PEMBINAAN UJIAN DAN PENILAIAN TAHUN LIMA SEKOLAH RENDAH
Disediakan oleh:
Haji Akhmad Bin Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan Besar, Tawau
PENGENALAN
1.0 Pendahuluan
Bidang pendidikan kini menuju satu lagi aspirasi baru dalam mencapai misi nasinal. Terkandung dalam teras misi nasinal menekankan aspirasi melahirkan modal insan yang cemerlang. Situasi ini memerlukan warga pendidik kini lebih maju dalam melengkapkan kandungan pengajaran dan pembelajaran dalam merealisasikan aspirasi tersebut. Malahan aspek pengujian harus diperhalusi dan diperkemaskan agar mutu item tersebut mencabar dan sesuai dengan keperluan dan tuntutan pelajar kini.
Menyelami situasi tersebut sistem pendidikan pada masa kini menekankan bagaimana seorang guru itu berkebolehan untuk mentabdir item ujian dengan baik. Hal ini kerana, pencapaian pelajar bergantung kepada kebolehan seorang guru mengenal pasti item-item yang baik atau sebaliknya mengikut kemampuan pelajar. Maka, satu kajian dalam membina item ujian yang baik telah dilaksanakan.
Kajian ini bertujuan memberi pengertian tentang penggunaan dan pentafsiran data-data kuantitatif perangkaan dalam pentaksiran serta penilaian pendidikan. Kajian ini bertujuan memberi pengetahuan dan membina kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis soalan-soalan ujian dan mentafsirkan markah ujian. Merangkumi pembinaan spesifikasi ujian, pembinaan item ujian, pentadbiran ujian dan analisis item.
1.2 Latar Belakang
Mata pelajaran Kajian Tempatan merupakan subjek wajib yang diajar di semua sekolah rendah di Malaysia. Malangnya mata pelajaran Kajian Tempatan masih kurang ditekankan diperingkat sekolah rendah berbanding mata pelajaran yang lain seperti Sains dan Matemetik. Hal ini terbukti kerana mata pelajaran Kajian Tempatan di disenaraikan dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Pengaplikasian kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis soalan-soalan ujian dan mentafsirkan markah ujian, mampu meningkatkan prestasi pelajar dalam subjek Kajian Tempatan.
1.3 Pernyataan Masalah
Masalah yang sering dihadapi oleh para guru ialah bagaimana membina item yang mampu dijawap dengan baik oleh pelajar. Item ujian yang dibina hendaklah memenuhi taksonomi objektif kognitif (Bloom), iaitu terdiri daripada 6 peringkat, aras pengetahuan, aras kefahaman, aras aplikasi, aras analisis, aras sintesis dan aras penilaian. Masalah dalam pembinaan item ujian objektif dimana guru tidak dapat memasukkan kesemua aras, hanya aras pengetahuan, aras keafhaman, aras aplikasi dan aras analisis sahaja. Sebaliknya dalam item ujian subjektif keenam-enam aras boleh dimasukkan.
Masalah berfokus kepada menganalisis item ujian iatu melalui indeks kesukaran, indeks diskriminasi, analisis pengganggu dan perbandingan indeks. Melalui analisis ini dapat menemtukan item mana yang di terima, item ujian yang perlu diubahsuai dan item yang perlu dibuang.
1.4 Tujuan Kajian
Secara keseluruhannya, kajian ini dibuat adalah bertujuan memberi pengetahuan dan membina kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis item ujian dan mentafsirkan markah ujian bagi mata pelajaran Kajian Tempatan bagi pelajar Tahun 6.
1.5 Objektif Kajian
Terdapat dua objektif yang ingin dicapai dalam kajian ini.
1.5.1 Menentukan item ujian objektif dari segi indeks kesukaran dan indeks
diskriminasi diterima atau diubahsuai.
1.5.2 Menentukan item ujian subjektif dari segi indeks kesukaran dan indeks
diskriminasi diterima atau diubahsuai.
1.6 Persoalan kajian
Persoalan kajian adalah seperti berikut :
1.6.1 Adakah penganalisisan item ujian objektif mampu membantu guru dalam
membina item ujian yang baik.
1.6.2 Adakah penganalisisan item ujian subjektif mampu membantu guru dala
memtadbir item ujian yang baik.
