TEORI DAN PRINSIP
PENGURUSAN PENDIDIKAN
Disedaikan oleh:
Haji Akhmad Bin Haji Monggoh
Guru Besar, SK. Kinabutan Besar,
Tawau
Abstrak
Kementerian Pelajaran Malaysia mendapati prestasi penguasaan pelajar dalam
Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah luar bandar lemah dan kurang memuaskan. Tinjauan kajian penyelidikan guru-guru Bahasa
Inggeris di Sekolah Kebangsaan Kuala Merotai, Tawau (luar bandar) yang dilakukan dengan kaedah
soal selidik, temu bual dan pemantauan oleh Guru Besar dan Penolong Kanan
Akademik bertujuan menilai pelaksanaan program Bahasa Inggeris. Responden kajian penyelidikan secara khusus sekolah
ini terdiri daripada guru yang terlibat mengajar Bahasa Inggeris seramai 2
orang guru lelaki (15.4%) dan seorang guru perempuan (7.7%). Penyelidikan ini
juga menglibatkan Guru Besar dan Penolong Kanan Kurikulum dengan mengadakan
pemantauan pengurusan panitia Bahasa Inggeris dan pelaksanaan program pedagogi di
bilik darjah (15.4%). Guru yang ditemu
bual menyatakan mereka kurang sokongan bahan daripada Jabatan Pelajaran
Negeri/Pejabat Pelajaran Gabungan kecuali modul bahan pengajaran dan
pembelajaran daripada JPN, tambahan pula sekolah ini belum mendapat kemudahan Perkapita
Grand (PCG). Keadaan inilah guru-guru
menghadapi pelbagai kekangan dan masalah dalam pelaksanaan program P&P di
bilik darjah. Kajian penyelidikan di
sekolah ini telah mengenal pasti kejayaan pelaksanaan Bahasa Inggeris sangat
berkait rapat kelayakan akademik dan ikhtisas guru serta pemilihan opsyen guru
semasa menjalani latihan perguruan. Perancangan yang baik, berfokus serta
penggunaan bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar sebagai sokongan akan
dapat membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris
dengan baik selari dengan kehendak Huraian Sukatan Pelajaran[1].
1. Pengenalan
Penyelidikan ini adalah berdasarkan kajian yang sistamik, fokus kepada mata
pelajaran Bahasa Inggeris yang dirujuk kepada soal selidik guru-guru Bahasa
Inggeris, maklumat/data prestasi Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah (PKBS)
2005, Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dari tahun 2003 hingga 2005 Sekolah
Kebangsaan Kuala Merotai Tawau. Maklumat
tambahan yang ada kaitan dengan pengurusan sekolah telah dirujuk kepada Sistem
Maklumat Pembangunan Pendidikan Sekolah (SMPPS) berhubung dengan latar belakang
pekerjaan, pendapatan perkapita ibu bapa di sekolah ini. Selain daripada itu kajian Penyelidikan ini adalah
rumusan penyelidikan melalui pemantauan pengurusan panitia Bahasa Inggeris, yang
dibuat oleh Guru Besar dan Guru Penolong Kanan Kurikulum.
Menurut Ahmad Ibrahim Abu Sin menjelaskan bahasa kajian penyelidikan
berkaitan dengan pentadbiran dan pengurusan merupakan satu keperluan. Kelebihan dan kepentingannya sukar dinafikan
untuk melihat pelbagai masalah politik, masyarakat, kebudayaan dan manusia pada
keseluruhannya[2] . Objektif teori
pengurusan dijadikan teladan bagi menunjuk arah seseorang di dalam tindakan
untuk berurusan dengan orang lain. Teori
yang diguna pakai menjadikan pegangan pengurusan tertakluk kepada kesesuaian
keadaan dan persekitaran setempat. Contohnya teori normatif yang berguna
sebagai garis panduan etika pengurusan yang wajib diamalkan oleh ahli
organisasi[3].
