6/12
    =0.5
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula

          Pilihan
Item Ujian 15                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    0    6
12 Kump Pelajar R    2    8    0    2

Jawapan: D

ID= 6 – 2
    12
    =4/12
    =0.33
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali


          Pilihan
Item Ujian 16                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    0    2    3
12 Kump Pelajar R    1    3    8    0

Jawapan: A

ID= 6– 1
    12
    =5/12
    =0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima


          Pilihan
Item Ujian 17                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    6    0
12 Kump Pelajar R    3    4    5    0

Jawapan: C

ID= 6– 5
    12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula

          Pilihan
Item Ujian 18                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    6    1    1
12 Kump Pelajar R    4    2    5    1

Jawapan: A

ID= 4 – 4
    12
    =0/12
    =0
Pentafsiran: Tiada Diskriminasi
Keputusan: Item buruk

          Pilihan
Item Ujian 19                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    0    7
12 Kump Pelajar R    3    7    1    1

Jawapan: D

ID= 7 – 1
    12
    =6/12
    =0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima


          Pilihan
Item Ujian 20                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    1    3
12 Kump Pelajar R    5    2    4    1

Jawapan: A

ID= 6– 5
    12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula

          Pilihan
Item Ujian 21                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    7    0
12 Kump Pelajar R    2    8    1    0

Jawapan: C

ID= 7 – 1
    12
    =6/12
    =0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima

          Pilihan
Item Ujian 22                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    4    1    5
12 Kump Pelajar R    0    7    3    2

Jawapan: D

ID= 5 – 2
    12
    =3/12
    =0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan:  Ubahsuai iem atau soalan dan cuba sekali lagi




          Pilihan
Item Ujian 23                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    0    4    3
12 Kump Pelajar R    4    2    3    3

Jawapan: A

ID= 5 – 4
    12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan:  Tulis item atau soalan semula

          Pilihan
Item Ujian 24                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    0    3
12 Kump Pelajar R    3    2    1    6

Jawapan: A

ID= 7 – 3
    12
    =4/12
    =0.33
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan:  Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali

          Pilihan
Item Ujian 25                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    0    3    5
12 Kump Pelajar R    4    0    5    3

Jawapan: D

ID= 5– 3
    12
    =2/12
    =0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan:  Tulis item atau soalan semula


          Pilihan
Item Ujian 26                 
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    0    4    8
12 Kump Pelajar R    1    5    3    3

Jawapan:  D

ID= 8 – 3
    12
    =5/12
    =0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima

          Pilihan
Item Ujian 27                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    4    2
12 Kump Pelajar R    6    2    3    1

Jawapan: B

ID= 3– 2
    12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan:  Tulis item atau soalan semul

          Pilihan
Item Ujian 28                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    4    1    1
12 Kump Pelajar R    5    3    0    4

Jawapan: A

ID= 6 – 5
    12
    =1/12
    =0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan:  Tulis item atau soalan semula



          Pilihan
Item Ujian 29                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    4    0
12 Kump Pelajar R    3    5    2    2
Jawapan: A

ID= 6– 3
    12
    =3/12
    =0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan:  Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali

          Pilihan
Item Ujian 30                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    7    0    3
12 Kump Pelajar R    3    1    0    8
Jawapan:  B

ID= 7– 1
    12
    =6/12
    =0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
4.0  Indeks Kesukaran


Rumus untuk mengira indeks kesukaran adalah seperti berikut:
IK=  BT + BR  
                J
          Pilihan
Item Ujian 1                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    5    2
12 Kump Pelajar R    2    2    3    5

Jawapan : C

IK=  5 + 3   
         24
        =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima


          Pilihan
Item Ujian 2                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    1    4    8
12 Kump Pelajar R    0    6    3    3

Jawapan : D

IK=  8+ 3  
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 3                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    5    3    0
12 Kump Pelajar R    2    4    6    0

Jawapan: B

IK=  5+ 4  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 4                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    5    2    1

Jawapan:  A

IK=  8+ 3  
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 5                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    0    3    6
12 Kump Pelajar R    6    0    4    2

Jawapan: C

IK=  3+ 4  
        24
    =7/24
    =0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai

          Pilihan
Item Ujian 6                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    9    3    0
12 Kump Pelajar R    8    1    3    0

Jawapan: B

IK=  9+ 1  
        24
    =10/24
    =0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 7                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    2    42
12 Kump Pelajar R    1    5    4   

Jawapan: B

IK=  5+ 5  
        24
    =10/24
    =0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima


          Pilihan
Item Ujian 8                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    4    3    2
12 Kump Pelajar R    4    6    2    0
Jawapan :  B

IK=  4+ 6 
        24
    =10/24
    =0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima



          Pilihan
Item Ujian 9                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    3    0
12 Kump Pelajar R    0    4    8    0
Jawapan :  A

IK=  7+ 0  
        24
    =7/24
    =0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai

          Pilihan
Item Ujian 10                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    3    1    4
Jawapan :  A

IK=  6+ 4 
        24
    =10/24
    =0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima





          Pilihan
Item Ujian 11                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    6    4    3
12 Kump Pelajar R    0    3    7    2

Jawapan:B

IK=  6+ 3  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 12                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    6    1    0
12 Kump Pelajar R    4    3    4    1

Jawapan:B

IK=  6+ 3  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 13                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    7    2    0
12 Kump Pelajar R    8    1    1    2

Jawapan:B

IK=  7+ 1  
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima


          Pilihan
Item Ujian 14                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    4    3    5
12 Kump Pelajar R    2    3    4    4

Jawapan: D

IK=  5+ 4  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 15                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    0    6
12 Kump Pelajar R    2    8    0    2

Jawapan: D

IK=  6+ 2  
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    0    2    3
12 Kump Pelajar R    1    3    8    0

Jawapan : A

IK=  6+ 1 
        24
    =7/24
    =0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai




          Pilihan
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    6    0
12 Kump Pelajar R    3    4    5    0

Jawapan: C

IK=  6+ 5  
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 18                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    6    1    1
12 Kump Pelajar R    4    2    5    1

Jawapan: A

IK=  4+ 4
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 19                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    0    7
12 Kump Pelajar R    3    7    1    1

Jawapan: D

IK=  7+ 1  
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima



          Pilihan
Item Ujian 20                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    1    3
12 Kump Pelajar R    5    2    4    1

Jawapan: A

IK=  6+ 5 
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 21                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    7    0
12 Kump Pelajar R    2    8    1    0

Jawapan: C

IK=  7+ 1  
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 22                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    4    1    5
12 Kump Pelajar R    0    7    3    2

Jawapan: D

IK=  5+ 2
        24
    =7/24
    =0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai




          Pilihan
Item Ujian 23                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    0    4    3
12 Kump Pelajar R    4    2    3    3

Jawapan: A

IK=  5+ 4  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 24                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    0    3
12 Kump Pelajar R    3    2    1    6

Jawapan: A

IK=  7+ 3  
        24
    =10/24
    =0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 25                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    0    3    5
12 Kump Pelajar R    4    0    5    3

Jawapan : D

IK=  5+ 3  
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima



          Pilihan
Item Ujian 26                 
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    0    4    8
12 Kump Pelajar R    1    5    3    3

Jawapan: D

IK=  8+ 3  
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 27                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    4    2
12 Kump Pelajar R    6    2    3    1

Jawapan: B

IK=  3+ 2 
        24
    =5/24
    =0.21
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai

          Pilihan
Item Ujian 28                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    4    1    1
12 Kump Pelajar R    5    3    0    4

Jawapan: A

IK=  6+ 5  
        24
    =11/24
    =0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima


Item Ujian 29    Pilihan
    A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    4    0
12 Kump Pelajar R    3    5    2    2
Jawapan: A

IK=  6+ 3  
        24
    =9/24
    =0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

          Pilihan
Item Ujian 30   
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    7    0    3
12 Kump Pelajar R    3    1    0    8
Jawapan :  B

IK=  7+ 1 
        24
    =8/24
    =0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima

5.0  Analisis Pengganggu (Distraktor)

Definisi : Pengganggu yang baik boleh menarik minat yang lebih dikalangan pelajar yang lemah untuk memilih, manakala pelajar pandai atau cergas seharusnya tidak ada masalah untuk mengenal pasti bahawa pengganggu itu adalah salah. Pengganggu merupakan pilihan yang bukan jawapan dalam soalan objektif.