1.7 Signifikan Kajian
Hasil daripada kajian ini, akan diketahui sama ada melalui penganalisisan item ujian berkesan untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam menjawap item ujian dengan baik mengikut tahap pengetahuan. Secara tidak langsung memudahkan guru mentadbir item ujian dengan mudah dan lebih sistematik dalam mengkaji kelemahan dan kelebihan item yang dibina.
1.8 Batasan Kajian
Kajian ini hanya melibatkan sebuah Sekolah Rendah Balung di daerah Tawau yang dipilih sebagai populasi dalam sample. Responden kajian terdiri dariopada pelajar-pelajar sekolah rendah dan berada dalam Tahun 6 yang terlibat secara langsung dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Tempatan di sekolah berkenaan. Kajian yang dijalankan melibatkan guru dan pihak sekolah bagi membantu proses kajian yang dibuat tetapi bukan sebagai responden.
1.9 Instrumen Kajian
Instrumen kajian digunakan dalam menentukan sama ada data dan maklumat yang dikehendaki dapat diperolehi atau sebaliknya. Dalam mencapai objektif sesuatu kajian, instrumen yang digunakan dalam sesuatu kajian mestilah bersesuaian dengan masalah yang dikaji. Terdapat banyak jenis instrumen yang boleh digunakan dalam proses pemungutan data. Instrumen yang dipilih mestilah sesuai dengan kajian yang dibuat. Instrumen utama yang digunakan oleh pengkaji ialah ujian iaitu melalui kertas item ujian Kajian Tempatan Tahun 6. Ujian yang dihasilkan mengandungi dua bahagian, iaitu Bahagian A untuk soalan objektif mengandungi 30 soalan dan Bahagian B untuk soalan subjektif.
1.10 Kaedah Kajian
Kumpulan pengkaji memilih satu kelas Tahun 6 dan memberikan satu kertas ujian kepada para pelajar dalam menganalisis item ujian yang diberikan. Kaedah ujian telah diberikan kepada responden dimana 30 soalan objektif dan 2 soalan subjektif diberikan dan pelajar dikehendaki menyelesaikan jawapan dalam masa satu jam.
Soalan yang dibina berdasarkan kandungan mata pelajaran Kajian Tempatan. Soalan berdasarkan Tema 3: Mengenal Negara Kita, mengrangkumi 5 unit sub tajuk iaitu :
• Unit 1 : Lokasi Malaysia
• Unit 2 : Bentuk Muka Bumi
• Unit 3 : Cuaca dan Iklim
• Unit 4 : Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar
• Unit 5 : Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka
Kesimpulan
Berdasarkan kajian yang dilaksanakan dapatlah disimpulkan bahawa melalui kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis item ujian dan mentafsir dapat memudahkan seoarng guru untuk membina item ujian yang baik. Melalui indeks kesukaran ,indeks diskriminasi dan analisis pengganggu dapat menentukan sama ada satu item ujian itu diterima, diubahsuai atau dibuang. Ianya juga membantu guru mengenal pasti kelemahan dan kelebihan item ujian mengikut aras pendidikan.
2.0 JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
(SOALAN OBJEKTIF)
Tajuk Pengetahuan kefahaman Aplikasi Analisis Jumlah
Lokasi Malaysia 2
(Q1), (Q2)
1
(Q3) 2
(Q4), (Q6) 1
(Q5) 6
Bentuk Muka Bumi 1
(Q7) 2
(Q8), (Q9), 2
(Q10), (Q11), 1
(Q12) 6
Cuaca dan Iklim 1
(Q13)
1
(Q14) 2
(Q15), (Q16) 2
(Q17), (Q18)
6
Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar 2
(Q19), (Q20)
3
(Q21), (Q22)
(Q23)
1
(Q24)
- 6
Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka 2
(Q25), (Q26)
-
2
(Q27), (Q28) 2
(Q29), (Q30) 6
Jumlah 8 7 9 6 30
JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
(SOALAN SUBJEKTIF)
3.0 Indeks Diskriminasi Soalan Objektif
Tajuk Pengetahuan Kefahaman Aplikasi Analisis Sintesis Penilaian
Lokasi Malaysia Q1(a)
Bentuk Muka Bumi Q1(b)
Cuaca dan Iklim Q1(c)
Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar Q2(c) Q2(b)
Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka Q2( a)
Bagi mengira indeks diskriminasi bagi setiap item soalan ini, rumus yang digunakan ialah:
ID= BT - BR
0.5J
Pilihan
Item Ujian 1
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 5 2
12 Kump Pelajar R 2 2 3 5
Jawapan :C
ID= 5 – 3
12
=2/12
=0.16
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 2
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 1 4 8
12 Kump Pelajar R 0 6 3 3
Jawapan :D
ID= 8– 3
12
=5/12
=0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 3
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 5 3 0
12 Kump Pelajar R 2 4 6 0
Jawapan:B
ID= 5– 4
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 4
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 5 2 1
Jawapan:A
ID= 6– 4
12
=2/12
=0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 5
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 0 3 6
12 Kump Pelajar R 6 0 4 2
Jawapan:C
ID= 3 – 4
12
=-1/12
=-0.08
Pentafsiran: Diskriminasi negatif, prestasi kumpulan rendah lebih baik daripada
kumpulan tinggi
Keputusan: Item atau soalan itu buruk dan harus dibuang
Pilihan
Item Ujian 6
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 9 3 0