Menurut pendapat Boles dan Davenport (1975) pentadbiran
itu ialah tindakan yang diambil oleh pentadbir untuk mencapai hasil output yang
dihajati. Dalam konteks pendidikan, ini ialah peluang-peluang untuk mendapatkan
pembelajaran. Pentadbiran juga bertujuan menggerakan struktur organisasi,
memenuhi keperluan-keperluan anggota dan memperkuatkan semangat atau morele di kalangan mereka[4]
2. Latar Belakang Penyelidikan
Penguasaan kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M) merupakan tunggak pendidikan dan teras KBSR sekolah
rendah. Mata pelajaran Bahasa Inggeris terangkum dalam aspek ini dan mula
diajar di Tahun 1 di semua Sekolah Kebangsaan dan di Tahun 3 Sekolah Jenis
Kebangsaan Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris
bertujuan untuk melengkapkan murid dengan kemahiran asas Bahasa Inggeris dan
penguasaan dalam subjek ini supaya
mereka boleh berkomunikasi dengan baik dan berkesan termasuk lisan dan
penulisan.
3. Pernyataan
Masalah
Menurut Kajian Tinjauan Kementerian Pelajaran Malaysia mendapati bahawa
prestasi penguasaan terutamanya di kalangan murid-murid sekolah luar bandar
adalah lemah dan kurang memuaskan. Kadar
pencapaian yang rendah bagi Bahasa Inggeris peringkat UPSR di sekolah luar
bandar menggambarkan pelaksanaan subjek ini kurang berkesan[5].
Merujuk kepada fenomena ini, perlu satu kajian menyeluruh
untuk mengenal pasti masalah pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa
Inggeris bagi sekolah-sekolah di luar bandar dan kawasan
pedalaman/terpencil. Hasil dapatan
kajian penyelidikan tersebut perlu menyenaraikan cadangan untuk tindakan bagi
meningkatkan pelaksanaan Bahasa Inggeris yang lebih berkesan.
4. Tujuan
Penyelidikan
Kajian penyelidikan ini bertujuan menilai pelaksanaan mata pelajaran Bahasa
Inggeris di Sekolah Kebangsaan Kuala Merotai, Tawau.
5. Objektif Kajian
Penyelidikan
Secara khusus objektif penyelidikan di sekolah ini adalah bertujuan:-
5.1
Melihat profil guru
Bahasa Inggeris SK. Kuala Merotai, Tawau
5.2
Menilai tahap kefahaman
guru Bahasa Inggeris sekolah ini, terhadap kurikulum dan matlamat pengajaran
subjek Bahasa Inggeris.
5.3
Menilai tahap perancangan
dan pelaksanaan guru Bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran.
5.4
Menilai tahap khidmat
sokongan yang diterima oleh guru Bahasa Inggeris bagi melaksanakan proses
P&P Bahasa Inggeris.
5.5
Mengenal pasti
isu/masalah yang dihadapi oleh guru yang melaksanakan P&P mata pelajaran
Bahasa Inggeris.
5.6
Mengenal pasti ‘area’
kelemahan murid dalam Bahasa Inggeris dan punca-punca kelemahan.
5.7
Mendapat cadangan
guru mata pelajaran Bahasa Inggeris terhadap P&P Bahasa Inggeris sekolah
ini.
6. Batasan Kajian Penyelidikan
Penyelidikan ini memberi tumpuan khusus kepada guru Bahasa Inggeris kerana
mereka adalah penggerak dan pelaksana di peringkat pengurusan panitia Bahasa
Inggeris dan juga pelaksana utama P&P di bilik darjah.
7. Rasional Kajian
Penyelidikan
Kejayaan pelaksanaan subjek Bahasa Inggeris ini sangat penting kerana
kaitannya dengan sikap dan keupayaan
guru melaksanakan P&P mata pelajaran ini.