          Pilihan
Item Ujian 1                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    5    2
12 Kump Pelajar R    2    2    3    5
Jawapan :C

Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.
          Pilihan
Item Ujian 2                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    1    4    8
12 Kump Pelajar R    0    6    3    3
Jawapan : D

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak baik kerana ramai pelajar yang
                           cergas yang memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.

          Pilihan
Item Ujian 3                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    5    3    0
12 Kump Pelajar R    2    4    6    0
Jawapan: B

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.

          Pilihan
Item Ujian 4                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    5    2    1
Jawapan: A

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilih berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan
              C & D  : Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah
     Pelajar Cyang memilihnya sama ramai.







          Pilihan
Item Ujian 5                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    0    3    6
12 Kump Pelajar R    6    0    4    2
Jawapan:C

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.



          Pilihan
Item Ujian 6                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    9    3    0
12 Kump Pelajar R    8    1    3    0

Jawapan: B

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.

          Pilihan
Item Ujian 7                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    2    4
12 Kump Pelajar R    1    5    4    2
Jawapan:B

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.



          Pilihan
Item Ujian 8                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    4    3    2
12 Kump Pelajar R    4    6    2    0

Jawapan:B

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
                          

          Pilihan
Item Ujian 9                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    3    0
12 Kump Pelajar R    0    4    8    0

Jawapan: A

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.


          Pilihan
Item Ujian 10                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    3    2    1
12 Kump Pelajar R    4    3    1    4

Jawapan: A

Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.





          Pilihan
Item Ujian 11                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    6    4    3
12 Kump Pelajar R    0    3    7    2

Jawapan:B

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.


          Pilihan
Item Ujian 12                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    6    1    0
12 Kump Pelajar R    4    3    4    1

Jawapan:B

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.

          Pilihan
Item Ujian 13                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    7    2    0
12 Kump Pelajar R    8    1    1    2

Jawapan:B

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.







         Pilihan
Item Ujian 14                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    4    3    5
12 Kump Pelajar R    2    3    3    4

Jawapan: D

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.


          Pilihan
Item Ujian 15                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    1    5    0    6
12 Kump Pelajar R    2    8    0    2

Jawapan: D

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.


          Pilihan
Item Ujian 16                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    0    2    3
12 Kump Pelajar R    1    3    8    0

Jawapan: A

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.





          Pilihan
Item Ujian 17                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    6    0
12 Kump Pelajar R    3    4    5    0

Jawapan: C

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.

          Pilihan
Item Ujian 18                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    6    1    1
12 Kump Pelajar R    4    2    5    1

Jawapan:A

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.


          Pilihan
Item Ujian 19                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    0    7
12 Kump Pelajar R    3    7    1    1

Jawapan:D

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.





          Pilihan
Item Ujian 20                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    1    3
12 Kump Pelajar R    5    2    4    1

Jawapan:A

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.



          Pilihan
Item Ujian 21                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    3    7    0
12 Kump Pelajar R    2    8    1    0

Jawapan:C

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.


          Pilihan
Item Ujian 22                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    4    1    5
12 Kump Pelajar R    0    7    3    2

Jawapan:D

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.



          Pilihan
Item Ujian 23                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    5    0    4    3
12 Kump Pelajar R    4    2    3    3

Jawapan:A

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.


          Pilihan
Item Ujian 24                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    7    2    0    3
12 Kump Pelajar R    3    2    1    6

Jawapan:A

Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.

          Pilihan
Item Ujian 25                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    4    0    3    5
12 Kump Pelajar R    4    0    5    3

Jawapan:D

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
                           yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.





          Pilihan
Item Ujian 26                 
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    0    0    4    8
12 Kump Pelajar R    1    5    3    3

Jawapan: D

Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.


          Pilihan
Item Ujian 27                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    3    3    4    2
12 Kump Pelajar R    6    2    3    1

Jawapan:B

Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C & D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                               memilihnya berbanding pelajar lemah.

          Pilihan
Item Ujian 28                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    4    1    1
12 Kump Pelajar R    5    3    0    4

Jawapan:A

Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.