12 Kump Pelajar R 8 1 3 0
Jawapan: B
ID= 9– 1
12
=8/12
=0.66
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 7
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 2 4
12 Kump Pelajar R 1 5 4 2
Jawapan:B
ID= 5 – 5
12
=0/12
=0
Pentafsiran: Tiada Diskriminasi
Keputusan: Item buruk
Pilihan
Item Ujian 8
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 4 3 2
12 Kump Pelajar R 4 6 2 0
Jawapan:B
ID= 4 – 6
12
=-2/12
=-0.16
Pentafsiran: Diskriminasi negatif,prestasi kumpulan rendah lebih baik dari kumpulan
tinggi
Keputusan: Item atau soalan itu buruk dan harus dibuang
Pilihan
Item Ujian 9
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 3 0
12 Kump Pelajar R 0 4 8 0
Jawapan:A
ID= 7 – 0
12
=7/12
=0.58
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 10
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 3 1 4
Jawapan:A
ID= 6 – 4
12
=2/12
=0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 11
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 6 4 3
12 Kump Pelajar R 0 3 7 2
Jawapan:B
ID= 6 – 3
12
=3/12
=0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali
Pilihan
Item Ujian 12
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 6 1 0
12 Kump Pelajar R 4 3 4 1
Jawapan:B
ID= 6– 3
12
=3/12
=0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali
Pilihan
Item Ujian 13
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 7 2 0
12 Kump Pelajar R 8 1 1 2
Jawapan: B
ID= 7– 1
12
=6/12
=0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 14
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 4 3 5
12 Kump Pelajar R 2 3 3 4
Jawapan: D
ID= 8 – 2
12
=6/12
=0.5
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 15
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 0 6
12 Kump Pelajar R 2 8 0 2
Jawapan: D
ID= 6 – 2
12
=4/12
=0.33
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali
Pilihan
Item Ujian 16
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 0 2 3
12 Kump Pelajar R 1 3 8 0
Jawapan: A
ID= 6– 1
12
=5/12
=0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 17
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 6 0
12 Kump Pelajar R 3 4 5 0
Jawapan: C
ID= 6– 5
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 18
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 6 1 1
12 Kump Pelajar R 4 2 5 1
Jawapan: A
ID= 4 – 4
12
=0/12
=0
Pentafsiran: Tiada Diskriminasi
Keputusan: Item buruk
Pilihan
Item Ujian 19
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 0 7
12 Kump Pelajar R 3 7 1 1
Jawapan: D
ID= 7 – 1
12
=6/12
=0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 20
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 1 3
12 Kump Pelajar R 5 2 4 1
Jawapan: A
ID= 6– 5
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 21
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 7 0
12 Kump Pelajar R 2 8 1 0
Jawapan: C
ID= 7 – 1
12
=6/12
=0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 22
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 4 1 5
12 Kump Pelajar R 0 7 3 2
Jawapan: D
ID= 5 – 2
12
=3/12
=0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai iem atau soalan dan cuba sekali lagi
Pilihan
Item Ujian 23
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 0 4 3
12 Kump Pelajar R 4 2 3 3
Jawapan: A
ID= 5 – 4
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 24
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 0 3
12 Kump Pelajar R 3 2 1 6
Jawapan: A
ID= 7 – 3
12
=4/12
=0.33
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali
Pilihan
Item Ujian 25
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 0 3 5
12 Kump Pelajar R 4 0 5 3
Jawapan: D
ID= 5– 3
12
=2/12
=0.17
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 26
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 0 4 8
12 Kump Pelajar R 1 5 3 3
Jawapan: D
ID= 8 – 3
12
=5/12
=0.42
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
Pilihan
Item Ujian 27
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 4 2
12 Kump Pelajar R 6 2 3 1
Jawapan: B
ID= 3– 2
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semul
Pilihan
Item Ujian 28
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 4 1 1
12 Kump Pelajar R 5 3 0 4
Jawapan: A
ID= 6 – 5
12
=1/12
=0.08
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang rendah
Keputusan: Tulis item atau soalan semula
Pilihan
Item Ujian 29
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 4 0
12 Kump Pelajar R 3 5 2 2
Jawapan: A
ID= 6– 3
12
=3/12
=0.25
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang sederhana
Keputusan: Ubahsuai item atau soalan dan cuba sekali
Pilihan
Item Ujian 30
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 7 0 3
12 Kump Pelajar R 3 1 0 8
Jawapan: B
ID= 7– 1
12
=6/12
=0.50
Pentafsiran: Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan: Amat sesuai diterima