Input dan maklum balas daripada penyelidikan ini, diharap membantu pihak
atasan Kementerian Pelajaran untuk memantapkan lagi program latihan guru Bahasa
Inggeris di Institusi Pengajian Tinggi di negara ini.
8. Metodologi
8.1
Kaedah Penyelidikan
Penyelidikan ini telah dijalankan dengan cara menemu
bual, memantau P&P Bahasa Inggeris di bilik darjah dan pemeriksaan pengurusan
Panitia Bahasa Inggeris sekolah ini.
Pengumpulan data profil guru Bahasa Inggeris, data
prestasi Penilaian Berasaskan Kendalian Sekolah PKBS/UPSR diperolehi dengan
merujuk kepada rekod sekolah, temu bual
guru dan murid tahun enam sekolah ini.
8.2
Instrumen Penyelidikan
Instrumen yang digunakan untuk penyelidikan ini seperti
berikut:-
8.2.1 Borang soal selidik guru Bahasa Inggeris;
8.2.2 Borang Pemantauan pengajaran dan pembelajaran;
8.2.3 Borang maklumat/profil guru Bahasa Inggeris;
8.2.4 Temu bual guru Bahasa Inggeris; dan
8.2.5 Temu bual 10 orang murid Tahun 6 di sekolah ini.
8.3
Analisis Data
Maklumat yang didapati melalui kaedah penyelidikan di
atas, telah digunakan untuk menentukan kebolehpercayaan data dan kerelevanannya
dengan isu/masalah program pelaksanaan mata pelajaran Bahasa Inggeris yang
dkenalpasti menjadi punca prestasi mata pelajaran Bahasa Inggeris rendah dan
kurang memuaskan di sekolah ini.
9. Dapatan
Penyelidikan
9.1
Profil Guru Bahasa Inggeris yang
mengajar di SK. Kuala Merotai Tawau:
Terdapat 3 orang (23.1%) guru mengajar mata pelajaran
Bahasa Inggeris di sekolah ini. Ketiga-tiga
mereka berumur di antara 25 tahun hingga 54 tahun. Mereka telah ditauliahkan oleh KPM sebagai
guru terlatih lepasan maktab perguruan dengan memperoleh Diploma Pendidikan, Sijil
Perguruan Malaysia dan seorang lagi memperoleh Sijil Maktab Perguruan Kent
Tuaran. Seramai 3 orang (23.1%)
responden mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris di sekolah ini tidak
beropsyen Bahasa Inggeris. Mereka mendapat latihan dalam Bahasa Inggeris
melalui kursus dalaman anjuran Jabatan Pelajaran Negeri/Pejabat Pelajaran
Gabungan dan berkelulusan SPM sahaja. Pengalaman Encik Yegge bin Bacho mengajar
sebagai guru selama 27 tahun dan mengajar Bahasa Inggeris di sekolah ini selama
6 tahun, manakala Encik Rahman bin Soga pengalaman mengajar adalah 14 tahun,
mengajar Bahasa Inggeris di sekolah ini selama 5 tahun dan Cik Norsia binti
Salinri pengalaman mengajar 3.6 tahun dan mengajar mata pelajaran Bahasa
Inggeris selama satu tahun.
9.2
Tahap Kefahaman Guru Bahasa Inggeris
terhadap Kurikulum dan
matlamat
pengajaran subjek Bahasa Inggeris.
Pada keseluruhannya responden memahami sebahagian besar
matlamat pengajaran Bahasa Inggeris seperti yang terkandung dalam Huraian
Sukatan Pelajaran (HSP), Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR). Aspek kemahiran mendengar, membaca dan
memahami perkataan guru adalah di tahap yang tinggi. Teknik pengajaran berkumpulan adalah rendah
dan stail pengajaran guru tidak berpusatkan murid sebaliknya pengajaran
bersyarah.
9.3
Tahap pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran
Bahasa
Inggeris.