          Pilihan
Item Ujian 29                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    6    2    4    0
12 Kump Pelajar R    3    5    2    2

Jawapan:A

Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
                           memilihnya berbanding pelajar lemah.


          Pilihan
Item Ujian 30                
          A    B    C    D
12 Kump Pelajar T    2    7    0    3
12 Kump Pelajar R    3    1    0    8

Jawapan : B

Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
                           lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
                           pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.





















6.0  PERBANDINGAN INDEKS

Item/Soalan    Indeks Diskriminasi    Indeks Kesukaran    Tindakan

1    0.16    0.33    Ubahsuai
2    0.42    0.46    terima
3    0.08    0.38    Ubahsuai
4    0.17    0.46    Ubahsuai
5    -0.08    0.29    Ubahsuai
6    0.66    0.42    Terima
7    0    0.42    Ubahsuai
8    -0.16    0.42    Ubahsuai
9    0.58    0.29    Ubahsuai
10    0.17    0.42    Ubahsuai
11    0.25    0.38    Ubahsuai
12    0.25    0.38    Ubahsuai
13    0.50    0.33    Terima
14    0.50    0.38    Terima
15    0.33    0.33    Ubahsuai
16    0.42    0.29    Ubahsuai
17    0.08    0.46    Ubahsuai
18    0    0.33    Ubahsuai
19    0.50    0.33    Terima
20    0.08    0.46    Ubahsuai
21    0.50    0.33    Terima
22    0.25    0.29    Ubahsuai
23    0.08    0.38    Ubahsuai
24    0.33    0.42    Ubahsuai
25    0.17    0.33    Ubahsuai
26    0.42    0.46    Terima
27    0.08    0.21    Ubahsuai
28    0.08    0.46    Ubahsuai
29    0.25    0.38    Ubahsuai
30    0.50    0.33    Terima










7.0  Analisis Soalan Subjektif

Analisis Item Soalan Esei/Subjektif

Pelajar Tinggi    Markah    Jumlah
Pelajar 1    17        
Pelajar 2    16        
Pelajar 3    16        
Pelajar 4    15        
Pelajar 5    15       
Pelajar 6    14       
Pelajar 7    14       
Pelajar 8    13       
Pelajar 9    12       
   Pelajar 10    12       
  Pelajar 11    11       
  Pelajar 12    10       
Jumlah Skor    165    165
Pelajar Rendah    Markah        
Pelajar 1    7        
Pelajar 2    6        
Pelajar 3    6        
Pelajar 4    6        
Pelajar 5    5       
Pelajar 6    5       
Pelajar 7    4       
Pelajar 8    4       
Pelajar 9    4       
  Pelajar 10    4       
  Pelajar 11    3       
  Pelajar 12    3       
           
Jumlah Skor    60    60
         
T + R    225
          T - R    105
          IK     0.4688
          ID             0.4375
          Tindakan     Diterima




Disini terdapat seramai 12 orang pelajar dalam kumpulan tertinggi dan 12 pelajar dari kumpulan terendah. Markah penuh yang diperuntukkan bagi soalan ini ialah 20. Jadi NT=NR=12 x 20 = 240 Maka indeks kesukarannya adalah:

IK=  T + L
           NT + NR

                                                =  165+ 60
           240 + 240

      = 225/480

      IK  = 0.4688

( 0.3 =< IK < 0.8)
Pentafsiran : Sederhana
Keputusan : Terima




Indeks Diskriminasi pula adalah:

ID= T – L
        NT

= 165 – 60
          240

= 105/240

                                                ID = 0.4375

(I.D. >= 0.40)
Pentafsiran : Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan : Amat sesuai diterima












Ujian Kajian Tempatan
Darjah Lima
 (Universiti Malaysia Sabah)

Masa : satu jam

Arahan :
Ujian ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu A dan B. Para pelajar dikehendaki menjawab semua soalan.