4.0 Indeks Kesukaran
Rumus untuk mengira indeks kesukaran adalah seperti berikut:
IK= BT + BR
J
Pilihan
Item Ujian 1
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 5 2
12 Kump Pelajar R 2 2 3 5
Jawapan : C
IK= 5 + 3
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 2
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 1 4 8
12 Kump Pelajar R 0 6 3 3
Jawapan : D
IK= 8+ 3
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 3
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 5 3 0
12 Kump Pelajar R 2 4 6 0
Jawapan: B
IK= 5+ 4
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 4
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 5 2 1
Jawapan: A
IK= 8+ 3
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 5
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 0 3 6
12 Kump Pelajar R 6 0 4 2
Jawapan: C
IK= 3+ 4
24
=7/24
=0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai
Pilihan
Item Ujian 6
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 9 3 0
12 Kump Pelajar R 8 1 3 0
Jawapan: B
IK= 9+ 1
24
=10/24
=0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 7
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 2 42
12 Kump Pelajar R 1 5 4
Jawapan: B
IK= 5+ 5
24
=10/24
=0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 8
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 4 3 2
12 Kump Pelajar R 4 6 2 0
Jawapan : B
IK= 4+ 6
24
=10/24
=0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 9
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 3 0
12 Kump Pelajar R 0 4 8 0
Jawapan : A
IK= 7+ 0
24
=7/24
=0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai
Pilihan
Item Ujian 10
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 3 1 4
Jawapan : A
IK= 6+ 4
24
=10/24
=0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 11
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 6 4 3
12 Kump Pelajar R 0 3 7 2
Jawapan:B
IK= 6+ 3
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 12
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 6 1 0
12 Kump Pelajar R 4 3 4 1
Jawapan:B
IK= 6+ 3
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 13
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 7 2 0
12 Kump Pelajar R 8 1 1 2
Jawapan:B
IK= 7+ 1
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 14
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 4 3 5
12 Kump Pelajar R 2 3 4 4
Jawapan: D
IK= 5+ 4
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 15
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 0 6
12 Kump Pelajar R 2 8 0 2
Jawapan: D
IK= 6+ 2
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 0 2 3
12 Kump Pelajar R 1 3 8 0
Jawapan : A
IK= 6+ 1
24
=7/24
=0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai
Pilihan
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 6 0
12 Kump Pelajar R 3 4 5 0
Jawapan: C
IK= 6+ 5
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 18
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 6 1 1
12 Kump Pelajar R 4 2 5 1
Jawapan: A
IK= 4+ 4
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 19
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 0 7
12 Kump Pelajar R 3 7 1 1
Jawapan: D
IK= 7+ 1
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 20
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 1 3
12 Kump Pelajar R 5 2 4 1
Jawapan: A
IK= 6+ 5
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 21
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 7 0
12 Kump Pelajar R 2 8 1 0
Jawapan: C
IK= 7+ 1
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 22
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 4 1 5
12 Kump Pelajar R 0 7 3 2
Jawapan: D
IK= 5+ 2
24
=7/24
=0.29
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai
Pilihan
Item Ujian 23
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 0 4 3
12 Kump Pelajar R 4 2 3 3
Jawapan: A
IK= 5+ 4
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 24
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 0 3
12 Kump Pelajar R 3 2 1 6
Jawapan: A
IK= 7+ 3
24
=10/24
=0.42
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 25
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 0 3 5
12 Kump Pelajar R 4 0 5 3
Jawapan : D
IK= 5+ 3
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 26
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 0 4 8
12 Kump Pelajar R 1 5 3 3
Jawapan: D
IK= 8+ 3
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 27
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 4 2
12 Kump Pelajar R 6 2 3 1
Jawapan: B
IK= 3+ 2
24
=5/24
=0.21
Pentafsiran: Terlalu sukar
Keputusan: Ubahsuai
Pilihan
Item Ujian 28
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 4 1 1
12 Kump Pelajar R 5 3 0 4
Jawapan: A
IK= 6+ 5
24
=11/24
=0.46
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Item Ujian 29 Pilihan