Sebahagian besar guru dapat melaksanakan matlamat
pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah ini. Tahap pelaksanaan guru terhadap kemahiran
mendengar Bahasa Inggeris KBSR
sederhana. Dari segi strategi pengajaran
adalah di tahap yang rendah kerana teknik yang digunakan tidak dipelbagaikan
menyebabkan murid kurang minat. Stail
pengajaran keseluruhan guru tidak berfokus kepada masalah pembelajaran
murid. Latihan yang diberi kurang
menjurus kepada potensi dan penyelesaian masalah murid. Guru kurang merujuk
sumber-sumber lain seperti komputer/internet, audio-visual contoh radio,
TV/Alat perakam, surat khabar/majalah/Jurnal dan sebagainya.
9.4
Tahap Pelaksanaan Aktiviti Luar
Bilik Darjah dalam Bahasa Inggeris.
Aktiviti luar bilik darjah yang paling kerap ialah kelas
tambahan, pertandingan bercerita Bahasa Inggeris, ‘Choral Speaking’, Program
Memperkaya Penbendaharaan Kata Bahasa Inggeris dan Klinik UPSR Bahasa Inggeris.
9.5
Tahap Khidmat Sokongan yang
diterima oleh guru Bahasa Inggeris
yang
melaksanakan proses P&P Bahasa Inggeris.
Responden pernah menghadiri kursus Bahasa Inggeris yang
dianjurkan oleh JPN, PKG Daerah, Sub-PKG Kelompok peringkat Zon. Seorang guru Bahasa Inggeris pernah mendapat
latihan khusus Bahasa Inggeris di Maktab Perguruan Gaya Kota Kinabalu, manakala
dua orang lagi tidak pernah mendapat kursus dalam perkhidmatan, kecuali kursus
dan bengkel Bahasa Inggeris anjuran PPD hanya 1- 2 kali. Sokongan bahan yang dibekalkan oleh JPN masih
kurang dan tidak memenuhi keperluan pelajar luar bandar. Mesin cetak (copy-printer) untuk
memperbanyakkan lembaran kerja dan soalan-soalan ujian/peperiksaan formatif dan
sumatif belum ada dibekalkan ke sekolah ini. 100% guru menggunakan wang ringgit
mereka sendiri untuk tujuan P&P dan bahan bantu mengajar dan bahan bantu
belajar di sekolah ini.
9.6
Masalah yang dihadapi oleh guru
dalam melaksanakan pengajaran
Bahasa
Inggeris
Guru menghadapi semua aspek kekangan dan masalah dalam
proses P&P di bilik darjah. Dua blok bangunan lama dibina pada tahun 1965
tidak selesa untuk pelaksanaan proses P&P kerana tidak ada elektrik (panas,
gelap dan tidak kondusif). Selain daripada itu aspek yang ketara ialah sikap
murid yang kurang minat mata pelajaran ini.
Didapati 60% murid sekolah ini kurang
bermotivasi, mereka malas dan tidak menepati masa menyiapkan tugasan di bilik
darjah dan di rumah.
Beban tugas yang banyak selain
tugas mengajar Bahasa Inggeris, seperti aktiviti kokurikulum, tugas
perkeranian, bahan bantu mengajar dibuat sendiri oleh guru dan lain-lain tugas
tambahan yang diarahkan oleh pihak pentadbiran sekolah. Buku bacaan tambahan di
rumah sangat rendah dan Penggunaan Pusat Sumber di sekolah tidak dimanfaatkan
sepenuhnya. 10% di kalangan ibu bapa
pelajar mengambil berat masalah pembelajaran anak mereka, manakala 90% ibu bapa
tidak berperanan sebagai guru di rumah, sebaliknya menyerahkan sepenuhnya pendidikan
anak mereka kepada guru di sekolah.
Berikut adalah maklumat terkini murid tahap 2 sekolah ini
yang tidak menguasai Bahasa Inggeris:-
Tahun/Kelas
|
Jumlah Murid Semua
|
Bilangan Murid Tidak Menguasai Bahasa Inggeris
|
Peratus Murid Tidak Menguasai Bahasa Inggeris
|
4
|
32
|
12
|
37.5%
|
5
|
22
|
15
|
68.2%
|
6
|
27
|
9
|
33.3%
|
JUMLAH
|
81
|
36
|
44.4%
|
Sumber : Ujian Penilaian Formatif Bulan Mac, 2006
Punca-punca kelemahan dikesan kerana kepedulian mereka terhadap
pelajaran amat rendah. Pemantauan oleh ibu bapa di rumah tidak berlaku. Faktor
lain menyebabkan 44.4% murid sangat lemah dalam Bahasa Inggeris kerana sikap
murid yang malas dan kurang mendapat dorongan daripada ibu bapa. Keadaan ini dipengaruhi oleh persekitaran sosial
yang tidak sihat seperti budaya lepak.
Berikut adalah maklumat mengenai latar belakang
pendapatan dan pekerjaan ibu bapa pelajar sekolah ini, yang merupakan di antara
punca-puna pelaksanaan mata pelajaran Bahasa Inggeris kurang mendapat sokongan
kewangan daripada pihak ibu bapa :
Pendapatan Ibu Bapa
|
Bilangan Murid
|
Popularasi Kaum/Bangsa
|
Pekerjaan
|
Melebihi RM685.00
|
21 orang
|
Bugis,
Suluk, Tidung,
Melayu dan
Dusun
|
Kerani,
Penyelia Ladang, Penyelia Kilang, Guru, Pegawai Insuran, Polis dan Tentera
|
Kurang daripada RM685.00
|
154
|
Bugis,
Tidung, Melayu, Iban dan Brunei
|
Buruh
Ladang, Petani, Nelayan, Pemandu Bas, Pekerja Kilang dan Jaga
|
Sumber : Maklumat
Kumpulan Wang Pelajar Miskin (KWPM)
SK. Kuala Merotai Tawau, Februari
2006
Pekerjaan ibu bapa adalah sebagai buruh ladang, petani,
nelayan, pemandu bas, pekerja kilang dan jaga, dengan pendapatan kasar bulanan
di antara RM200.00 hingga RM684.00. Dilihat dari sudut gafiknya, keadaan ini
ibu bapa tidak mampu membeli buku-buku bacaan tambahan di rumah kerana kos
perbelanjaan keluarga tidak mencukupi. Ini bermakna 80% di kalangan ibu bapa
sekolah ini berada di paras kemiskinan.
Keadaan ini menyukarkan pihak sekolah untuk mendapatkan sokongan
kewangan daripada ibu bapa untuk mendapatkan bahan bacaan tambahan yang
diperlukan.
9.7
Cadangan Guru Bahasa Inggeris Untuk
Meningkatkan Dalam
Pelaksanaan Pengajaran
Mata Pelajaran Bahasa Inggeris di SK. Kuala Merotai, Tawau:
9.7.1 Bahan bacaan bercetak yang relevan dan menarik diperbanyakkan untuk bacaan
murid di sekolah contoh Buku Cerita, majalah, kamus dan sumber lain di dalam
komputer/internit.
9.7.2 Memastikan guru opsyen Bahasa Inggeris mencukupi di sekolah ini.
9.7.3 Memberi kursus Bahasa Inggeris terutama guru bukan opsyen Bahasa Inggeris.
9.7.4 Menyediakan lebih banyak alat-alat audio-visual Bahasa Inggeris contoh:
Radio, kaset/VCD/TV.
9.7.5 Membekalkan mesin copy-printer supaya bahan/lembaran kerja murid/soalan
ujian formatif dan sumatif dapat dibuat dan dirancang dengann baik.
9.7.6 Meningkatkan program Bahasa Inggeris di sekolah.
9.7.7 Mengadakan majlis dialog bersama PPD/JPN/KPM untuk penyelarasan antara
kurikulum dan peperiksaan.
9.7.8 Menyediakan peluang kepada guru Bahasa Inggeris untuk menghadiri Kursus
Dalam Perkhidmatan.
9.7.9 Mengkaji semula beban tugas guru terutama Guru Bahasa Inggeris di sekolah.
9.7.10 Mengkaji semula kouta perkiraan guru
supaya jumlah waktu guru Bahasa Inggeris mengajar tidak terlalu banyak dan mereka
cukup masa untuk memberi tumpuan yang lebih kepada penyelesaian masalah
pembelajaran murid di bilik darjah.
9.7.11 Bangunan sekolah yang terlalu lama tidak diganti atau dibaikpulih pihak
KPM/JPN perlu memberi perhatian terutama sekolah-sekolah di luar bandar.
9.7.12 Melaksanakan program literasi Bahasa Inggeris bagi murid yang berprestasi
rendah.
9.7.13 Menempatkan sekurang-kurangnya seorang Guru Pakar Bahasa Inggeris di setiap
sekolah rendah/setiap zon sekolah rendah untuk tujuan memantau P&P Bahasa
Inggeris.
9.7.14 Pemberian kepada SK. Kuala Merotai perlu diberi perhatian oleh KPM supaya
keperluan pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dapat
dijalankan dengan baik dan berkesan.
10 Output
Pencapaian
keseluruhan UPSR SK. Kuala Merotai 2001
- 2005
TAHUN |
BIL. CALON |
BILANGAN LULUS SEMUA SUBJEK
|
BEZA
( + / - )
%
|
|
BILANGAN |
PERATUS |
|||
2001
|
25
|
16
|
64
|
+19
|
2002
|
28
|
7
|
25
|
- 39
|
2003
|
25
|
11
|
44
|
+ 19
|
2004
|
22
|
9
|
40.9
|
- 3.1
|
2005
|
34
|
13
|
38.2
|
-2.7
|
PENCAPAIAN UPSR
MENGIKUT MATA PELAJARAN 2003 – 2005
MATA PELAJARAN
|
TAHUN |
BIL. CALON
|
BILANGANDAPAT GRED |
JUMLAH
A+B+C
|
|||||
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
BIL.
|
%
|
|||
B. Melayu
(Pemahaman)
|
2003
|
25
|
5
|
8
|
11
|
1
|
0
|
24
|
96.0
|
2004
|
22
|
3
|
8
|
9
|
0
|
2
|
20
|
91.0
|
|
2005
|
34
|
13
|
10
|
10
|
0
|
1
|
33
|
97.1
|
|
B. Melayu
(Penulisan)
|
2003
|
25
|
5
|
13
|
4
|
2
|
1
|
22
|
88.0
|
2004
|
22
|
6
|
10
|
4
|
1
|
1
|
20
|
91.0
|
|
2005
|
34
|
8
|
16
|
4
|
3
|
3
|
28
|
82.4
|
|
B. Inggeris
|
2003
|
25
|
0
|
0
|
12
|
10
|
3
|
12
|
48.0
|
2004
|
22
|
0
|
0
|
9
|
5
|
8
|
9
|
40.9
|
|
2005
|
34
|
0
|
1
|
12
|
17
|
4
|
13
|
38.2
|
|
Matematik
|
2003
|
25
|
5
|
6
|
12
|
1
|
1
|
23
|
92.0
|
2004
|
22
|
2
|
7
|
13
|
0
|
0
|
22
|
100
|
|
2005
|
34
|
4
|
12
|
14
|
2
|
2
|
30
|
88.2
|
|
Sains
|
2003
|
25
|
0
|
11
|
11
|
2
|
1
|
22
|
88.0
|
2004
|
22
|
0
|
6
|
14
|
1
|
1
|
20
|
91.0
|
|
2005
|
34
|
1
|
12
|
17
|
2
|
1
|
30
|
88.2
|
11. Penutup
Murid-murid SK. Kuala Merotai Tawau kurang berpeluang mempelajari Bahasa
Inggeris melainkan di bilik darjah dengan bantuan guru Bahasa Inggeris sahaja. Penyelidikan ini telah mengenal pasti bahawa
kejayaan pelaksanaan mata pelajaran Bahasa Inggeris ada kaitan rapat dengan
kelayakan akademik, kelayakan ikhtisas guru dan pemilihan opsyen semasa
mengikuti latihan perguruan.
Persoalan sikap guru juga menjadi faktor proses pelaksanaan pengajaran
Bahasa Inggeris kurang berkesan. Dikesan pengajaran guru Bahasa Inggeris tidak
berfokus, sebaliknya stail pengajaran yang diamalkan cara bersyarah. Pengajaran dan
pembelajaran berpusatkan murid sepatutnya menjadi amalan guru. Konsep
Pembelanjaran Masteri tidak berlaku dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
menyebabkan murid yang lemah tertinggal sedangkan mereka tidak menguasai
kemahiran yang diajar.
Perancangan yang baik, teliti, kawalan yang berkualiti dan penggunaan
bahan sokongan yang efektif dapat membantu guru melaksanakan proses pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Inggeris dengan baik di bilik darjah. Pihak KPM perlu mengambil langkah dengan
menyediakan program-program latihan intervensi untuk meningatkan pelaksanaan
pengajaran Bahasa Inggeris di luar bandar umumnya, di SK. Kuala Merotai, Tawau khasnya. Cadangan-cadangan guru yang dikemukakan pihak
KPM perlu memberi perhatian supaya masalah yang timbul di luar bandar dapat
dikurangkan terutama pelaksanaan mata pelajaran Bahasa Inggeris.
Perbincangan
Nama : Akhmad bin
Hj. Monggoh
Jawatan : Guru Besar
Institusi : SK. Kuala Merotai, Tawau
Pandangan :
Prestasi Bahasa Inggeris di luar bandar (SK. Kuala Merotai) boleh
diperbaiki sekiranya guru dapat menggabungjalinkan perkara-perkara berikut :-
- Menjadi contoh ‘role model’ kepada murid dalam pengajaran Bahasa Inggeris melalui penguasaan Bahasa Inggeris yang betul.
- Menggunakan pendekatan yang sesuai dan sentiasa mencari jalan penyelesaian yang dihadapi oleh murid. Guru perlu mengenal pasti ruang kelemahan setiap murid supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan secara berkesan.
- Memberi penekanan kepada ‘communicative approach’ menggunakan konteks pengajaran dengan pengalaman hidup murid seharian.
Pelapor :
1.
Encik Rahman bin Soga (Guru BI dan mengajar di Tahun
1 dan 4)
2.
Encik Yegge bin Bacho (Ketua Panitia Bahasa Inggeris dan mengajar BI
di Tahun 2, 5 dan 6)
3.
Cik Norsia binti Salinri (Guru BI dan mengajar di
Tahun 3)
4.
Encik Abidin bin Moen (Penolong Kanan Kurikulum)
BIBLOGRAFI:
Profesor Dr. Robiah Sidin, 2003, Teori Pentadbiran Pendidikan Satu
Pengenalan, Bangi
Dr. Mustafa Hj. Daud, 1997, Pengurusan Islam, UUM, Kedah, Utusan
Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Dr. Naimah Ishak, Oktober 2002, Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan
Kebangsaan
2002, Hotel Cititel Pulau
Pinang.
Analisis Keputusan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah (PKBS)/UPSR SK.
Kuala
Merotai, Tawau.
Sistem Maklumat Murid (SMM), 28 Februari 2006, SK. Kuala Merotai.
0 comments:
Post a Comment