Bahagian A Soalan objektif
Bahagian B Soalan subjektif
          
















BAHAGIAN A : Soalan Objektif
Pilih jawapan yang paling sesuai
1.    Manakah kedudukan Malaysia di Asia?
A  utara
B  barat
C  tenggara
D  timur laut

2.    Negara manakah yang merupakan jiran Malaysia?
I    Myanmar
II   Negara Thai
III  Singapura
IV   Indonesia
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV

3.    Semenanjung Malaysia dipisahkan daripada Indonesia oleh…
A  Selat Tebrau
B  Selat Melaka
C  Selat Maluku
D  Selat Sunda

4.    Kawasan perairan yang mengelilingi Semenanjung Malaysia ialah…
I    Selat Melaka
II   Selat Tebrau
III  Laut China Selatan
IV   Laut Sulu
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV

5.    Antara yang berikut, manakah yang benar menerangkan tentang kedudukan Malaysia?
I    di timur laut Malaysia terletaknya 
     Negara Filipina
II  Malaysia terletak di tengah-
    tengah Asia
III  Malaysia bersempadan dengan
      Kalimantan
IV Semenanjung Malaysia
    dipisahkan daripada Singapura   
    oleh Selat Tebrau
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV





6.    Negara-negara dalam senarai di atas terletak di_________ Malaysia.
A  utara
B  selatan
C  tenggara
D  timur laut






7.    Senarai di atas merujuk kepada bentuk muka bumi di kawasan…
A  tanah pamah
B  tanah tinggi
C  pinggir laut
D  sungai

8.    Kawasan tanah tinggi di Malaysia penting…
I   sebagai pusat pelancongan
II  kawasan tadahan air
III menjadi tumpuan penduduk
IV  kerana ditumbuhi pelbagai jenis
     Tumbuhan
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV

9.    Antara yang berikut, manakah yang terletak di Banjaran Titiwangsa?
I   Taman Tinggi Cameron
II  Bukit Fraser
III Tanah Tinggi Genting
IV  Bukit Bendera
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV





10.    Kedua-dua tasik dalam senarai di atas mempunyai persamaan sebagai…
A  pusat rekreasi
B tapak menajana kuasa
   hidroelektrik
C  pengaliran kawasan pertanian
D  memajukan sektor perikanan

11.    Ciri manakah yang mempunyai persamaan tentang kepentingan saliran dan pinggir laut?
A  Tapak pelabuhan
B  Sumber protein
C  Air minuman
D  Pengaliaran Tanaman

12.    Antara yang berikut, anakah yang dapat dikaitkan dengan gua batu kapur di Malaysia?
I   Habitat kelawar
II  Upacara keagamaan
III Tempat tinggal orang asli
IV  Sumber ekonomi
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV

13.    Negara Malaysia mengalamai iklim…
A  Monsun Tropika
B  Khatulistiwa
C  Tundra
D  Gurun

14.    Antara yang berikut, manakah adakalah ciri-ciri iklim khatulistiwa?
I    panas dan lembap sepanjang
      tahun
II   julat suhu haraian sangat besar
III  hujan tahunan 1 000 mm
IV   purata tahuanan 27’C
A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV

15.    Suhu tahunan sebanyak 1’C bagi setiap kenaikan.. meter dari aras laut.
A  160 meter
B  165 meter
C  170 meter
D  175 meter

16.    Kawasan manakah yang menerima hujan tahuanan melebihi 5 000 mm?
A  Long Akah
B  Chuping
C  Taiping
D  Jelebu




17.    berdasarkan penyataan di atas, nyatakan sebab-sebabnya.
I   panas
II  kemarau
III laut bergelora
IV musim tengkujuh
A  I dan II
B  II dan III
C  III dan IV
D  I dan IV











Kawasan    Purata Suhu Tahunan
Tanah Rata(Tanah Tinggi Cameron)    18’C
Kuala Lumpur    27’C









18.    Faktor manakah yang mempengaruhi perbezaan purata suhu tahuanan di kedua-dua kawasan di atas?
A  ketinggian
B  kepulauan
C  garis lintang
D  angin monsoon


19.    Apakah kepentingan tumbuhan di cerun bukit dan gunung?
A  sumber kayu
B  hutan kayu
C  ubat tradisional
D  mencegah hakisan tanih

20.    Antara yang berikut, manakah merupakan tumbuh-tumbuhan semula jadi yang terdapat di Malaysia?
I   hutan paya
II  hutan gunung
III hutan hujan tropika
IV  hutan monson tropika
A  I dan II
B  II dan III
C  III dan IV
D I dan IV