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 4 0
12 Kump Pelajar R 3 5 2 2
Jawapan: A
IK= 6+ 3
24
=9/24
=0.38
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
Pilihan
Item Ujian 30
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 7 0 3
12 Kump Pelajar R 3 1 0 8
Jawapan : B
IK= 7+ 1
24
=8/24
=0.33
Pentafsiran: Sederhana
Keputusan: Terima
5.0 Analisis Pengganggu (Distraktor)
Definisi : Pengganggu yang baik boleh menarik minat yang lebih dikalangan pelajar yang lemah untuk memilih, manakala pelajar pandai atau cergas seharusnya tidak ada masalah untuk mengenal pasti bahawa pengganggu itu adalah salah. Pengganggu merupakan pilihan yang bukan jawapan dalam soalan objektif.
Pilihan
Item Ujian 1
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 5 2
12 Kump Pelajar R 2 2 3 5
Jawapan :C
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 2
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 1 4 8
12 Kump Pelajar R 0 6 3 3
Jawapan : D
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak baik kerana ramai pelajar yang
cergas yang memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 3
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 5 3 0
12 Kump Pelajar R 2 4 6 0
Jawapan: B
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 4
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 5 2 1
Jawapan: A
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilih berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan
C & D : Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah
Pelajar Cyang memilihnya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 5
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 0 3 6
12 Kump Pelajar R 6 0 4 2
Jawapan:C
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 6
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 9 3 0
12 Kump Pelajar R 8 1 3 0
Jawapan: B
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 7
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 2 4
12 Kump Pelajar R 1 5 4 2
Jawapan:B
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 8
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 4 3 2
12 Kump Pelajar R 4 6 2 0
Jawapan:B
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 9
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 3 0
12 Kump Pelajar R 0 4 8 0
Jawapan: A
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 10
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 3 2 1
12 Kump Pelajar R 4 3 1 4
Jawapan: A
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 11
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 6 4 3
12 Kump Pelajar R 0 3 7 2
Jawapan:B
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 12
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 6 1 0
12 Kump Pelajar R 4 3 4 1
Jawapan:B
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 13
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 7 2 0
12 Kump Pelajar R 8 1 1 2
Jawapan:B
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 14
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 4 3 5
12 Kump Pelajar R 2 3 3 4
Jawapan: D
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 15
A B C D
12 Kump Pelajar T 1 5 0 6
12 Kump Pelajar R 2 8 0 2
Jawapan: D
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 16
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 0 2 3
12 Kump Pelajar R 1 3 8 0
Jawapan: A
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 17
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 6 0
12 Kump Pelajar R 3 4 5 0
Jawapan: C
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 18
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 6 1 1
12 Kump Pelajar R 4 2 5 1
Jawapan:A
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 19
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 0 7
12 Kump Pelajar R 3 7 1 1
Jawapan:D
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan
Item Ujian 20
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 1 3
12 Kump Pelajar R 5 2 4 1
Jawapan:A
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 21
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 3 7 0
12 Kump Pelajar R 2 8 1 0
Jawapan:C
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 22
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 4 1 5
12 Kump Pelajar R 0 7 3 2
Jawapan:D
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 23
A B C D
12 Kump Pelajar T 5 0 4 3
12 Kump Pelajar R 4 2 3 3
Jawapan:A
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 24
A B C D
12 Kump Pelajar T 7 2 0 3
12 Kump Pelajar R 3 2 1 6
Jawapan:A
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan
Item Ujian 25
A B C D
12 Kump Pelajar T 4 0 3 5
12 Kump Pelajar R 4 0 5 3
Jawapan:D
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang tidak berkesan kerana jumlah pelajar
yang memilihnyanya sama ramai.
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
Pilihan
Item Ujian 26
A B C D
12 Kump Pelajar T 0 0 4 8
12 Kump Pelajar R 1 5 3 3
Jawapan: D
Pilihan jawapan B: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 27
A B C D
12 Kump Pelajar T 3 3 4 2
12 Kump Pelajar R 6 2 3 1
Jawapan:B
Pilihan jawapan A: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C & D: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 28
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 4 1 1
12 Kump Pelajar R 5 3 0 4
Jawapan:A
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 29
A B C D
12 Kump Pelajar T 6 2 4 0
12 Kump Pelajar R 3 5 2 2
Jawapan:A
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan B: Bukan pengganggu yang baik kerana ramai pelajar yang cergas yang
memilihnya berbanding pelajar lemah.
Pilihan
Item Ujian 30
A B C D
12 Kump Pelajar T 2 7 0 3
12 Kump Pelajar R 3 1 0 8
Jawapan : B
Pilihan jawapan D: Merupakan pengganggu yang baik kerana lebih ramai pelajar yang
lemah memilihnya berbanding pelajar yang cergas.
Pilihan jawapan C: Merupakan pengganggu tidur iaitu tidak berfungsi sebagai
pengganggu, kerana tiada pelajar memilihnya.
6.0 PERBANDINGAN INDEKS
Item/Soalan Indeks Diskriminasi Indeks Kesukaran Tindakan
1 0.16 0.33 Ubahsuai
2 0.42 0.46 terima
3 0.08 0.38 Ubahsuai
4 0.17 0.46 Ubahsuai
5 -0.08 0.29 Ubahsuai
6 0.66 0.42 Terima
7 0 0.42 Ubahsuai
8 -0.16 0.42 Ubahsuai
9 0.58 0.29 Ubahsuai
10 0.17 0.42 Ubahsuai
11 0.25 0.38 Ubahsuai
12 0.25 0.38 Ubahsuai
13 0.50 0.33 Terima
14 0.50 0.38 Terima
15 0.33 0.33 Ubahsuai
16 0.42 0.29 Ubahsuai
17 0.08 0.46 Ubahsuai
18 0 0.33 Ubahsuai
19 0.50 0.33 Terima
20 0.08 0.46 Ubahsuai
21 0.50 0.33 Terima
22 0.25 0.29 Ubahsuai
23 0.08 0.38 Ubahsuai
24 0.33 0.42 Ubahsuai
25 0.17 0.33 Ubahsuai
26 0.42 0.46 Terima
27 0.08 0.21 Ubahsuai
28 0.08 0.46 Ubahsuai
29 0.25 0.38 Ubahsuai
30 0.50 0.33 Terima
7.0 Analisis Soalan Subjektif
Analisis Item Soalan Esei/Subjektif
Pelajar Tinggi Markah Jumlah
Pelajar 1 17
Pelajar 2 16
Pelajar 3 16
Pelajar 4 15
Pelajar 5 15
Pelajar 6 14
Pelajar 7 14
Pelajar 8 13
Pelajar 9 12
Pelajar 10 12
Pelajar 11 11
Pelajar 12 10
Jumlah Skor 165 165
Pelajar Rendah Markah
Pelajar 1 7
Pelajar 2 6
Pelajar 3 6
Pelajar 4 6
Pelajar 5 5
Pelajar 6 5
Pelajar 7 4
Pelajar 8 4
Pelajar 9 4
Pelajar 10 4
Pelajar 11 3
Pelajar 12 3
Jumlah Skor 60 60
T + R 225
T - R 105
IK 0.4688
ID 0.4375
Tindakan Diterima
Disini terdapat seramai 12 orang pelajar dalam kumpulan tertinggi dan 12 pelajar dari kumpulan terendah. Markah penuh yang diperuntukkan bagi soalan ini ialah 20. Jadi NT=NR=12 x 20 = 240 Maka indeks kesukarannya adalah:
IK= T + L
NT + NR
= 165+ 60
240 + 240
= 225/480
IK = 0.4688
( 0.3 =< IK < 0.8)
Pentafsiran : Sederhana
Keputusan : Terima
Indeks Diskriminasi pula adalah:
ID= T – L
NT
= 165 – 60
240
= 105/240
ID = 0.4375
(I.D. >= 0.40)
Pentafsiran : Diskriminasi positif yang tinggi
Keputusan : Amat sesuai diterima
Ujian Kajian Tempatan
Darjah Lima
(Universiti Malaysia Sabah)
Masa : satu jam
Arahan :
Ujian ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu A dan B. Para pelajar dikehendaki menjawab semua soalan.
Bahagian A Soalan objektif
Bahagian B Soalan subjektif
BAHAGIAN A : Soalan Objektif
Pilih jawapan yang paling sesuai
1. Manakah kedudukan Malaysia di Asia?
A utara
B barat
C tenggara
D timur laut
2. Negara manakah yang merupakan jiran Malaysia?
I Myanmar
II Negara Thai
III Singapura
IV Indonesia
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
3. Semenanjung Malaysia dipisahkan daripada Indonesia oleh…
A Selat Tebrau
B Selat Melaka
C Selat Maluku
D Selat Sunda
4. Kawasan perairan yang mengelilingi Semenanjung Malaysia ialah…
I Selat Melaka
II Selat Tebrau
III Laut China Selatan
IV Laut Sulu
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
5. Antara yang berikut, manakah yang benar menerangkan tentang kedudukan Malaysia?
I di timur laut Malaysia terletaknya
Negara Filipina
II Malaysia terletak di tengah-
tengah Asia
III Malaysia bersempadan dengan
Kalimantan
IV Semenanjung Malaysia
dipisahkan daripada Singapura
oleh Selat Tebrau
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
6. Negara-negara dalam senarai di atas terletak di_________ Malaysia.
A utara
B selatan
C tenggara
D timur laut
7. Senarai di atas merujuk kepada bentuk muka bumi di kawasan…
A tanah pamah
B tanah tinggi
C pinggir laut
D sungai
8. Kawasan tanah tinggi di Malaysia penting…
I sebagai pusat pelancongan
II kawasan tadahan air
III menjadi tumpuan penduduk
IV kerana ditumbuhi pelbagai jenis
Tumbuhan
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
9. Antara yang berikut, manakah yang terletak di Banjaran Titiwangsa?
I Taman Tinggi Cameron
II Bukit Fraser
III Tanah Tinggi Genting
IV Bukit Bendera
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
10. Kedua-dua tasik dalam senarai di atas mempunyai persamaan sebagai…
A pusat rekreasi
B tapak menajana kuasa
hidroelektrik
C pengaliran kawasan pertanian
D memajukan sektor perikanan
11. Ciri manakah yang mempunyai persamaan tentang kepentingan saliran dan pinggir laut?
A Tapak pelabuhan
B Sumber protein
C Air minuman
D Pengaliaran Tanaman
12. Antara yang berikut, anakah yang dapat dikaitkan dengan gua batu kapur di Malaysia?
I Habitat kelawar
II Upacara keagamaan
III Tempat tinggal orang asli
IV Sumber ekonomi
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
13. Negara Malaysia mengalamai iklim…
A Monsun Tropika
B Khatulistiwa
C Tundra
D Gurun
14. Antara yang berikut, manakah adakalah ciri-ciri iklim khatulistiwa?
I panas dan lembap sepanjang
tahun
II julat suhu haraian sangat besar
III hujan tahunan 1 000 mm
IV purata tahuanan 27’C
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
15. Suhu tahunan sebanyak 1’C bagi setiap kenaikan.. meter dari aras laut.
A 160 meter
B 165 meter
C 170 meter
D 175 meter
16. Kawasan manakah yang menerima hujan tahuanan melebihi 5 000 mm?
A Long Akah
B Chuping
C Taiping
D Jelebu
17. berdasarkan penyataan di atas, nyatakan sebab-sebabnya.
I panas
II kemarau
III laut bergelora
IV musim tengkujuh
A I dan II
B II dan III
C III dan IV
D I dan IV
Kawasan Purata Suhu Tahunan
Tanah Rata(Tanah Tinggi Cameron) 18’C
Kuala Lumpur 27’C
18. Faktor manakah yang mempengaruhi perbezaan purata suhu tahuanan di kedua-dua kawasan di atas?
A ketinggian
B kepulauan
C garis lintang
D angin monsoon
19. Apakah kepentingan tumbuhan di cerun bukit dan gunung?
A sumber kayu
B hutan kayu
C ubat tradisional
D mencegah hakisan tanih
20. Antara yang berikut, manakah merupakan tumbuh-tumbuhan semula jadi yang terdapat di Malaysia?
I hutan paya
II hutan gunung
III hutan hujan tropika
IV hutan monson tropika
A I dan II
B II dan III
C III dan IV
D I dan IV
21. Jenis tumbuh-tumbuhan di atas terdapat di…
A hutan pantai
B hutan gunung
C hutan hujan tropika
D hutan monsoon tropika
22. Ketiga-tiga hidupan liar di atas terdapat di…
A hutan pantai
B hutan gunung
C hutan hujan tropika
D hutan paya air masin
23. Hidupan liar di atas boelh terdapat di….
A Tundra
B Khatulistiwa
C gurun panas
D Mediteranean
24. Antara yang berikut, manakah merupakan kepentingan akar pokok bakau?
I pembiakan hidupan laut
II penghalang hakisan ombak
III membekalkan kayu bernilai
IV mewujudkan tempat membuang
Sampah
A I dan II
B II dan III
C III dan IV
D I dan IV
25. Antara yang berikut, manakah merupakan tempat asal Parameswara?
A Siam
B Temasik
C Majapahit
D Palembang
26. Apakah peristiwa yang menyebabkan Parameswara terpaksa meninggalkan Palembang?
A Parameswara membunuh raja
Palembang
B Parameswara membunuh raja
Majapahit
C Cubaan merampas takhta
kerajaan Majapahit
D Usaha membebaskan Palembang
daripada kekuasan Majapahit
27. Pernyataan di atas paling sesuai dikaitkan dengan tokoh..
A Sultan Mahmud Syah
B Sultan Mansur Syah
C Sultan Muzaffar Syah
D Sultan Alauddin Riayat Shah
28. Tokoh dalam huraian di atas ialah…
A Tun Perak
B Hang Tuah
C Tun Fatimah
D Tun Mutahir
29. Apakah tindakan Parameswara untuk menguasai Temasik?
A membunuh Temagi
B menentang kerajaan Siam
C membuat perjanjian dengan
Temagi
D mendapat kebenaran daripada
kerajaan Siam
30. Antara yang berikut, manakah faktor-faktor pemilihan tapak kerajaan Melaka?
I tanihnya sangat subur
II terlindung daripada tiupan angin
monson
III senang untuk mendapatkan
sumber makanan
IV terletak berhampiran dengan
laluan perdagangan
A I, II dan III
B I, II dan IV
C I, III dan IV
D II, III dan IV
BAHAGIAN B : Soalan Subjektif
Jawap semua soalan tersebut
1.a) Berpadukan kompas, namakan arah mata angin utama dan arah mata angin
perantaraan pada rajah di bawah ini.
b) Nyatakan perbezaan kepentingan sungai dan pinggir laut bedasarkan rajah di bawah.
Perbezaan
Kepentingan Saliran Kepentingan Pinggir Laut
1.
2.
3. 1.
2.
3.
C) Apa pandangan kamu, yang manakah lebih sesuai dikaitkan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim di Malaysia, garisan lintang atau angin monson? Kenapa?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(10 markah)
2. a) Apakah sebab-sebab utama yang mendorong Parameswara mengasaskan Melaka.
i.___________________________________
ii.___________________________________
iii.___________________________________
iv.___________________________________
b) Senaraikan beberapa cadangan yang boleh mengatasi masalah kepupusan habitat
flora dan fauna.
i.____________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii._____________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii._____________________________________________________________________________________________________________________________________________
c) Beikan tiga jenis hutan dan kepentingan hutan tersebut dalam kehidupan harian.
Jenis Hutan Kepentingan
1.
2.
3.
(10 markah)
Rujukan
Buku Teks Kajian Temapatan, Darjah Lima
Skor A, Latihan Kajian Tempatan Darjah Lima
Pelangi, Latihan Kajian Tempatan Darjah Lima
Rujukan Longmann, Kajian Tempatan Darjah Lima
Rujukan Pelangi, Kajian Temapatan Darjah Lima
0 comments:
Post a Comment