21.    Jenis tumbuh-tumbuhan di atas terdapat di…
A  hutan pantai
B  hutan gunung
C  hutan hujan tropika
D  hutan monsoon tropika





22.    Ketiga-tiga hidupan liar di atas terdapat di…
A  hutan pantai
B  hutan gunung
C  hutan hujan tropika
D  hutan paya air masin





23.    Hidupan liar di atas boelh terdapat di….
A  Tundra
B  Khatulistiwa
C  gurun panas
D  Mediteranean

24.    Antara yang berikut, manakah merupakan kepentingan akar pokok bakau?
I   pembiakan hidupan laut
II  penghalang hakisan ombak
III membekalkan kayu bernilai
IV  mewujudkan tempat membuang
 Sampah
A  I dan II
B  II dan III
C  III dan IV
D  I dan IV

25.    Antara yang berikut, manakah merupakan tempat asal Parameswara?
A  Siam
B  Temasik
C  Majapahit
D  Palembang

26.    Apakah peristiwa yang menyebabkan Parameswara terpaksa meninggalkan Palembang?
A  Parameswara membunuh raja
    Palembang
B  Parameswara membunuh raja
    Majapahit
C  Cubaan merampas takhta
    kerajaan Majapahit
D  Usaha membebaskan Palembang
    daripada kekuasan Majapahit






27.    Pernyataan di atas paling sesuai dikaitkan dengan tokoh..
A Sultan Mahmud Syah
B  Sultan Mansur Syah
C  Sultan Muzaffar Syah
D  Sultan Alauddin Riayat Shah








28.    Tokoh dalam huraian di atas ialah…
A Tun Perak
B  Hang Tuah
C  Tun Fatimah
D  Tun Mutahir

29.    Apakah tindakan Parameswara untuk menguasai Temasik?
A  membunuh Temagi
B  menentang kerajaan Siam
C  membuat perjanjian dengan
   Temagi
D  mendapat kebenaran daripada 
    kerajaan Siam

30.    Antara yang berikut, manakah faktor-faktor pemilihan tapak kerajaan Melaka?
I    tanihnya sangat subur
II   terlindung daripada tiupan angin
     monson
III senang untuk mendapatkan 
     sumber makanan
IV  terletak berhampiran dengan       
     laluan perdagangan

A  I, II dan III
B  I, II dan IV
C  I, III dan IV
D  II, III dan IV





































BAHAGIAN B : Soalan Subjektif
Jawap semua soalan tersebut

1.a) Berpadukan kompas, namakan arah mata angin utama dan arah mata angin
       perantaraan pada rajah di bawah ini.















b) Nyatakan perbezaan kepentingan sungai dan pinggir laut bedasarkan rajah di bawah.

Perbezaan
Kepentingan Saliran    Kepentingan Pinggir Laut
1.
2.
3.    1.
2.
3.

C)  Apa pandangan kamu, yang manakah lebih sesuai dikaitkan dengan faktor-faktor  yang mempengaruhi cuaca dan iklim di Malaysia, garisan lintang atau angin monson? Kenapa?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                              
            

                                                                           (10 markah)
2. a) Apakah sebab-sebab utama yang mendorong Parameswara mengasaskan Melaka.
        i.___________________________________
        ii.___________________________________
        iii.___________________________________
        iv.___________________________________

   b) Senaraikan beberapa cadangan yang boleh mengatasi masalah kepupusan habitat
       flora dan fauna.
        i.____________________________________________________________________________________________________________________________________________
        ii._____________________________________________________________________________________________________________________________________________
        iii._____________________________________________________________________________________________________________________________________________
       

 c) Beikan tiga jenis hutan  dan kepentingan hutan tersebut dalam kehidupan harian.

Jenis Hutan    Kepentingan
1.   
2.   
3.   


                                                                                                          
                                                                                        (10 markah)









Rujukan


Buku Teks Kajian Temapatan,  Darjah Lima

Skor A, Latihan Kajian Tempatan Darjah Lima

Pelangi, Latihan Kajian Tempatan Darjah Lima

Rujukan Longmann, Kajian Tempatan Darjah Lima

Rujukan Pelangi, Kajian Temapatan Darjah Lima

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes